מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר קיים היום (שישי) שיחה עם נציגי טייסי המילואים, בהם כאלו שהודיעו על הפסקת שירות במחאה על הרפורמה במערכת המשפט.

מפקד חיל האוויר מבהיר: "המטרה העליונה היא עדיין ההגנה - הפוליטיקה לא תופסת מקום"
טייס לשעבר מתריע: "חיל האוויר איבד את היכולת לתקוף באיראן"

ברקע המשבר בחיל מתקיימות בתקופה האחרונה פגישות תכופות בין האלוף לטייסים, בהן הוא משקף את תמונת המצב של כשירות החיל, ושומע את עמדותיהם של הטייסים. בשיחתו עם הטייסים, הדגיש בר את הצורך בשמירה על מודל חיל האוויר שקיים כבר 75 שנה, והזהיר שיהיה קשה לשקם את הפגיעה בלכידות.

לדבריו, "תמונת המצב הנוכחית היא שחיל האוויר כשיר, אך ישנה פגיעה שהולכת ומעמיקה. תמונת המצב על כל גווניה מנותחת על בסיס יום יומי על בסיס כל המידע שיש בידינו ומשוקפת מעלה באופן קבוע. יש לנו אחריות ביטחונית על הכתפיים, בצד הקושי שיש לחלקכם, מצפה שתמשיכו להגיע. בסוגיית האמון, מהות תפקידי (מח"א) היא לעמוד על המשמר ולהשאיר את החיל נקי וטהור. האמון במפקד הטייסת ובמח”א הוא קריטי". 

על הקריאות לסרבנות, אמר: "האמירה על אי ההתייצבות, הרמטכ״ל הדגיש אותה וגם אני, היא פוגעת בצה״ל. חיל האוויר מייצר מטריה אווירית 24/7 לתושבי מדינת ישראל. מרעש המטוסים הממריאים למשימות ועד יירוט כיפת ברזל - זה אמון הציבור. הרמטכ״ל ואני מגנים בכל פורום השתלחויות באנשי המילואים כמו גם במשרתים כולם".

מטה המאבק בתגובה לדברי מפקד חיל האוויר: "ההפיכה המשטרית מפרקת את ישראל מבפנים ומחזקת אויבים מבחוץ. בזמן שצה״ל מתפורר להם מול העיניים, חברי ממשלת החורבן נותרים זחוחים ולהוטים להמשיך במלאכת הרס המדינה. מחדל יום כיפור 2023 יהיה על ראשיהם של נתניהו וגלנט, בוועדת החקירה שתקום הם לא יוכלו לטעון שלא ידעו".

מובילי כוח קפלן: "דבריו של מפקד חיל האוויר ברורים - נתניהו מפרק את בטחון ישראל. ההפיכה המשטרית פוגעת אנושות בביטחון המדינה, מרסקת את חיל האוויר, הכלכלה וקורעת את העם. נדרשת גניזה מוחלטת של כל חוקי ההפיכה המשטרית וביטול החוק המבטל את עילת הסבירות. אם דברים אלה לא יתקיימו מדינת ישראל נמצאת בסכנה ממשית לביטחונה. מחר נפגין למען הדמוקרטיה הישראלית בקפלן".

בשבועות האחרונים מקיים בר פגישות עם צוותי חיל האוויר ומפקדיו. בשיחה עם פורום מפקדי הטייסות והיחידות המבצעיות שהתקיימה לפני מספר שבועות, אמר מפקד החיל: "זו שעתנו הגדולה והמאתגרת. אני מצפה מכם לתשומת לב יתרה ללכידות, אחדות, מבצעיות וכשירות.  כל אחד מכם שמיניתי, מונה בשביל הרגעים האלה. לא בשביל הנחיתה המדויקת בזמן ובמקום ולא בשביל ליצר תמונת שמים. מיניתי אתכם בשביל התמודדות עם אתגרים כאלה, בשל יכולות המנהיגות, ההובלה והפיקוד".

"אני אומר לכם בצורה מאוד פתוחה, עמוקה וכנה, אני סומך עליכם לא במאה אחוז, אלא במאתיים. להוביל את החיל בתקופה המורכבת הזאת, כוחו של חיל האוויר אינו נמדד ברגעים הקלים אלה ברגעים קשים, רגעי המשבר, ביכולת שלנו לשמור על לכידות, אחדות, כשירות וחוסן.
השבוע חווינו ימים מורכבים עבור כולנו, כמו כל עם ישראל". הוא קרא: "משימת ההגנה על המדינה ותושביה הייתה ועודנה המטרת עליונה של צה״ל כשמשימה זו ניצבת מול עינינו, הפוליטיקה לא תופסת מקום".