שבוע חלף מהיום בו הלך לעולמו בר כלף ז"ל, חייל משוחרר שהצית את עצמו בעקבות סירוב משרד הביטחון להכיר בו כפוסט טראומתי. לצד התקרית שגבתה את חייו של בר, המזכירה, לפחות במעט, את סיפורו של איציק סעידיאן, ישנם עוד חיילים ולוחמים רבים שאינם מסיימים את שירותם הצבאי איך שהחלו אותו, ולא זוכים לטיפול נאות מהמדינה. 

משפחתו של הלוחם שהצית את עצמו מתקשה לעכל: "מפורקים, כולם בזעזוע"
במהלך תהליך להכרתו כנכה צה"ל: צעיר נוסף שם קץ לחייו

נדב וירש, פעיל חברתי למען זכויות נכי צה"ל הסובל מפוסט טראומה, שוחח היום (חמישי) עם טל שלו וניסים משעל ב-103FM והתייחס לדברים. "היחס של משרד הביטחון, של צה"ל, של כל המדינה, זה סקטור מאוד חשוב", הבהיר. "אנשים חוזרים אחרת מהקרב, והמסר שלי, מה שאני רוצה להעביר - נבנתה כאן רפורמה בשם רפורמת נפש אחת, שהייתה אמורה לתת מענה לכלל נכי צה"ל ובפרט להלומי הקרב. בשנתיים שעברו, אני חושב שאגף השיקום במשרד הביטחון לא מבין את האירוע שהוא נמצא בו".

עוד הוסיף בעצב, כי: "בסופו של דבר, כשהעבירו שני את שני החלקים הראשונים - הרכב והדיור, זה לא נגע בנקודה הכי חשובה שהיא השיקום. כשאנחנו מדברים על שיקום, הכוונה היא לשיקום תעסוקתי, של לקום ולחזור למעגל העבודה, וכיום אנו לא נמצאים במצב הזה. הרבה הלומי קרב שמים קץ לחייהם בגלל שאין להם מהות לקום בבוקר, אין להם שום הכוונה למקום טוב יותר. היום לפצועים פיזיים יש שיקום ומשהו מסודר, ולא נתנו את המענה ואת הדגש הכי חשוב בעיניי". 

"יש שינוי שקורה באגף השיקום", הודה וירש וסייג, "אגף השיקום לא מצליח למלא את התקנים שלו כדי לתת מענה יותר טוב. אם שומעים שעו"סית אחת על 1,200 איש, זה לא הגיוני וזה מספר מטורף. עדיין לא נעשתה שם עבודה אופרטיבית טובה כדי להגיע לכל נכה ונכה. פצועי פוסט טראומה מקבלים טיפול של פסיכיאטר, יש מסלול שהוא די מצחיק. אומרים לנו 'תלכו ללמוד', אנו מסיימים את הלימודים ואנשים בסופו של דבר נפלטים מהחברה כי אין להם תעסוקה. אף אחד לא עוזר כדי להצליח ובאמת לשקם אותנו". 

תגובת משרד הביטחון: "רפורמת 'נפש אחת' שמוביל אגף השיקום שיפרה באופן משמעותי את השירות והטיפול בנכי צה"ל ומבקשי ההכרה, בדגש על מתמודדים עם פוסט טראומה. למעלה מ-90 מענים ושירותים חדשים כוללת הרפורמה, ומגוון רחב של טיפולים נפשיים לנכי צה"ל בכלל ומתמודדי פוסט טראומה בפרט. רפורמת 'נפש אחת' הוסיפה עשרות מטפלים המשתמשים בטכניקות ושיטות חדשניות לנכים ובני משפחתם, כלבי שירות, טיפולים אלטרנטיביים ורפואה משלימה, למעלה מ-70 קבוצות טיפול ו-6000 ש"ח בשנה, כדי שכל נכה יבחר בעצמו את הטיפול המתאים לו.

"אגף השיקום מתמודד ועוסק בכל יום במניעת אובדנות והמענים ושיטות ההתערבות והטיפול שפיתח בשנתיים האחרונות הצילו חיים רבים. בין השאר נפתח מוקד תמיכה נפשית 24/7, ניתן טיפול נפשי ורפואי מרגע הגשת הבקשה להכרה, הוקמו בית בטוח ובית מאזן, ובוצעו הכשרות להתמודדות עם מצבי חירום ומשבר. בנוסף, האגף מבצע פעולות מונעות יזומות מול מתמודדים בסיכון ופועל כל העת, עם המומחים המובילים בארץ ובעולם, לפיתוח כלים ומענים נוספים".