ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך אתמול דיון ביטחוני חריג על רקע המתיחות מול חיזבאללה בצפון. מזכ"ל הביטחוניסטים, סא"ל במיל' ירון בוסקילה, התייחס הבוקר (שני) בשיחה בתכנית "קפאין" עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM להתפתחויות האחרונות בגבול, והזהיר כי "חיזבאללה מתרגל חדירה ליישובי הצפון ומשדר בצורה גלויה כדי להטיל אימה על האזרחים". 

ביקורות מבית על יאיר לפיד: ח"כ מיש עתיד מתנגד למתווה שלו

"מערכת הביטחון וראש הממשלה ערים להתגרויות החוזרות והחריגות שמבצע חזבאללה בגבול הצפון", הסביר בוסקילה בפתח דבריו. "זה הופך לחריגה גדולה שפוגעת בתשתיות ביטחון או בריבונות של מדינת ישראל, כמו שני האוהלים שהוקמו בשטח ישראל. החשש הגדול הוא מהמקומות שבהם התגרות הזאת למעשה תהפוך לניצול הזדמנות לפגיעה בכוחות צה"ל או באזרחים - שהצד השני ירגיל אותנו לזה שהוא נמצא סמוך לגדר. על פי החלטה 1701 של האו"ם, אסור לחזבאללה להיות בשטח ישראל באזורים מסוימים בדרום לבנון, כולל חמושים. בניצול ההזדמנות הזאת או שישגרו טיל נ"ט כמו שקרה בעבר לאחד הרכבים צה"ל, או שיחטפו חייל ויש מגוון תרחישים אלימים. מזה חוששת מערכת הביטחון - האם להגיב להתגרויות האלה שהן עדיין לא אלימות או שצריך לקטוע את זה בזמן הזה".

בהתייחס לפרסומים על תגבור כוחות של צה"ל בצפון אמר: "יש תגבור של יחידות כמו איסוף מודיעין ותצפית או כאלה שפחות נראות לעין, כדי לנסות ולאתר את הכוונות של חזבאללה. האם הוא מתכוון לצאת למהלך מוגבל או מהלך אלים מעבר לסיום של חלמושים בצד הגדר. מהצד השני כוחות שנועדו להשיב אש או למנוע הישגים. גם אם חזבאללה ירצה לחצות הגדר ולבצע איזושהי תקיפה מוגבלת ביישוב, יהיו כוחות צבא שימנעו החמרה בתוצאות".



אני שומע לאחרונה מכמה ראשי ישובים בצפון שממש מתכוננים ליום שבו תהיה חדירה של אנשי חזבאללה והשתלטות על ישובים. 
"החשש הזה אמיתי. בחיזבאללה אמרו במפורש שזאת אחת המטרות שלהם, הם מתרגלים את זה בצורה גלויה ואפילו משדרים את זה גם לציבור שלהם ולתקשורת כדי שגם ישראל תדע מה הם מתכוונים לעשות. חלק מתוך זה להרתיע, וחלק במטרה להטיל אימה על האזרחים ועל הממשלה, שבהפתעה יפרצו את הגדר או את אחד המכשולים וישתלטו על בתים בודדים או על ישוב שלם".

כשנשאל עד כמה נפגע צה"ל כתוצאה ממחאת אנשי המילואים, השיב: "יש מערכים של שבהם מרכיב הזמן הוא מאוד משמעותי. טייסים, למשל, ככל שהם פחות מתאמנים - הכשירות שלהם יורדת. יש עוד מערכים שנושא האימון או המגע עם השטח הוא מגע משמעותי ביחס לכשירות שלהם, ולכן צה"ל מסתכל חודש אחד קדימה ואומר: כרגע ביחס לכמות הסד"כ, אנחנו כשירים לחודש הקרוב. השאלה היא האם חלק מהאנשים יחזרו בהם לשירות צבאי מתוך אחריות לגבי המדינה וגם לגבי עצמם. אם חזבאללה יחליט לבצע ירי רקטי לעבר מרכז הארץ, גם הם יצטרכו לשבת במקלטים וגם משפחותיהם נמצאות תחת אותו איום. לכן הציפיה שההגיון יוביל והאיום הזה יוסר".

עד כמה המצב הכללי עלול להשפיע על כמות המתגייסים ליחידות לוחמות?
"שאלה גדולה. גם צה"ל ממתין לראות מה יהיו תוצאות הגיוס. האם תהיה ירידה בכמות המתגייסים במחזור הקרוב. שאלה שנייה האם תהיה פגיעה בכמות האנשים שנשארים לקצונה ולשרות קבע שנים. לא רק כמות המתגייסים היא אינדיקציה אלא גם כמות האנשים שנשארים בשרות ארוך בהון האנושי האיכותי שלנו. כולם מצפים לראות עד כמה הפגיעה תהיה משמעותית".

סייע בהכנת הכתבה: אריק ברחד, רדיו צפון 104.5FM