צרפת מתווכת בין ישראל לחיזבאללה כדי למנוע עימות בגבול הצפוני. אתמול נועד בביירות שר החוץ לשעבר של צרפת ז'אן־איב לה דריאן, המשמש כשליחו של הנשיא מקרון לענייני לבנון, עם נציגי חיזבאללה, והעביר להם את המסר העקיף של ישראל - לפעול לרגיעה ולמניעת אלימות.

מפקד פיקוד צפון: "מי שרוצה לנסות אותנו, ימצא אותנו נכונים לכל אתגר"
גלנט תקף את חברי הכנסת שתקפו טייסים: "אם יש לכם חלופה, תעדכנו"

המסר הועבר לצרפת במהלך ביקורו של השר אלי כהן בפריז, וצרפת הבטיחה להתערב. במרכז שיחותיו של לה דריאן עם נציגי כל המפלגות בלבנון, עמדו הניסיונות להגיע להסכמה על זהות הנשיא הבא של המדינה, שמתנהלת ללא נשיא כבר תשעה חודשים. גם סעודיה וארה"ב משתתפות במאמצי הפיוס בין הנצים במדינה.

אתמול הגיש שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן תלונה רשמית נגד לבנון למועצת הביטחון של האו״ם, ודרש להטיל על ממשלת לבנון ועל כוח יוניפי״ל לפעול מיידית כדי למנוע את המשך בניית התשתית הצבאית של חיזבאללה על גבול הצפון. "התוצאות עלולות להיות הרסניות ולגרום לאסון״, ציין ארדן.

פעילי חיזבאללה צועדים בסמוך לגבול עם ישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בתוך כך, בראיון לרשת NBC, דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו על אפשרות הנורמליזציה עם סעודיה ואמר: "אם זה יושג זו תהיה נקודת מפנה שעשויה להביא לסיום הסכסוך הישראלי־ערבי. אני מעריך את מאמצי הממשל האמריקאי להגיע להסכמה". לגבי הנושא הפלסטיני ציין נתניהו כי מדיניותו הייתה תמיד להעניק לפלסטינים את היכולת לשלוט על עצמם ככל הניתן, והבהיר כי "לא יתפשר על ביטחונה של ישראל". על הגדרת המצב בשטחים כאפרטהייד וטיהור אתני אמר נתניהו כי "זו שטות. אין אפרטהייד".

לדבריו, כל הסכם שלום שייחתם צריך להבטיח את ביטחונה של ישראל, וציין כי היו מקרים בעבר שבהם ישראל פינתה שטחים שאליהם נכנסו פרוקסי'ז איראניים, כשהוא מתכוון לדרום לבנון ולרצועת עזה. בנושא האיום האיראני אמר נתניהו: "כראש ממשלת ישראל, המדינה היהודית היחידה, זו אחריותי לדאוג שלישראל יהיו הכלים להגן על עצמה מפני כל איום".

בתוך כך, נפגש אתמול בטהרן שר החוץ הסורי פייסל אל־מקדאד עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן עלי אכבר אחמדיאן. זאת, ברקע דבריו של שר החוץ האיראני אמיר עבדוליהאן, שטען אתמול כי "ישראל היא המקור הראשי לאי־היציבות באזור".