הממשל האמריקני אישר את הסכם המכירה של מערכת ההגנה האווירית המתקדמת 'קלע דוד' לפינלנד. מערכת הנשק פותחה במשותף על ידי ישראל וארה"ב והעסקה שנחתמה עם משרד ההגנה הפיני נאמדת בכ-316 מיליון אירו (למעלה מ-1.2 מיליארד ש"ח).

חודשיים לאחר ‘מגן וחץ’: בוצעו יירוטים מוצלחים של מערכת 'קלע דוד'

שיבשו לו לפוטין את התוכניות? פינלנד הצטרפה לברית נאט"ו

מערכת 'קלע דוד' מפותחת במשותף ע"י מנהלת 'חומה' במפא"ת והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים, MDA, בהובלת חברת 'רפאל' ומיועדת ליירוט איומים מתקדמים בהם טילים בליסטיים, טילי שיוט, כלי טיס ומל״טים.  ישראל תמכור לפינלנד את מערכת ׳קלע דוד׳, המבוססת על המערכת הישראלית וכוללת מיירטים, משגרים ומכ"מים. הגרסה הפינית תיוצר בשיתוף פעולה בין התעשיות השותפות בישראל ובארה"ב, בהובלת חברות 'רפאל' ורייתאון לבין תעשיות בפינלנד למשימות מוגדרות, ותחובר למערך השליטה והבקרה הפיני.

כזכור, פינלנד הצטרפה השנה רשמית לנאט"ו ומאז הפלישה הרוסית לאוקראינה שוררת מתיחות בין שתי המדינות. הרוסים הגיבו לצירוף פינלנד לנאט"ו ואמרו שהם רואים בכך איום על הביטחון שלהם. 

מערכת 'קלע דוד' (צילום: דוברות משרד הביטחון)
מערכת 'קלע דוד' (צילום: דוברות משרד הביטחון)

שר הביטחון, יואב גלנט התייחס לעסקה ואמר: ״אישור המכירה של מערכת 'קלע דוד׳, פיתוח משותף ישראלי - אמריקני, שניתן היום על ידי האמריקנים, הוא צעד משמעותי מאוד בדרך למימוש עסקה היסטורית בין ישראל לבין פינלנד. בזכות פיתוחים פורצי דרך כמו מערכת קלע דוד שמפתחים טובי המוחות במערכת הביטחון, אנו מחזקים את קשרינו עם מדינות העולם, מבצרים את ביטחוננו ומעצימים את מעמדה של ישראל. אני מודה לממשל הפיני ולעמיתי שר ההגנה האקאנן על האמון במערכת הביטחון ובתעשייה הביטחונית הישראלית ובטוח כי עסקה זו תהווה עליית מדרגה בשיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות שיתרום להתמודדות טובה יותר למול האיומים הגלובליים והאזוריים. אני מודה גם לעמיתי מזכיר ההגנה, הגנרל לויד אוסטין ולממשל האמריקני על תמיכתם בעסקה חשובה זו״.

יו״ר רפאל, ד״ר יובל שטייניץ התייחס אף הוא לעסקה: ״אנו מברכים על האישור האמריקאי למכירת מערכת ״קלע דוד״ לפינלנד ומודים למשרד הביטחון על קידום הפרויקט. מערכת "קלע דוד״ המתקדמת מעוררת עניין רב בעולם ואנו גאים מאד בפיתוחה. המערכת המבצעית כבר בישראל, תשדרג את יכולות ההגנה האווירית של פינלנד ואנו צופים עסקאות נוספות בהמשך״.