גורמי ביטחון בישראל טוענים כי אי־אכיפת החוק ביהודה ושומרון בכל הקשור למאחזים הבלתי חוקיים מגבירה את רמת האלימות והחיכוך בין יהודים לפלסטינים ומערערת עוד יותר את המצב הביטחוני בשטח.

גורמים אחרים במערכת הביטחון מציינים כי חלוקת הסמכויות בשטח בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' יוצרת בעיה מורכבת מאוד המשפיעה גם על המציאות הביטחונית. לדברי גורמים במערכת הביטחון, אי־אכיפת החוק והימנעות מפינוי מאחזים בלתי חוקיים מגבירות את המתיחות הביטחונית בשטח עוד יותר.

בכל הנוגע לאירוע שבו נהרג הצעיר הפלסטיני, קוסאי ג׳מאל מעטאן, מירי המתנחלים שהגיעו מהמאחז הבלתי חוקי עוז ציון, במערכת הביטחון לא קובעים בשלב הזה עמדה לגבי עצם הפתיחה בירי ואומרים כי בהקשר הזה צריך להמתין לממצאי החקירה של המשטרה.

עם זאת, הם מציינים באופן ברור כי בכל הנוגע להתגלגלות האירוע אין ולא הייתה כל סיבה מוצדקת לכך שקבוצת המתנחלים תגיע יחד עם עדר המרעה עד לפאתי העיירה בורקה בגזרת שכם ותיכנס לשטחים פרטיים פלסטיניים, במרחק של כקילומטר מעוז ציון.

במערכת הביטחון רואים באירוע החמור, שהסתיים עם הרוג ופצועים פלסטינים ומנגד גם בפצועים ישראלים, כאירוע שהיה כתוב מראש על הקיר בכותרת גדולה והיה צפוי שיתרחש. בהקשר הזה סבורים במערכת הביטחון כי אי־אכיפת החוק והימנעות מפינוי מאחזים בלתי חוקיים מספקות רוח גבית לגורמים יהודיים קיצונים לייצר פרובוקציות מיותרות בשטח, שפוגעות באינטרסים של כולם.

בסביבתו של שר הביטחון גלנט נאמר אתמול כי הוא לא התייחס לאירוע החמור שהתרחש בערב שבת בשל חקירת המשטרה שמתנהלת בעניין, במקביל לתחקירים מבצעיים נוספים בכל הנוגע להתגלגלות האירועים האלימים בשטח ומותו של הפלסטיני.

במערכת הביטחון - משב״כ ועד צה״ל - מאוחדים בתפיסה כי לצד העלייה בהיקפי הטרור הפלסטיני גם בשנה האחרונה, הרי שפשיעה לאומנית ופעולות נקם מצד המתיישבים היהודים, מגבירות עוד יותר את מגמות הטרור בשטח.

הלווית הפלסטיני שנהרג מירי מתנחלים קוסאי ג'מאל מעטאן (צילום: פלאש 90)
הלווית הפלסטיני שנהרג מירי מתנחלים קוסאי ג'מאל מעטאן (צילום: פלאש 90)

לאחר שנשמעו אתמול אמירות מצד חברים בממשלה כנגד ראש השב״כ רונן בר, שהתבטא נגד המתיישבים היהודים (ראו עמודים 2־3), הגיב אתמול השר גלנט וגינה אותן. לדבריו, "בזכות אנשי שירות הביטחון הכללי והעומד בראשם, הפועלים הרחק מעיני הציבור, ניצלים מדי יום חייהם של אזרחים ישראלים״.

כלפי חברי הכנסת מהקואליציה שהתבטאו בחריפות אמר גלנט: "אני מגנה בתוקף את אמירותיהם של חברי הכנסת המגדפים את ראש השב״כ ומציע להם לחזור בהם ולהתנצל על דבריהם. כל התקפה מצד אנשי ציבור נגד השב״כ פוגעת בביטחון המדינה ובאזרחיה".

כך או כך, בחלוקת הסמכויות בתוך הממשלה בין השרים גלנט וסמוטריץ', סבורים במערכת הביטחון כי נוצרת כאמור בעיה מובנית שמקשה על תפקוד הכוחות בשטח. לדבריהם, מדובר בניגודי אינטרסים בין שיקולי הביטחון של השר גלנט לבין שיקולי ההתיישבות שאותם מייצג השר סמוטריץ'.