שר הביטחון יואב גלנט אמר היום (שני) בדיון סגור של ועדת חוץ וביטחון בקריה בתל אביב כי "הפגיעה בגלל הסרבנות מתוחמת יחסית וצה״ל כשיר לכל משימה. אנחנו נמצאים במצב בו בכל הזירות קיים פוטנציאל נפיצות גבוה" והזהיר: "יש פגיעה בחוסן הלאומי בגלל המחלוקת העמוקה בציבור והיא עלולה להפוך לפגיעה בביטחון הלאומי".

מפקד חיל האוויר מבהיר: "המטרה העליונה היא עדיין ההגנה - הפוליטיקה לא תופסת מקום" 
"מסכנים את ביטחון ישראל": בכיר לשעבר בצה"ל במסר למחאת המילואים

בדיון השתתפו גם כירים באמ"ן ובאכ"א וכן גם ראש אגף המבצעים במטכ"ל אלוף עודד בסיוק ציין כי יש מאמצים לצמצם את תופעת הפסקת ההתנדבות ושירות המילואים. "הצבא מתנהל כמו במבצע צבאי - הערכות מצב קבועות", ציין. ראש חטיבת המחקר באמ"ן תת אלוף עמית סער אמר לחברי ועדת החוץ והביטחון כי היכולת של ישראל לבסס איום צבאי אמין נגד איראן "התערערה" בעקבות המצב הפנימי ומצב היחסים עם ארה"ב. 

ראש חטיבת המחקר אמר שלמרות המשבר הפוליטי של השנים האחרונות, אירועי החודשים האחרונים היו הפעם הראשונה בה אויבי ישראל זיהו את המתיחות הפנימית ככזו שמאיימת על ישראל.  ראש אגף מבצעים חידד: "האתגרים הביטחוניים הפכו מורכבים יותר עקב המצב הפנימי". 

כאמור, הדיון נערך על כשירות צה והמוכנות שלו בזירות השונות, זאת על רקע הקריאות והאיומים ברקע החקיקה המשפטית. גורמים שנכחו בדיון אמרו שהוא היה מתוח וסוער. 

בשבוע שעבר התייחס הרמטכ"ל הרצי הלוי למחלוקת הנרחבת סביב הרפורמה במערכת המשפט. "עלינו לקרב את אנשי המילואים היקרים לנו מאוד שתרומתם לביטחון המדינה רבה. גם מי שקיבל החלטה בלב כבד שלא להתייצב, צה״ל צריך אתכם", אמר. "רק יחד נגן על הבית. נתאמן, נתכונן ונעשה ביחד. נבחר לעמוד איתן נוכח אתגרי התקופה המורכבת הזו. יש לנו אחריות רבה".

הרמטכ"ל הרצי הלוי מתייחס להשפעות צמצום עילת הסבירות על צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

דבריו של הרמטכ"ל והדיון מגיעים ברקע זיהוי בצה"ל של פגיעה בכשירותו של הצבא. לפי שעה הצבא עדיין כשיר לבצע את משימותיו, אך הלכידות נפגעה - מה שהניע את תהליך הפגיעה בכשירות. מפקדים ממערכים שונים בצה"ל קיבלו הודעות בימים האחרונים על הפסקת התצייבות, ונעשה ניסיון לשכנע אותם לבטל את ההחלטה.

בצה"ל התחייבו לעדכן את הדרג המדיני ואף ליצור שקיפות בפני הציבור בדבר תמונת המצב של כשירות צה"ל, תוך שמירה על אחריות בפרטים המדווחים