בדיון על ההתחממות הגזרה הצפונית, שהתקיים אתמול, השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, הרמטכ״ל וראשי המוסד, השב"כ, המל״ל, אמ״ן, אמ״ץ ואבט״מ והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה.

הותר לפרסום: סוכלה הברחת אמל"ח חריגה בעמק הירדן
"שטח שלא דרך בו לבנוני מאז שנת 2006": שוב פרובוקציה של חיזבאללה בגבול הצפון| צפו

ראש הממשלה קיבל את המלצות ודרכי הפעולה שהציעו צה״ל ומערכת הביטחון והדיון נחתם במסר עמום ובדברי נתניהו, שאמר: "באשר לאיומי הבונקר של נסראללה - אנחנו לא מתרשמים מהם. ביום מבחן, הוא ימצא אותנו עומדים יחד, כתף אל כתף. גם נסראללה יודע, שלא כדאי לו ולא כדאי ללבנון להעמיד אותנו במבחן״.

פרובוקציה על הגדר בגבול לבנון (צילום :רשתות ערביות)

כתב וואלה! ברק רביד חשף אתמול כי בכירים במערכת הביטחון אמרו במהלך הדיון, שיש להפריד בין פרובוקציות שמבצע חיזבאללה בגבול כמו האוהל, לבין פעולות ממשיות של חיזבאללה כמו הפיגוע בצומת מגידו. מקור שמעורה בפרטי הישיבה הוסיף, כי בכירי מערכת הביטחון אמרו שבעוד שיש להגיב על פעולות ממשיות של חיזבאללה, תגובה על פרובוקציות עלולה לדרדר את המצב בניגוד לאינטרס הישראלי. לדברי המקור, "ההבנה בדיון הייתה, שלא צריך לרוץ לעימות יזום עם חיזבאללה".

בעקבות הדיון, אמר ראש מועצה אזורית גליל עליון גיורא זלץ: "שוב מקיימים הערכת מצב ושוב לא מתייעצים איתנו. זו טעות, שעליה אנו עלולים לשלם מחיר יקר. עם כל הכבוד וההערכה לגורמי הביטחון השונים, אין לקבל את המשך המצב, ללא שיתוף אמיתי של ראשי הרשויות. בזמן אירוע אמת, אנחנו, ראשי הרשויות, ננהל בפועל את המרחב האזרחי וזו טעות קשה לא לשתף אותנו בהליכי החשיבה בנושא".

"אני קורא לראש הממשלה, לרמטכ”ל ולאלוף פיקוד הצפון לשתף אותנו בחשיבה, בתכנון ובהקצאת המשאבים לכל תרחיש בגבול הצפון. חוסר השיתוף שלנו עד כה הוביל ומוביל לגיבוש תוכניות לא ישימות, לבזבוז משאבים ובעיקר פוגע במוכנות העורף לאירוע הבא של ימי קרב, בדגש על אירוע צבאי ארוך”, הוסיף.

אתמול דיווחו כלי תקשורת בלבנון, כי צעירים חיבלו בגדר שהציב כוח יוניפי"ל בגבול, סמוך לכפר ע'ג'ר, חצו אותה ונכנסו לשטח שבשליטה ישראלית. באל־מנאר, ערוץ הבית של חיזבאללה, נטען כי הצעירים נכנסו לשטח שלא דרך בו לבנוני מאז שנת 2006, כמחאה נגד סגירת הכביש המחבר בין הווזאני ואל־עבאסיה, ובעקבות הטענה שישראל כבשה את החלק הצפוני של הכפר ע'ג'ר.

זאת, לאחר שבשבוע שעבר התפרסם ברשתות החברתיות תיעוד של פעילי חיזבאללה, כשהם רעולי פנים ולבושים במדים צבאיים, עורכים סיור לאורך גדר הגבול עם ישראל. מצה"ל נמסר לאחר אותו אירוע, כי "הפעילים לא חצו את הקו הכחול והיו במעקב מלא על ידי כוחותינו. אם היו חוצים, הכוח היה פועל בהתאם. לא נשקפה סכנה לכוחותינו ולתושבי הצפון. כוחות צה"ל ימשיכו לפעול במרחב הגבול לשמירת ביטחון תושבי הצפון".

אמש נאם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ושלח מסר מאיים לכיוונה של ישראל. לדבריו, "חיזבאללה לא יהסס ולא ינטוש את אחריותו בהגנה, בשחרור ובהרתעה, ולא יוריד את ראשו אל מול הישות המובסת. הארגון יהיה ערוך מול ישראל ויתמודד עם כל שגיאה שתעשה". לדבריו, "ישראל כובשת חלקים מאדמות לבנון ומדברת בחוצפה על פרובוקציות של חיזבאללה בגבול, כשהיא מבצעת פרובוקציות בעצמה. חיזבאללה לא יהסס ויהיה מוכן לכל התפתחות או עימות״.

במקביל, אישר לאחרונה שר הביטחון יואב גלנט למפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין לתגבר את כוחות צה"ל בצפון ולהיערך לכמה דרכי פעולה אפשריות, כתגובה להסרת האוהל שהציב חיזבאללה בשטח הישראלי, כולל תגובה רחבה למצב שבו האזור יידרדר ללחימה. במקביל, הנחה שר הביטחון להגביר את רמת המוכנות לתרחישים שונים לאורך גבול לבנון.

גורם ביטחוני בכיר הוסיף: "כבר תקופה שנסראללה נוטל סיכונים בגבול כי הוא מעריך באופן לא נכון את מידת המוכנות המבצעית של צה"ל לכל מיני תרחישים". לדברי הגורם הבכיר, "המחאות בישראל וההשפעות על צה"ל הפכו לחלק מהערכת המצב של ארגון חיזבאללה, ולכן בתקופה האחרונה התגבר הדו־השיח בין חמאס לארגון השיעי על הנעשה בישראל". הגורם הבכיר הוסיף, כי "לא ניתן להוציא מכלל אפשרות שהם ינסו ליזום אירועים במשותף. זו תהיה טעות, לכן אנחנו מקיימים מעקב והערכות מצב משותפות לצה"ל, שב"כ ומוסד".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן שיגר אתמול מכתב ליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, עם בקשה לכנס דיון חירום בוועדה, בעקבות האיומים הגוברים בגבול הצפון וקיצוץ בתוכנית מיגון הצפון. "בחודשים האחרונים אנו עדים למתיחות ביטחונית גואה בגבול הצפוני של ישראל.

האירועים הללו מעלים תהיות קשות על חלוקת המשאבים של הממשלה, והעובדה שדווקא בתקציב הנוכחי היא החליטה לקצץ בתוכנית מיגון הצפון, שנועדה למגן אלפי בתים ביישובים צמודי הגדר. הקיצוץ מהווה פוטנציאל הרס חמור ביותר. אבקשך לכנס את כל הגורמים הרלוונטיים, על מנת לדון בהשלכות החמורות של הקיצוץ", סיכם ליברמן.

בתוך כך, הודיע אתמול דובר צה"ל כי גיוס לוחמים ולוחמות ליחידות הקרביות של מחזור יולי־אוגוסט 2023 יצא לדרך, וכי בשבועות הקרובים צפויים אלפי מתגייסים ומתגייסות לפקוד את אתרי הגיוס בארץ ומשם ימשיכו ל"שרשרת החיול" ויחלו את שירותם הצבאי. "השירות הקרבי הוא מקור עוצמתו של צה"ל. ללוחמים וללוחמות תפקיד מפתח בהגנה על ביטחון ישראל, ותרומתם הכרחית, חשובה וראויה להערכה", נמסר מדובר צה"ל.