מאז הוצגה הרפורמה המשפטית על ידי שר המשפטים יריב לוין, מחאות רבות מתקיימות בארץ מדי שבוע. ביניהן, מחאת המתנדבים והאחים לנשק אשר מסרבים לקחת חלק מפעילות צה"ל עד שלא תיעצר החקיקה. גדי נס דן שוחח על כך היום (שני) ברדיו צפון 104.5fm עם שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית), אשר הביעה את דעתה בנושא. 

"הכאוס רחוק מסיום": כך מסקרת התקשורת הבינ"ל את המשבר בישראל
מתיחות באופוזיציה: גנץ גער בלפיד; ליברמן קרא לשותפיו "ללמוד מנתניהו"
 
בפתח השיחה, כשנשאלה האם החוק לביטול עילת הסבירות יעבור היום בכנסת, השיבה: "בוודאי, אין שאלה בכלל - אנחנו מראש אמרנו שברגע שהאופוזיציה מוכנה להדברות, אנחנו פתוחים וקשובים לכל שיח. הרי לא הצד שלנו הפסיק את השיחות בבית הנשיא כידוע". 

על אי התייצבותם של אנשי המילואים לשירותם, אמרה: "זה מעשה חמור ביותר, הם פוגעים באחד הדברים היקרים ביותר שיש במדינה שלנו - האחדות, הלכידות, אחוות הלוחמים. זה מעשה שלא יעשה. האנשים שחוללו את המהלך החמור הזה צריכים לתת דין. אנחנו גם יוצאים ומשוחחים עם המוחים ומגלים שהם לא באמת מבינים במה מדובר".  

והבהירה: "אני זוכרת את עצמי בהתנתקות שואלת את עצמי מ יגיד שלא יילחם במלחמה הזאת, ולא היה אחד כזה, כי כולם הבינו שביטחון ישראל הוא מעל כל חשבון אחר, גם מעל חשבון הבית הפרטי. הסרבנות? זו בושה וחרפה, אלה אנשים שאיבדו כל רסן ולא יודעים לאבחן בין עיקר לטפל. הם צריכים ללמוד מאותם החיילים לפני 17 שנה שהיו צריכים לשרת למרות הכל". 

בהמשך, ציינה כי "אני כואבת מאוד את העובדה שהאנשים האלה יצאו לעשות צעד כזה דרסטי מתוך פחד שאין לו שום בסיס אמיתי, בלי שהם שאולים את עצמם באמת מהי עילת הסבירות. באמת כואב הלב, אבל אנחנו לא אמורים להתבלבל מאנשים מבולבלים - אנחנו לא אמורים לזלזל בהם, אלא לחבק אותם והעיקר שלא לאבד את הצפון בעצמנו בגללם. בשום אופן לא נוכל לוותר על ההצבעה היום".  

באשר לתופעת הסרבנות, הדגישה: "צריך לנקוט בסנקציות כמו שהיה בעבר, מפני שהם מביאים להרס של הצבא. יכול להיות שהכלא היא לא הסנקציה המשמעותית ביותר. צריך לשלול פנסיות מאותם קצינים שמסיתים לסרבנות - הם פוגעים במכוון בנו ובמדינה, אל מול האויבים שלנו שהם יכולים לנצל את זה לרעה". 

לסיכום אמרה: "המסר הוא שהדמוקרטיה היא זו שחשובה ופירוש הדמוקרטיה הוא שאנשי הציבור עושים את מה שהציבור שלהם שלח אותם לעשות. לא צריך להסתכל ולהגיד שזה פתק של של טייס אז שווה יותר וזה פתק של מנקה רחוב אז שווה פחות - בדמוקרטיה כל הפתקים שווים".

יו"ר הועדה לביטחון לאומי חבר הכנסת תא"ל (מיל') צביקה פוגל (עוצמה יהודית) התראיין גם הוא אצל גדי נס, והתייחס לטענותיה של אורית סטרוק דבר שלילת פנסיות מהקצינים שמסרבים לשרת מילואים.

"אני מבין אותה ויודע שיש לא מעט אנשים שחושבים כך", אמר. "אבל אני חושב שהעונש הגדול ביותר הוא לא לקרוא להם יותר למילואים, להגיד להם שהם היו נחמדים עד היום, אבל לא צריך את שירותם יותר. אני לא הייתי שולל מהם את מה שעשו עד היום, אבל מכאן ואילך - אפשר להגיד להם תודה על מה שעשו, אבל שהם כבר לא רצויים. פגיעה בכבוד, לפעמים, היא קשה יותר מפגיעה בכיס".

בהמשך, הוסיף: "צריך להבין את גודל השעה, כי זה כבר לא עניין של עילת הסבירות. מישהו חייב לעצור את אותה החבורה של סרבנים, שמדינת ישראל השקיעה בהם מיליארדים ובצדק, כדי לטפח אותם, כדי שיהיו לנו כוחות מיוחדים - והם מנצלים את ההשקעה הזאת, את המעמד שמדינת ישראל נתנה להם כדי למרוד, כדי להביא למרי אזרחי".

עוד ציין כי "הביאו מאות מיליונים כדי לממן ולתדלק את ההפגנות האלה - 90 אחוז מהמוחים הם עדר שכנראה שתוצאות הבחירה לא מוצאות חן ביניהם. הדמוקרטיה היא שלהם, כשנוחה להם. הם פורעי חוק - זה מה שקורה בהפגנות האלו. אם היום לא נצביע על עילת הסבירות שסמל וסימן, אין לנו ממשלה, לא נצליח לעשות כלום". 

בסיכום דבריו אמר: "זאת הפיכה צבאית שנעשית במילים ואני רוצה להזכיר - גם מילים יכולות להרוג, לא רק הנשק. אני מבין שיש כאב, אבל אחת בארבע שנים משנים את המצב - בבחירות, לא כופים את זה עלינו. זה רגע היסטורי שבו מחליטים האם ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית או מדינת כל אזרחיה. מדינה שנשלטת על ידי מנהיגי הציבור או על ידי חבורה של מתוסכלים".