חן אמיר בן ה-42, סייר הביטחון העירוני (סל"ע) של עיריית תל אביב שנפצע אנושות בפיגוע הירי ברחוב מונטיפיורי, מת הערב (שבת) מפצעיו. אמיר הותיר אחריו אישה ו-3 בנות, ומשפחתו הסכימה לתרום את איבריו. כאמור, המחבל, כאמל אבו בכר, ירה לעברו של אמיר בטווח קצר ופצע אותו באורח אנוש. הוא פונה לבית החולים איכילוב בת"א, תוך כדי פעולות החייאה, ולאחר זמן קצר נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

"תרוץ, יורים עלינו זה פיגוע": עדויות מפיגוע הירי בתל אביב
"הלב נשבר, מנע פיגוע גדול": במערכת הפוליטית ספדו לחן אמיר שנרצח בפיגוע בת"א

תיעוד נטרול המחבל:

תיעוד נטרול המחבל מהפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

האירוע החל כאשר שני פקחים מהסיירת לביטחון עירוני (סל"ע) של עיריית תל אביב, שהיו רכובים על אופנוע, הבחינו בבן מיעוטים שעורר חשד לאחר שלא הגיב לקריאותיהם. הם נצמדו אליו עם האופנוע וביקשו ממנו להזדהות. בשלב זה, המחבל שלף נשק ופתח בירי מטווח קצר לעבר אחד הפקחים. מיד לאחר מכן, הפקח השני ירה לעבר המחבל ונטרל אותו. בשלב זה נבדק מה היה היעד של המחבל. כאמור, המחבל שביצע את הפיגעו הוא כאמל אבו בכר, בן 22 מהכפר רומאנה בשנפ ג'נין. אבו בכר פעל במחנה הפליטים ג'נין, כשהוא מבוקש, והיה מזוהה עם הג'יהאד האסלאמי.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי בזירת האירוע: "המחבל, תושב גזרת ג'נין, כתב גם מכתב שבו הודיע כי הוא מוכן להקריב את עצמו ורוצה להיות שהיד. אנו מאששים את האפשרות שהיו איתו שותפים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לחן אמיר: "שולח תנחומים מעומק לבי למשפחתו של חן אמיר ז"ל. חן מנע בגופו פיגוע גדול והציל חיים רבים. כוחות הביטחון שלנו יבואו עם כל מבקשי נפשנו".

כאמל אבו באקר - המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
כאמל אבו באקר - המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

זירת הפיגוע בנחלת בנימין תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בנחלת בנימין תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

זירת הפיגוע בנחלת בנימין (צילום: דוברות מד''א)
זירת הפיגוע בנחלת בנימין (צילום: דוברות מד''א)

עד ראייה שמתגורר בסמוך לזירת האירוע, סיפר ל"מעריב": "שמעתי צעקות מהרחוב, בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות, אבל אז החלו יריות, לא אחת ולא שתיים, הרבה יותר מזה, יצאתי לחלון וראיתי ברחוב את המחבל על הכביש ועוד אדם שוכב פצוע. תוך דקות הגיעו אמבולנסים וניידות משטרה והחלו לטפל בו. פחד אלוהים שזה מתחת לבית שלי".

חובש רפואת חירום במד"א שי בכר ושמעון פנחס סיפרו: "ראינו המולה רבה, גבר כבן 40 שכב כשהוא מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פציעות חודרות בגופו. תוך כדי פעולות החייאה העלנו אותו לניידת טיפול נמרץ של מד"א ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו אנוש".

מוקדם יותר, נצ"מ אלי לוי, דובר המשטרה, עדכן: "שני מאבטחים ניטרלו את המחבל, צריך לומר שהם מנעו פיגוע הרבה יותר רחב. במוצאי שבת, עשרות אלפים שוטפים את העיר תל אביב. שירות הביטחון הכללי ומשטרת תל אביב לומדים מי המחבל, השאלה כרגע האם יש עוד סייענים, מטבע הדברים צריך לסרוק את כל האזור, להבין אם מישהו סייע לו, הוביל אותו והיה יחד איתו. אנו פונים לכל הציבור לא להגיע למקום, כדי לאפשר לכוחות ההצלה, מפכ"ל המשטרה ואנשי כוחות הביטחון לטפל בזירה".

זירת הפיגוע בנחלת בנימין תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בנחלת בנימין תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בארגוני הטרור ברצועת עזה וביהודה ושומרון הביעו רצון מהפיגוע בתל אביב. דובר חמאס, חאזם קאסם, מסר: "הפיגוע בתל אביב הוא אישור מחודש ליכולות של ההתנגדות לבלבל את הכיבוש ולבסס את הנוסחה של התגובה לפשעים של ישראל נגד העם הפלסטיני והמקומות הקדושים, במיוחד מסגד אל אקצא. פעולות אלו הן תגובה טבעית לפשעי האויב שהסלים את התוקפנות נגד עמנו בגדה המערבית, והמשיך במדיניות ההוצאה להורג באמצעות הצבא והמתנחלים".

הפיגוע אירע לאחר מותו של הצעיר הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19, שנורה במהלך עימותים עם מתנחלים בסמוך לכפר בורקה שליד רמאללה. בהלווייתו של הנער קראו "לנקום את דמו ולהגיב לפשעים של המתנחלים נגד העם הפלסטיני באזורים רבים בגדה המערבית". גם בחמאס קראו לנקום וקראו "להתגייסות כללית על מנת לפעול בכל צורות המאבק כדי להרתיע את המתנחלים, לנתק את כל הכבישים העוקפים שבהם הם משתמשים ולהדוף את התוקפנות שלהם נגד עמנו, ארצנו והמקומות הקדושים שלנו".

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]