"מאז העברת הסמכויות בסוגיות המנהל האזרחי לשר בצלאל סמוטריץ' יש שינוי דרמטי, ומורגשת אי־אכיפת החוק בכל הקשור למאחזים בלתי חוקיים". כך אמרו ל"מעריב" גורמים ביטחוניים.

במנגנון החדש שנקבע בתוך משרד הביטחון, לאור ההסכם הקואליציוני, שר הביטחון יואב גלנט יכול להתערב בהחלטה בעניין של מאחוזים בלתי חוקיים - רק מתוך שיקולים ביטחוניים. סוגיות שנמצאות במחלוקת אמורות לעלות להכרעת ראש ממשלה בנימין נתניהו.

בפועל, בצה״ל ממעטים מאוד לעשות שימוש בשיקול ביטחוני בשל המורכבות הפוליטית, ובשטח מתקבעת מציאות חדשה. בשיחות שמתקיימות בין דרגי עבודה, מביעים האמריקאים מחאה וטוענים לשינוי בסטטוס קוו.

הסכם חלוקת הסמכויות העביר בפועל את יחידות הפיקוח של המנהל האזרחי תחת סמכותו של סמוטריץ'. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי כפי שהעריכו והציגו בפני הדרג המדיני לפני החתימה, ההסכם משפיע מאוד על המציאות בשטח וגורם לכל תהליך של אכיפת חוק להיות מורכב הרבה יותר.

על פי ההסכם שנחתם, יחידת האכיפה והפיקוח על כל מה שקשור בהיבטי בנייה בלתי חוקית, יהודית ופלסטינית, תהיה תחת סמוטריץ'. כשישנם שיקולים ביטחוניים, רשאי אומנם אלוף הפיקוד להפעיל את יחידת הפיקוח. אולם במקרה כזה, אם ישנה מחלוקת, הנושא נדרש לעלות לדיון אצל ראש הממשלה לקבלת ההכרעה.

במצב שנוצר, גם באכיפת הקמת מאחזים בלתי חוקיים (פלישות טריות), אנשי המנהל נדרשים להעלות את הנושא לסמוטריץ'. במערכת הביטחון סבורים כי בחלק מהמקומות, בעיקר כשיש חיכוך וסכסוך אדמות שנוצר בין מאחז לא חוקי ליישוב פלסטיני, ישנן גם סוגיות המשפיעות על היציבות הביטחונית. כמו מה שקרה לאחרונה בעיירה בורקה.

בידי פיקוד המרכז הסמכות לאכוף פלישה טרייה כאשר ישנה דחיפות ביטחונית. אולם כמעט לא נעשה שימוש בסעיף זה. זאת מתוך הבנה שהדבר יוביל לוויכוח נוקב, שיחייב להביא את הסוגיה להכרעת ראש ממשלה. ולאחר תקופה של 60־90 יום הפלישה כבר לא נחשבת לטרייה. כך, פינוי המאחז הפוך לעניין מורכב יותר ונוצרת מציאות חדשה בשטח.

גורמים בקיאים בנושא אומרים כי בשטח שר הביטחון נשאר ללא סמכויות של ממש בסוגיות אלו. וכך, גם פינוי של מאחזים חדשים, שהיה בעבר פעולה פשוטה בדרגי שטח, הפך לפעולה מורכבת ובירוקרטית. לכן, במבחן התוצאה, מאז הקמת הממשלה יש ירידה דרמטית באכיפת החוק בכל הקשור לבנייה לא חוקית של יהודים.  

ניתן להניח שמה שמסומן במערכת הביטחון כבעיה שמתפתחת בשטח והולכת ומחמירה, בעיה ממנה הזהיר גם הרמטכ״ל הקודם אביב כוכבי ערב חתימה על ההסכם הקואליציוני. בשיחות של דרגי המקצוע בשטח עם גורמים אמריקנים הסוגיה הזו תופסת נתח משמעותי.

בכל הקשור לאכיפת החוק ופינוי מאחזים בלתי חוקיים, ועדה משותפת אמורה לקבוע סדרי עדיפויות למנהל האזרחי בין השאר גם בהסתכלות על הצרכים המבצעיים, אבל נכון לעכשיו לא נקבע תאריך יעד לקביעת סדרי העדיפויות. התחושה בקרב גורמים שונים היא של 'משיכת רגליים' על מנת להימנע מקבלת החלטות שעושיי להפוך למוקש פוליטי עבור הממשלה.

לשיטתו של השר סמוטריץ', צריך להגיד כי מבחינת יעדיו האישיים בדרישת הסמכויות הוא הגיע מוכן מאוד לניהול המשא ומתן והבין היטב כיצד פועל המנגנון של המנהל האזרחי כאמצעי לאכיפת הממשל הצבאי. חודשים בודדים לאחר החתימה על ההסכם המשלים להסכם הקואליציוני לאחר לחץ שהופעל על ראש הממשלה מצידו של סמוטריץ' וגורמים נוספים בציונות הדתית באיום לפירוק הממשלה, בתוך חודשים בודדים בלבד הוא הגביר מאוד את השפעתו על סוגיות המנהל בשטח. מנגד, העניין בא על חשבון מה שטוענים גורמים במערכת הביטחון של 'כרסום' נוסף במידת אכיפת החוק של ישראל בשטחים.