ברקע מחאת אנשי המילואים: הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר הבוקר (רביעי) בבסיס חיל האוויר תל נוף יחד עם מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר. במהלך הביקור הזכיר הרמטכ"ל כי "צה"ל מושתת על מערך המילואים מיום הקמתו. בלעדיהם, מודל צבא העם לא היה מחזיק מעמד 75 שנים. החוזה שבנינו הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל. הקריאות לאי התייצבות פוגעות בצה״ל". 

161 קצינים במיל' בחיל האוויר הודיעו: "מפסיקים להתנדב למילואים"

ביקורו של הרמטכ"ל מגיע כאשר יש כמאות קצינים ובהם טייסים במילואים שהודיעו שלא יתייצבו יותר. מתוכם כשלושה תת אלופים במילואים שמנהלים תאי שליטה בבור של חיל האוויר בקריה ועשרות של קצינים בכירים במילואים שנושאים בתפקיד דומה.

בצבא בודקים כל יום האם יש מה שמוגדר אירועי לכידות גם ביחידות הסדירות, מחשש שאלו יגיעו בימים הקרובים, כמו ויכוחים בין חיילים לגבי בעד ונגד הרפורמה והצטרפות חיילים סדירים לעצומות, ועד כה לא זוהו אירועים מעין אלה. הרמטכ"ל הורה למפקדים לנהל על כך שיחות כבר בימים הקרובים עם כלל חיילי הצבא כדי שהנושא יוצף תחת שליטה וקביעת קווים אדומים.

באשר לחיילי המילואים, בצבא לא פוסלים שינקטו צעדים פיקודיים נגד חיילים שלא יתייצבו לקריאה ולצו, בחילות האוויר והיבשה, מהשעיה, דרך הדחה ועד למחבוש.

בצה"ל מאשרים שכבר עכשיו הלכידות הפנימית נפגעה בתוך הצבא, גם אם קשה למדוד אותה, והמטרה כעת היא להקטין את הפגיעה או לפחות לגדרה. בצה"ל מבטיחים עוד כי תמונת המצב המלאה, לרבות האיומים הבטחוניים וכשירות הכוחות תוצג תדיר ובצורה מלאה לדרג המדיני.

הרמטכ"ל הרצי לוי בתל נוף (צילום :דובר צה"ל)

כאמור, הרמטכ"ל ביקור הבוקר בתל נוף בצל החשש בצה"ל מהתרחבות המחאה. במסגרת הביקור, נכח הרמטכ״ל בתרגיל משותף של יחידה 669 ומערך ה"יסעור". לאחר מכן, קיים הרמטכ"ל שיח פיקודי עם מפקד חיל האוויר ומפקדים נוספים בחיל, והביע את הערכתו על פועלם ועל עשייתם המבצעית.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר: "צה״ל עוסק בימים אלו בשימור הכשירות והלכידות, גם כאשר קיים מתח בניהם. זה קורה בשיח פנימי ובשיח חיצוני עם האנשים ומעקב מדויק אחרי תמונת הכשירות, אין דרך אחרת". 

"האתגרים המבצעיים של צה"ל מתקיימים לילה לילה. המציאות הביטחונית מחייבת אותנו לפעול כל יום, בכל הזירות, לצד מוכנות והכנת צה"ל למלחמה הבאה. חיל האוויר נדרש לממש את היכולות המבצעיות שלו בכל יום באופן מדויק ומקצועי אל מול האתגרים הביטחוניים.

"אתגרי הביטחון מציבים מציאות מבצעית המחייבת שילוב בין הכוח הסדיר לאנשי המילואים, המהווים חלק בלתי נפרד מצה״ל. צה"ל מושתת על מערך המילואים מיום הקמתו. אלה האנשים הכי טובים של מדינת ישראל ואנחנו מוקירים אותם. בלעדיהם, מודל צבא העם לא היה מחזיק מעמד 75 שנים. החוזה שבנינו הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל. הקריאות לאי התייצבות פוגעות בצה״ל.

"הישגי חיל האוויר בחודשים האחרונים הם משמעותיים ביותר ואני מאוד מעריך אותם. המפקדים והלוחמים בחיל האוויר, כמו בכל צה״ל, עושים הכול על מנת להביא ביטחון למדינת ישראל לצד שמירת הכשירות והלכידות. אני רואה בביקור פה את ההקפדה על איכות האנשים, בסדיר ובמילואים, בתא הטייס ומתחת לכנף, טכנאים ואנשי המודיעין. זו מערכת של דוגמה ומופת במדינת ישראל לאיך מטפלים בבעיות ומשימות מורכבות בצורה איכותית וברמת הישגים גבוהה, גם כאשר הסיכון הוא גבוה. 

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות בביקור הזה ולומר לכם כאן שאני סומך על חיל האוויר. יותר מכך, אני מאמין ביכולות שלו ובאיכויות שלו, שמבוססות על האנשים המסורים והמקצועיים שמסכנים את חייהם למימוש משימת הביטחון", סיכם הרמטכ"ל.