האלוף (מיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי, דודו של החייל רב"ט הלל נחמיה אופן ז"ל שהתמוטט בשטח במהלך אימון, שוחח הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM, בעקבות האירוע הטרגי.

"איך שולחים להתאמן בחום קיצוני?": קרוביו של הלל נחמיה אופן מתקשים להיפרד

הכהן סיפר על הלל ז"ל: "הוא דוגמא ומופת לנערים בישראל שיכולים לעשות כל דבר בחיים בתחומים המובילים של לימודים מצטיינים, הוא היה תלמיד מצטיין ובחר לעשות בצבא את הכי טוב שאפשר. היו לו נתונים לקורס טייס מבחינת הלימודים וכשהוא לא התקבל, הוא ניסה להתקבל ליחידה קרבית ונשלח ליחידת ההנדסה שהיא יהלום, יחידה מובחרת. הוא היה מאוד גאה. גם אחיו התגייס לשייטת 13 פרץ לו דרך, הוא רצה לעשות דברים משמעותיים. ההורים הם אנשים צנועים מאוד, תמכו מאוד הם היו גאים בו. הוא בחור עניו, עדין, מאיר פנים, לא רמבו אבל מלא רצון לעשות את הכי טוב".

על השאלה האם ניתן למנוע מוות כה מיותר, השיב הכהן: "בהחלט כן. תמיד צריך לנסות להימנע. אתמול איך שקיבלתי את ההודעה הנוראה הזאת הייתי בבית שלי בצפון הגולן, היה 40 מעלות חום בשמונה-תשע בבוקר. זה טירוף. הרמתי טלפון למפקד האוגדה בגולן ושאלתי אותו אם הם קיבלו עוצר אימונים ושיעצור מה שאפשר מפעילות הבט"ש, כי זה לא אחראי לשלוח אנשים לפעילות כאילו יום רגיל. בהחלט קשה לתפוס את מזג האוויר חסר התקדים הזה. צה"ל עבר לאימונים בלילה. העניין הוא שגם הלילות נורא חמים. קרה פה משהו שאנחנו לא תופסים אותו. לוקח זמן להסתגל למציאות שהיא חסרת תקדים".

עוד הוסיף על מצב כשירות הצבא, וטען: "יש סיבה להיות מוטרדים. אני חושב שהרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר וכל צה"ל מטפלים בזה נכון. המשבר הזה הוא חסר תקדים. מי שמצפה מהרמטכ"ל להתנהג בצורה המכנית הזו של 'קח את הרישיון שמסרב ותעיף אותו', פשוט לא מבין במה מדובר. קורה פה אירוע שלא היה כדוגמתו במדינת ישראל. העם בוודאי מגבה אותו. רמטכ"ל יש רק אחד בעם ישראל. עיני העם נשואות אליו בציפייה במובן הכי רגשי, מאמינים בו. אם בדרג המדיני יש שאלות - אני חושב שהרמטכ"ל מתנהל נכון. זכותו וחובתו של הרמטכ"ל לרתום את הדרג המדיני לנקודת המבט שלו בכל תחום".

סייעה בעריכה: עינב אורגד