דריכות שיא בצפון: על רקע המתיחות מול חיזבאללה, הזהיר הבוקר (חמישי) תא"ל (מיל') אורי אגמון מארגון "מפקדים למען בטחון ישראל", כי "יש הרגשה של משהו באוויר", וטען כי "המצב הנוכחי מזכיר את התחושה שלפני מלחמת יום כיפור". בשיחה עם יואב מינץ בתכניתו "קפאין" ברדיו 104.5FM הוא הסביר מהן ההפתעות שארגון הטרור הלבנוני עשוי להכין לישראל. 

בישראל עוקבים מקרוב: "איראן דוחפת את חיזבאללה לפעולה"

"אין ספק שהמצב נפיץ ורגיש, ומעורר חוסר בטחון אצל אזרחים באזור", אמר בפתח דבריו. "העסק הזה מלובה ע"י הצהרות מכל הצדדים. אנחנו מכירים את נסראללה כדובר חזבאללה, כל הזמן מחזיק על אש קטנה במצב מתוח משיקולים שלו. אני, כבוגר מלחמת יום כיפור, זוכר את הימים שלפני המלחמה, שבהם שאלו שאלות לגבי מה שקורה בצד שני, ואז כל הזמן הרגיעו אותנו ואמרו לנו: 'זה שום דבר, זה תרגיל, לא יקרה כלום'".

המצב הנוכחי עושה לך דז'ה-וו של התקופה שקדמה ליום כיפור?
"נכון, בהחלט. אני גם מנסה לפעול בענין ולהעיר את המערכות. למרות שאין ספק שהן ערות. אתה שומע על הביקורים, ההצהרות".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בתוך כך, הוא התייחס גם לביקוריהם של הרמטכ"ל, שר הבטחון וראש הממשלה בצפון, ולמפגש של מפקד אוגדה 91 שנפגש אתמול עם ראשי רשויות. "אנשים במתח ורוצים תשובות. הם רוצים לדעת שבאמת המערכות שמגנות עליהם, ושהן במצב של דריכות מספקת. אני לא חשוף למודיעין היומיומי, אבל נסיון החיים של מה שעברנו בימי חיינו, מצביע על זה שיש פה רמה אחרת של מתיחות, וצריך להיות מוכנים. אני חושב שהמצב הפוליטי בארץ מצביע על חוסר פניות של המערכת לתת תשובות ולהיות ערנית לכל מה שקורה, הוא עוד גורם מאד משמעותי בחוסר הבטחון של האנשים".

כשנשאל על האופן שבו האירועים האחרונים משפיעים על התחושות בצבא, השיב אגמון: "אני חושב שהצבא שלנו חזק מרגיש בטוח, מאד מצויד, מאד מתורגל, אני בקשר עם מספר מפקדים סדירים ברמות הטקטיות, אני חושב שהצבא חזק, מיומן, מכיר את הגזרות. יש הרבה פעולות הגנה אזרחית. האיום מלבנון נחלק לשניים. אחד: איום תלול מסלול מאוד מאסיבי שמתארגן בלבנון בשנים האחרונות. צריך לעשות פעולות של התמגנות, פעולות של הכנה. יש הרבה דברים שכל אחד צריך לעשות בחצרו. לא צריך שראש הממשלה יטפל בזה כל בוקר. אנשים צריכים לדעת. אנשים שגרים באזור ספר ומרוחק.."

בהתייחס להפתעות שחיזבאללה עשוי להכין לישראל, אמר: "אין ברירה, אנשים יצטרכו להתמודד. בששת הימים אני כילד בכתה ח' - חפרנו שוחות בחצר וחטפנו הפגזה מירדן בתוך שוחה שחפרתי במו ידי. אנחנו לא בששת הימים, אבל יש דברים שצריך לעשות. האיום שטוח מסלול זה איום מסוג אחר שמדבר על ישובי הגדר וצפון הגליל. לאיום הזה צריך להיערך ע"י הורדת מתקנים חיוניים מקו המגע, והיערכות לאפשרות של חדירה כוחות מלבנון לתפוס שטחים בתוך הגליל. זה לא משהו אפוקליפטי, זה משהו שדובר עליו בתקשורת של חזבאללה ובסיורי גבול שהם עורכים. מעבר לירי שטוח מסלול, הם מכינים דברים נוספים שחלקם ידועים וחלקם לא, ולזה צריך להיערך, וגם להבין שזה דבר שעלול לקרות. הבעיה הכי חמורה במלחמה זה שאתה מופתע. מדינת ישראל יותר חזקה מחזבאללה והסיורים האלה הם חלק מהרצון לא להיות מופתעים".