הדיווחים על מתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט נמשכים ולהם מתווספים גורמים נוספים כגון "שיחת הנזיפה" של רה"מ בבכירי צה"ל. הפרשן הצבאי של "מעריב", טל לב רם, שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM ושיתף בפרטים נוספים על המתיחות בין השניים, והעריך כי "אם משהו בסופו של דבר ידרוש מגלנט החלטות משמעותיות, מבחינתו - ביטחון המדינה יהיה קודם לשיקול פוליטי".

ספטמבר השחור: גלנט ונתניהו בדרך למסלול התנגשות?
יאיר נתניהו שיתף פוסט נגד הרמטכ"ל: "הכושל בתולדות צה"ל" - כך השיב גלנט 

"אני חושב שהמצב יגמר בפיצוץ, הסימנים הללו רצים כבר כמה ימים, אני מזהה את המסלול שמתחיל להתקרב, אני לא יודע אם באותם מאפיינים של 'ערב גלנט 2', אבל אנחנו מאוד קרובים לדבר הזה. מי שמתאר לי את הסיטואציה בימים האחרונים של השיחות, משיחת הנזיפות שפרסם ספי עובדיה ועד השיחה האחרונה, מדבר על מתיחות מאוד גדולה ותחושה מסוימת של מחנות - צד אחד צד שכולל את נתניהו וראש המל"ל צחי הנגבי, ומנגד, בצד השני של השולחן נמצא הרמטכ"ל. גלנט עצמו יותר קרוב בעמדותיו לרמטכ"ל, גם לגבי שיקוף תמונת המצב וגם לגבי הצורך לכנס את הקבינט".

עוד הוסיף: "ממה שאני שומע בימי האחרונים, שאם משהו בסופו של דבר ידרוש ממנו החלטות משמעותיות, מבחינתו - ביטחון המדינה יהיה קודם לשיקול פוליטי. אני לא יודע אם אנחנו מתקרבים להתפטרות, אבל נדמה לי שכל מי שמבין, מזהה שהמתיחות בין נתניהו לבין שר הביטחון גלנט הולכת ועולה. ברור לכולנו שביקורת היא ביקורת לגיטימית גם על הצבא, הוא אינו פרה קדושה. אבל מי שרואה את התהליך של הימים האחרונים, ממפקד פיקוד המרכז, דובר צה"ל, מפקד חיל האוויר, נדמה לי שמבין את הדבר הזה".

"בין ביקורת לגיטימית ודברים שאפשר להעיר ולבקר את הרמטכ"ל, לבין זה שהוא כבר מסומן כמי שתחת אחריותו הצבא הולך ומתפורר כי הוא לא פעל נגד סרבנים, אנחנו בתהליך מאוד גדול. הרמטכ"ל מאוד בודד, ודרג מדיני צריך ביקורת וגיבוי של דרג מדיני".

הרמטכ"ל הרצי הלוי מתייחס להשפעות צמצום עילת הסבירות על צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"הטכניקה או הסיבה של הפיצוץ של סוף השבוע סביב העניין של 'לא הייתם צריכים להוציא את זה בצורה שהוצאתם את זה', זה לא הוויכוח, זה רק ההסבר לציבור. בתוך הוויכוח מסתכלים על ספטמבר, שמזוהה כחודש מאוד 'קו פרשת מים' במידה רבה, כי יש פה כמה מאפיינים, מהיבט טכני-  צבא המילואים, חופשת קיץ, הצבא חוזר לפעילות שמשקף את תמונת המצב, דבר נוסף, הרבה החלטות שמתכנסות יחד כמו חוק הגיוס, שני דיונים בבג"ץ. הסימנים מעידים לא טוב. התחושה והאווירה שיש איזשהו מבוי סתום ביחסים של ראש הממשלה ושר הביטחון. אנחנו מאוד מתקרבים לאירוע 'גלנט 2'".

בהמשך, התייחס הפרשן הצבאי לאסון שאירע היום במהלך אימון של יחידת ההנדסה יהל"ם, כשהלל נחמיה ז"ל, חייל ביחידה, התמוטט ומת במסגרת אימונים של ההכשרה.

לדבריו, האירוע קרה בארבע וחצי לפנות בוקר, במרכז הארץ, סמוך למתחם 'אדם', לא רחוק משוהם. "החל אימון שגרתי של זחילות או תרגולת של תנועת לילה, לא התאמנו במהלך היום. סימנו את הנתיב של 300 מטרים באמצעי זוהר ובשלב מסוים איבדו קשר עין, המפקד הבין שהוא לא מזהה את הלל, וכשהוא עשה שם סריקות בנקודה, לצערנו הרב הוא מצא אותו במצב מאוד קשה, ללא הכרה בשלב הזה. מי שהגיע לשם ראשון מבחינת טיפול רפואי זה צוות של מד"א אחרי זה גם 669, לצערנו קבעו את מותו במקום. ההערכה היא לכיוון של התייבשות או מכת חום", סיפר.

עוד הוסיף כי "בהינתן שזה באמת מכת חום או התייבשות, ולא מום או בעיית לב, בד"כ באירועים הללו יש סימנים מעידים מוקדמים יותר, גם אם לא היה אימון לפני כן, כמו שאדם לא מרגיש טוב. אלה חבר'ה עם מוטיבציה מאוד גבוהה, יחידה מאוד איכותית. לפעמים לא מדווחים, הדברים הללו יצטרכו להיבדק. צריך לבדוק איך הייתה משמעת מים". 

סייעה בעריכת הכתבה: עינב אורגד 103FM