בצה״ל יש דריכות רבה לאור יום המחאה המתוח הצפוי היום. גורמים בכירים בצבא אומרים כי בכל יום מתקיימת הערכת מצב שוטפת במטה הכללי, על מנת לבחון את המצב. נכון לאמש, אין לצה״ל כל בעיית כשירות במערך המילואים. אולם בצבא ערים לכך כי ייתכן שבימים הקרובים תהיה עלייה משמעותית במספר אנשי המילואים שיודיעו על הפסקת התנדבותם לשירות המילואים, כמחאה על המשך החקיקה של הרפורמה המשפטית.

חשד: קצין בחיל האוויר קרא לאנשי מילואים למחות נגד הרפורמה המשפטית

מבחינת הצבא אין שינוי בהנחיות שניתנו למפקדים. לפיהן, טיפול משמעתי באיש מילואים, שמתראיין או חותם על הצהרה או אפילו שולח הודעה על הפסקת המילואים, ייעשה רק כאשר הוא לא יתייצב בפועל. לטענת צה״ל, לעת עתה, מספר הלא מתייצבים נמוך מאוד. עם זאת, הנתונים המדויקים נמצאים תחת עמימות.

השמירה על הכשירות המבצעית ומעקב שוטף בנוגע לתמונת המצב הם היעד הראשון שהגדיר הרמטכ״ל רר־אלוף הרצי הלוי בנוגע לסוגיית המילואים. אלא שבצה"ל סבורים כי כבר עכשיו הוויכוח הציבורי הסוער גורם לנזק ללכידות בתוך הצבא, ויהיה צורך לעסוק באיחוי נזקי המשבר ביחידות השונות. עם זאת, בצבא מדגישים כי עדיפות ראשונה כעת היא לבלום פגיעה אפשרית בכשירות הצבא במערכים שונים.

אתמול פורסם כי קבוצת קציני רפואה במילואים, שמכנה את עצמה פורום הרפואה הצבאית, שתומכים במחאה ולטענתם מייצגים מאות רופאים, מטפלי בריאות נפש ופרמדיקים בשירות מילואים פעיל, יקיימו מחר אירוע מחאה מחוץ ללשכתו של קצין הרפואה הראשי תת־אלוף פרופ' אלון גלזברג. במהלכו הם ימסרו מאות מכתבים ובהם הודעה על אי־התייצבות למילואים בעקבות המשך הדהירה החד־צדדית של הממשלה לחקיקת חוקי ההפיכה המשטרית, שיהפכו את ישראל לדיקטטורה.

״אם החוק לביטול עילת הסבירות יעבור, לא תהיה הגנה לחיילי צה״ל. לא נוכל לעמוד מנגד. אין צבא עם בדיקטטורה, ואנחנו לא נשרת דיקטטורה״, נכתב בהודעה שהוציא הפורום לתקשורת.

אם אכן יממשו רופאי המילואים את האיום, עלולה להתפתח גם בטווח הזמן המיידי בעיה חמורה לצבא, גם ברפואת השגרה לטיפול בחיילים בסדיר. שכן, חלק משמעותי ממערך הרפואה הזה מבוסס גם על אנשי רפואה במילואים.

בינתיים בצבא מסתכלים על היום כעל יום משמעותי מאוד, שעשוי לסמן גם מגמות להמשך לקראת החקיקה הצפויה של חוק עילת הסבירות בתחילת השבוע הבא. זאת כאשר השאלה הגדולה היא מהו מספרם של הטייסים ואנשי צוות האוויר הפעילים במילואים שעשויים להודיע על הפסקת טיסה בשל המחאה.