הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי התייחס היום (שלישי) למחלוקת הנרחבת סביב הרפורמה במערכת המשפט, שהגיעה אתמול לנקודת רתיחה עם אישורו בקריאה שלישית של צמצום עילת הסבירות. "אתמול היה יום של שיא בעוצמות המחלוקת בחברה הישראלית", אמר. "בתוך הטלטלה הזו, על צה״ל מוטלת אחריות גדולה להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה".

טייס לשעבר מתריע: "חיל האוויר איבד את היכולת לתקוף באיראן"
רבים ממתנדבי המשטרה פורשים מהתנדבות: "נתניהו, ראה הוזהרת!"

הלוי המשיך: "ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו. צה״ל נכון ומוכן לכל אתגר, זהו הציווי שלנו להבטחת קיום המדינה. כוח המגן של צה״ל מורכב מכל חייל, כל מפקד, במילואים ובסדיר, אשר פועלים יחד למטרה משותפת".

לסיום התייחס הרמטכ"ל למחאת אנשי המילואים, שהודיעו כי לא יתייצבו לשירות במחאה על העברת החוק. "עלינו לקרב את אנשי המילואים היקרים לנו מאוד שתרומתם לביטחון המדינה רבה. גם מי שקיבל החלטה בלב כבד שלא להתייצב, צה״ל צריך אתכם", אמר. "רק יחד נגן על הבית. נתאמן, נתכונן ונעשה ביחד. נבחר לעמוד איתן נוכח אתגרי התקופה המורכבת הזו. יש לנו אחריות רבה".

הרמטכ''ל רא''ל הרצי הלוי בסיור בגבול לבנון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל רא''ל הרצי הלוי בסיור בגבול לבנון (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, מתוך 1,200 חותמים על מכתב של קבוצת הטייסים הפעילים במילואים, עולה כי ביממה האחרונה מאז העברת החוק לביטול עילת הסבירות מעל ל-60% מחותמי המכתב מכלל המערכים הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו למילואים. המספרים עולים כל עת. נזכיר כי מדובר בטייסים, אנשי מערך כטמ"מ, מערך הבקרה, המטה המבצעי ואנשי יחידות מיוחדות, כולם משרתים פעילים במילואים בחיל האוויר.

דבריו של הרמטכ"ל מגיעים ברקע זיהוי בצה"ל של פגיעה בכשירותו של הצבא. לפי שעה הצבא עדיין כשיר לבצע את משימותיו, אך הלכידות נפגעה - מה שהניע את תהליך הפגיעה בכשירות. מפקדים ממערכים שונים בצה"ל קיבלו הודעות בימים האחרונים על הפסקת התצייבות, ונעשה ניסיון לשכנע אותם לבטל את ההחלטה.

אתמול התקיימה הערכת מצב של הרמטכ"ל עם אלופים מפורום מטכ"ל, לאחר הפגישה שקיים עם ראש הממשלה ובה ביקש ממנו להפסיק את ההתבטאויות נגד משרתי המילואים. זאת מתוך גישה שצה"ל זקוק לאנשי המילואים איתו - ולא נגדו. 

בצה"ל התחייבו לעדכן את הדרג המדיני ואף ליצור שקיפות בפני הציבור בדבר תמונת המצב של כשירות צה"ל, תוך שמירה על אחריות בפרטים המדווחים.