כרמי גילון, ראש השב"כ לשעבר, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל בתוכניתם ברדיו 103fm והתייחס למכתבם של ראשי המערכת הביטחונית בעבר, זאת בחשש מהמתרחש בצה"ל בימים אלה.

במערכת הביטחון נערכים להסלמה מול הדרג המדיני ונתניהו
בצל משבר הכשירות: הנשיא הרצוג נפגש בחשאי עם טייסים ומילואימניקים
 
"המכתב האחרון התייחס למצב אבסורדי שבו ניתן להבין שצה"ל נמצא במצוקה קשה וראוי להרחיב את היריעה - זה לא רק טייסים, זה מגיע לכל החילות, והקבינט אפילו לא מתכנס", אמר. "יש כאן קבינט והוא עדיין נושא האחריות לצד ראש הממשלה. אנחנו משתדלים לעזור לרמטכ"ל להגיע לגופים שמהם הוא חייב דיווח, דבר שראש הממשלה לא מאפשר לו. על הרמטכ"ל מונחת אחריות מבצעית אבל הוא תחת מרות הממשלה".

"אלה שנושאים באחריות, בתוכם כאלה שמשמיצים את הרמטכ"ל, ידעו בפני מה הם עומדים", הוסיף. "אנחנו צריכים רמטכ"ל שממלא את תפקידו כפי שעשו מקום המדינה, אחד התפקידים זה לתת תמונת מצב עדכנית. זו האחריות של ראש הממשלה להבטיח את סודיות הדיונים. אתן לך דוגמא, הוויכוח בין ראשי הביטחון בהקשר של תוכנית תקיפה באיראן (ב־2010), שם דברים נדונו ויצאו לאור רק בשלב הרבה יותר מאוחר".

עוד התייחס גילון לדבריו של אלוף במיל' עמידרור בדבר פגיעת סרבני המילואים בכשירות בצה"ל: "אני מתפלא עליו, הוא נבון ויודע לזהות מה אמיתי ומה לא. כל הדבר הזה התרחש לא כי טייסים קמו ואמרו שיסרבו פקודה. זה באחריות של ראש הממשלה. זה לא קרה מעולם". 

"כל יום שעובר הכשירות של צה"ל הולכת ופוחתת, צבא שלא מתאמן זה צבא שלא מוכן למלחמה וזאת המציאות היום בחיל האוויר", הוסיף. "זה קורה בגופים פחות ידועים ואני מתכוון לשב"כ ולמוסד. זה דבר חסר תקדים שחתומים על העצומה 160 רמטכ"לים, אנשי מוסד ואנשים עד רמת אלוף. אלא אנשים שעליהם הייתה האחריות ולצידה את הסמכות לביטחונה של מדינת ישראל ב-30 השנים האחרונות. זה לא צוות של אנשים שמשעמם לו והוא מקים פרלמנט ביום שישי". 

על תפקוד נתניהו אמר: "להגיד על ראש הממשלה שהוא לא מבין זה עלבון למילה הבנה - הוא מבין מצוין. אני מדמה אותו לקיסר שמנגן בכינור כשרומא עולה באש. הוא יושב ברמות ורואה איך מדינת ישראל צונחת אל חורבנה". 

"אני לא אומר שהוא איבד את שפיותו אבל הוא מנסה להיכנס לספרי ההיסטוריה. הוא מבין שאת המקום של בן גוריון או בגין הוא לא יתפוס, אז הוא רוצה להירשם בהיסטוריה כזה שהרס את מדינת ישראל. אני כמוכם מנסה להבין מה קרה לאדם נבון שהתנהל במחשבה תחילה, הצטיין בלצפות עשרה צעדים קדימה ובאופן שיטתי הוא פועל נגד מערכת הביטחון וצה"ל כדי ליצור לו דה-לגיטימציה". 

על ההפגנות נגד הרפורמה אמר כי "צריך לתת את הכבוד לקול המחאה, המחאה זה אנחנו. אבל היא הציבור העצום שיוצא לרחובות, הציבור שכרגע נמצא ברמות. אין לי ספק שהוא קרא את המכתב ויש שם שמות שהוא מכיר והם עושים את זה מדם ליבם". 

"זה סוג של מרד, זה לפעול מעל לראשו של ראש הממשלה ואז איבדנו את כל שרשרת הסמכויות. אבל המוחאים האלופים שלהם יעמדו ברגע האמת, אם ייווצר עימות בין בג"ץ לממשלה ואז הם יעמדו בדילמה. זה יהיה רגע מאוד קשה שיכול להוביל למלחמת אזרחים. הם נוהגים בזהירות וצריך לתת להם גיבוי". 

סייע בעריכת הכתבה: שי איידלר 103fm