בדרך לנורמליזציה עם סעודיה? מספר בכירים ישראלים ואמריקאים טענו לאחרונה כי במהלך שיחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, העלה בפניו נתניהו את הרעיון לחתימה על ברית הגנה בין המדינות. אלוף (מיל') עמוס גלעד שוחח על כך הבוקר (חמישי) ב-103FM. 

דיווח: ארה"ב וסעודיה סיכמו על קווי מתאר להסכם נורמליזציה; בבית הלבן מכחישים
מצנן את ההתלהבות מנורמליזציה עם סעודיה? הרמז של נתניהו לבלומברג

"יש הרבה מאוד ידיעות שמופצות, הרעיון הזה תמיד נתקבל בהתנגדות הגורמים המקצועיים, כי זה מגביל את חופש הפעולה של ישראל", ציין והוסיף: "אם אתה בברית הגנה, אתה מוגבל. יש בזה ערך פוליטי, שאתה מראה לתושבי ישראל שאתה נתמך על ידי ארה"ב, זה לא מחזק את כושר ההרתעה. ההרתעה של ישראל בנויה על כוחו של צה"ל ועוצמתו. יש לנו קשרים מסועפים עם ארה"ב, אתה לא זקוק לזה, ולא ברור מה זו ברית הגנה".

כמו כן, התייחס לרצונו של נתניהו להגיע להסכם נורמליזציה עם הסעודים: "יש פה מפגש אינטרסים אדיר בין סעודיה, ארה"ב וישראל. סעודיה רוצה ערבות לקיומה ל-50-40 השנים בהן בן סלמאן מתכנן להיות מלך סעודיה. הסעודים מעדיפים שארה"ב תגן עליהם". 

פגישת ביידן והרצוג בבית הלבן (צילום :רויטרס)

עם זאת, טען גלעד כי לדבר ישנם גם חסרונות: "אנו דנים את ישראל לגורל מאוד קשה. נקבל הגבלות אמריקניות. הם אומרים שאינם רוצים שום אופציה צבאית, ולא מדובר על כך שארה"ב תיתן לנו אישור לתקוף באיראן".

לסיום, הביע את דעתו בנוגע לגבול הצפוני עם לבנון: "יש פרובוקציות לאורך הגבול, דווקא שם ההרתעה שם עדיין בתוקף. אם ישראל תמשיך להיחלש, מעולם לא צפיתי שישראל תחליש את עצמה. אם התהליך יגיע לשיאו, היחלשות כללית של ישראל - בעיניי האיראנים, חיזבאללה וחמאס, זה נותן להם הזדמנות לפגוע בישראל".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM.