הרפורמה במערכת המשפט: לקראת צמצום עילת הסבירות בכנסת בשבוע הבא, כאלף אנשי מילואים פעילים בחיל האוויר צפויים להודיע על הפסקת התנדבות. בין הפורשים כ-500 טייסים, ובעלי מקצוע בתפקידים מבצעיים נוספים כגון מפעילי מל"טים.

ראש שב"כ לשעבר חושש: "אם צמצום עילת הסבירות יעבור - יפרצו מאבקים אלימים"
באופוזיציה מגיבים לנתניהו: "תעצור את החקיקה - ומחר נשוב לשיחות בבית הנשיא"

במכתב שנשלח היום (שישי) לרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר וחברי הכנסת נכתב: "אנו בימי בין המצרים – חובת כולנו למנוע חורבן בית שלישי! באחריות כולנו לעצור את הפילוג, הקיטוב והשסע העמוק שנפער בעם. צביונה היהודי והדמוקרטי של מדינתנו יקר לכל עם ישראל - זהו החוזה שנחתם על ידי כל חלקי העם במגילת העצמאות. יסוד זה מהווה את ליבת ההסכמה של החברה הישראלית, על בסיסו כולנו משרתים את מדינת ישראל במסירות ובהקרבה תחת ממשלות מכל גוני הקשת הפוליטית".

מ"מחאת המילואימניקים אחים לנשק" נמסר: ״כשנשבענו למסור את חיינו למען המדינה לא חשבנו שנגיע ליום שבו החוזה ביננו ובינה יופר. עשרות שנים עזבנו הכל ובאנו בנחישות כדי להגן על ישראל, וכעת אנחנו נלחמים על הדמוקרטיה. הצהרת אחינו הטייסים שתמיד מתייצבים להגנה על אזרחי ישראל היא דגל אדום נוסף בפני הממשלה שמפרקת את הדמוקרטיה הישראלית וצבא העם. עצרו את החקיקה לפני שיהיה מאוחר מדי, כי צבא עם יש רק בדמוקרטיה״.

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, התייחס אתמול למשבר בחיל ואמר כי הוא "עומד לאורך כל הדרך על עקרון המשך ההתייצבות ואמשיך לעמוד עליו. לחיל אתגרים רבים ואין לנו את הרשות לא לעמוד בהם".

אלוף תומר בר (צילום: דובר צה''ל)
אלוף תומר בר (צילום: דובר צה''ל)

"מודל השירות בחיל האוויר עובד בצורה מצוינת כבר 75 שנה. מילואים וסדירים, טכנאים וטייסים, 'ירוקים וכחולים'", אמר. "המודל הזה מאפשר את המטרייה האווירית שהיא ביטחון אזרחינו. אם נמשיך לפגוע בכך - ייקח שנים לשקם זאת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אתמול בהצהרה מיוחדת את הסרבנים: "מה שמסכן את הדמוקרטיה זאת הסרבנות, הסרבנות מסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל. בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה ולא מכופף אותה. אם הם מכתיבים איומים זה דבר פסול, ואם הם מצליחים - זה קץ הדמוקרטיה. ממשלה אחראית לא יכולה להסכים לזה וכל אזרח צריך להתנגד לזה". 

"רוצה להגיד שבעבר רבים מאזרחי ישראל לא הסכימו עם כל מה שעשו ממשלות קודמות, התנגדו להסכמי אוסלו וההתנתקות. אף שהם ראו במעשים הללו, אף אחד לא השמיע איום גורף בסרבנות כדי לסכל את ההחלטות", אמר נתניהו. הוא המשיך ותקף: "רמטכ"לים לשעבר הם המסיתים הראשיים לסרבנות גורפת. הם מבינים את הסכנה וממשיכים בהסתה. מצפה מכל ראשי האופוזיציה לגלות אפס סובלנות".