ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול עם ראש השב"כ רונן בר, ואמר כי הוא מגבה אותו ואת אנשי הארגון "על העבודה החשובה שהם עושים למען ביטחון אזרחי ישראל מסביב לשעון". שיחתו של נתניהו עם בר מגיעה יותר מיממה לאחר המתקפות של כמה מחברי הקואליציה נגדו.

"רמטכ"ל של הפלסטינים? השתוללות מוחלטת, מה קרה לנו?"

ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון לביטחון לאומי (INSS), האלוף (במיל') תמיר היימן, שוחח הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וטל שלו ב-103FM והתייחס לדברים. "הקונצנזוס הזה נמצא תחת התקפה", טען. "כל אחד מראשי ארגוני הביטחון ספג קיתונות של ביקורת די מזלזלת ולפעמים לא עניינית על ידי אנשי ציבור. לא יודע אם זה רצף של התבטאויות אומללות או אסטרטגיה מכוונת של הליכה על סף הכאוס. בצורה כזו, דרך יצירת ערעור של שומרי הסף הביטחוניים, זה מייצר שינוי משמעותי. זה חמור, זה מסוכן, בטח במאזן הביטחוני הרעוע והמחפיר בו אנו נמצאים ומול המצב הפנימי המקוטב והמתלהט".

"זה רק מגביר את הטלטלה ומוסיף עוד קיסם למדורה שאנו נצלים בתוכה. עוסקים פה בדברים רגישים כ"כ בעולם הצבאי־ביטחוני, ולא מודעים לסף אי החזרה שאנו מצויים בו. אם נמשיך להתעלל בארגונים הללו, הם יהיו בינוניים וחלשים. כשעדיין יש ספק, צריך לעצור את ההשתלחויות הללו. לו חייזר היה מסתכל על המדינה, הוא היה שואל מה הם עושים לעצמם? איך הם הגיעו למצב כזה? מה שאני רואה עכשיו דורש שינוי. מה שקשור בהסרת העמימות סביב המשך החקיקה, זה הדבר המרכזי שיחזיר אותנו חזרה לעיסוק באתגרים". 

בהמשך, הוסיף: "יש כאן אסטרטגיה חדשה, שאף על שלא הוצהרה היא זו המיושמת והיא שינוי המצב ביו"ש מיסודו שימנע לחלוטין כל היפרדות מהישות הפלסטינית. כשרואים את הדברים, ושנציג ציבור עם כוח די גדול אומר שנחזור להתיישב בכל יו"ש, שמצמצמים את סמכויות אלוף פיקוד הצפון ומעבירים אותן לשר סמוטריץ', התחושה שלי, ולא רק שלי, כנראה גם של האמריקנים, היא שמשהו ענק השתנה ואף אחד לא מדבר על כך. יכול להיות שזו סתם רשלנות או היעדר תשומת לב ופופוליזם.

"יש כאן בקיעים בשני מעגלים: אמון החברה בצה"ל והיחסים בין הצבא לחברה, אנו משסעים חצי מהחברה הישראלית נגד ארגוני הצבא והביטחון. כך או כך, ארגוני הביטחון סופגים מהלומות קשות. במציאות הביטחונית, כשארגוני הביטחון מוחלשים כולנו מפסידים. אחרי שהחדרנו את הקיטוב הפוליטי לתוך היחידות, אנו משסעים בין האנשים הללו למפקדיהם. אנחנו מקעקעים את העיקרון הערכי־מקצועי שנקרא אמון במפקדים", טען.

על חוק הגיוס, אמר הימן בסוף דבריו: "שר הביטחון צריך להסיר את האיום שנקרא חוק הגיוס. אני סומך עליו שהוא יודע לקחת את זה ולהסב זאת בצורה שהיא לא קיצונית, ניתן לעשות תיקונים בחוק שיקהו את האצבע בעין שעומדים לדחוף בפני ציבור גדול". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm