גורמי ביטחון טוענים כי שרי הקבינט המדיני־ביטחוני צריכים לקבל את תמונת המצב המדויקת של כשירות הצבא באופן שוטף על ידי הגורמים המוסמכים לכך - ולא באמצעות הדיווחים שעולים בתקשורת.

איש דת בכיר בלבנון נגד חיזבאללה: "לא ניתן לחיות כשיש יותר מצבא אחד"
אחרי בכירי מערכת הביטחון: פגישה משולשת בין נתניהו, לוין ודרעי

על רקע זה פורסמו הציטוטים משיחת מפקד חיל האוויר עם קציני המילואים לפני מספר ימים באופן יזום על ידי צה״ל ובאישור הרמטכ״ל. זאת, כחלק מעמדת הצבא לשקף באופן מדויק - תחת מגבלות ביטחון המידע - את השלכות המשבר על צה״ל וצבא המילואים בפרט, ואת החשש כי ככל שהמשבר העמוק בחברה הישראלית נמשך, הנזק לצבא הולך וגובר.

יואב גלנט במסר לחיזבאללה (צילום: שחר יורמן)

בצה״ל עדיין סבורים כי בכל הקשור לכשירות למלחמה, הפגיעה עדיין לא משמעותית, אך מצביעים כבר עכשיו כי הנזקים הולכים ומצטברים ככל שהזמן עובר. התקופה שלאחר חופשת הקיץ וחגי תשרי היא פרק הזמן שמסמנים במערכת הביטחון שבו השלכות המשבר בתוך הצבא יורגשו ביתר שאת. 

בתוך כך ביקר אתמול שר הביטחון בבקו"ם בתל השומר ונפגש עם המתגייסים החדשים לחטיבת הנח״ל וכפיר, שלהם הבטיח: "לא אתן את ידי לכל פגיעה בצה״ל מכל צד, כי צה״ל הוא כלי המגן שלנו. אני לא מתעלם מהבעיה", הוסיף השר בדבריו למתגייסים החדשים, "ואני פועל יום־יום כדי למצוא את הדרך לחבר את כולם ולשמור על הכשירות והלכידות".

גלנט, כמי שמכיר היטב את הנתונים של הצבא, שותף להערכה כי ככל שעובר הזמן ללא פתרון, תמונת מצב הכשירות הולכת ומחמירה וכך גם היבט הלכידות. אף שהצביע עם הממשלה בסוגיית ביטול עילת הסבירות ולא הצליח להביא לפשרות, עמדתו נותרה כי על מנת לצאת מהמבוי הסתום יש צורך להגיע להסכמות הדדיות. בהקשר הזה כבר ציין השר בעבר כי השיקול הביטחוני יעמוד תמיד בראש סדר העדיפויות של קבלת החלטותיו, לפני שיקולים פוליטיים־אישיים.

גלנט נותן צ'ימידן למתגייס בבקום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט נותן צ'ימידן למתגייס בבקום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

מכאן גם מה שכתבנו בשישי האחרון ב"מעריב" כי אם הקיטוב בתוך הממשלה יימשך, כמו גם המתקפות מצד גורמים בממשלה על מערכות הביטחון ומאבקי הכוח באיו"ש של שר הביטחון מול השר בצלאל סמוטריץ', הרי שמשבר חריף ביחסים בין גלנט לראש הממשלה הוא רק עניין של זמן. בתרחיש כזה קשה לראות מצב שבו גלנט נותר על הגדר ולא מבטא עמדותיו, גם במידה והן יגרמו לעימות מול נתניהו.