על רקע מספר פרובוקציות של חיזבאללה בתקופה האחרונה בגבול לבנון ולאור הנאום המאיים של נסראללה על ישראל, המתיחות הנרחבת ממשיכה לשרור במקום, וכן החששות להסלמה ביטחונית. האלוף במיל' תמיר היימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS וראש אמ"ן לשעבר, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד על נאומו של נסראללה ועל האפשרות להסלמה ביטחונית בגבול הצפוני.

נסראללה מאיים: "אם תצאו למלחמה בלבנון, תחזרו לתקופת האבן"
"התחושה - כמו לפני מלחמת יום כיפור": ההפתעות שחיזבאללה עשוי להכין לישראל

"אנחנו לא קרובים למלחמה מול חיזבאללה בצפון למיטב הבנתי", ציין הימן. "דברי רהב והתבטאויות חריגות של חיזבאללה הן דבר ידוע ושגרתי, אני רואה דווקא דעיכה מסוימת של החיכוך לאורך כל הגבול. במזרח התיכון אומרים שככל שמדברים יותר עושים פחות, אנו לא קרובים למלחמה וזה לא מועיל הדברים האלה, לפעמים אנחנו מלהיבים את עצמנו". 

"אני רואה ריסון מסוים בהתנהלות המתלהמת של חיזבאללה לאורך הגדר", הדגיש. "נסראללה פועל מטעמים אחרים, שאחד הבולטים בהם הוא המציאות הפנימית החמורה בתוך לבנון. רבע שעה מתוך הנאום הוא התנצל על רכב שנשא חימוש של חיזבאללה שהתהפך. חיזבאללה מחפש תירוצים. ארגון התנגדות חייב התנגדות. לכן נסראללה חייב את ישראל, ההתבטאויות בתקשורת משרתות את מעמדו ומדכאות טיפה את הביקורת". 

בהמשך, הסביר היימן כי "איראן מחזיקה את חיזבאללה לטובת תעודת ביטוח הרבה יותר חשובה ממשהו מקומי. זו תעודת ביטוח לתקיפה של מתקני הגרעין. זו תהיה טעות אסטרטגית של איראן כאשר היא נמצאת על הסוס מבחינת העשרה ויכולות גרעיניות להפעיל את הגפרור הזה שאי אפשר לחדש אותו. נסראללה הוא כבר בכיר הציר, הוא לא אחד שמקבל פקודות אלא שמתייעצים אותו". 

פרובוקציה על הגדר בגבול לבנון (צילום :רשתות ערביות)

בסיום דבריו, הגיב ראש אמ"ן לשעבר לדברי השר אמסלם נגד אלו שהודיעו כי יסרבו להמשיך לשרת במילואים כאות מחאה על הרפורמה, ולצדם להתקפותיו של יאיר נתניהו כנגד הרמטכ"ל, ואמר: "ההתקפה עושה נזק לממלכתיות הפיקוד בצבא, ומקעקעת לחלוטין את המקצועיות והיושרה האתית של מפקד. כשאתה מאשים את המפקדים על שהם פועלים משיקולים אחרים, זרים ופוליטיים, אתה שומט מתחת לרגליהם את המקצועיות, ומציב אותם בשורה אחת עם אזרח מהשורה. כשאתה שולל את זה, אתה מערער את הביטחון של החיילים בהם וגם של הציבור בהם. ההתנדבות מייצרת את מרכיבי הליבה האיכותיים ביותר של צה"ל. אין אפשרות לומר בצורה בטוחה שמי שלא יתנדב, לא יתנדב וזהו. אנחנו צריכים את המתנדבים וצריכים את רוח ההתנדבות. זו תהיה שגיאה חמורה. זה יהיה צבא בינוני מאוד ומגוון הרבה פחות". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm