בצבא משקיעים בימים האחרונים מאמצים רבים בשיחות עם אנשי מילואים על מנת לנסות ולעצור את הסחף ואף לשכנע קצינים שהביעו כוונה להפסיק את שירות המילואים לחזור בהם מהחלטה זו.  במערכת הביטחון חוזרים ומדגישים כי שיח מתלהם כפי שהתנהל רק השבוע כנגד אנשי המילואים הטייסים והקצינים הצבא הכירים וכנגד הרמטכ״ל רק מאיימים עוד יותר על החרפת המשבר.

"פער תפיסות מאוד גדול": כיצד תסתיים המתיחות בין הצבא לרה"מ?
ספטמבר השחור: גלנט ונתניהו בדרך למסלול התנגשות?

בתקופה האחרונה ישנה ירידה משמעותית בפניות מצד אנשי מילואים שמודיעים למפקדיהם על סיום שירות המילואים שלהם, אבל בצבא רואים בכך נתון משמעותי בשלב הזה מתוך ההערכה כי בחודש ספטמבר הקרוב המשבר צפוי להחריף בצורה משמעותית בהתאם להתפתחויות ועומק המשבר בישראל כאשר על הפרק סוגיות מהותיות שעלולות להחריף את המחאה ובקשר ישיר להחמיר את המצב בצבא.

ברקע הדיונים בבג״ץ משבר חוקתי שעלול להתפרץ בקרב בין רשויות, המשך חקיקה ללא הסכמות רחבות בסיום פגרת הקיץ וסוגיית חוק הגיוס ולימדו התורה שצפויים גם הם ללבות עוד יותר את הפערים והשסעים בחברה הישראלית. גם כאשר בימים האחרונים אין שינויים גדולים במספרי אנשי המילואים שהחליטו לסיים את שירות המילואים שלהם. הזמן הרב שעבר מאז קבלת ההחלטה הדרמטית בעיקר בחילה אוויר הולך ומעמיק את משבר הכשירות. 

בקרב טאניש צוות אוויר למשל ובהם טייסי קרב בחלק מהטייסות קרב מדובר על כ-25% ולעיתים אף יותר מאנשי המילואים שלא טסו לאחרונה חלקם הודיע על כך למפקדיהם שמדובר בהחלטה נוכח חקקיית חוק עילת הסבירות והמשך המפכה המשפטית וחלק מסיבות אחרות ושנות אך בפועל לא טסו לאחרונה, מעבר לאחוז הגבוה מדור גם בטייסים בעלי ניסיון ובעלי תפקידים מובילים בטייסות שלהם. נכון לעכשיו בצה״ל מצליחם לגשר ע הפערים במשימות השוטפות, אך ככל שהזמן עובר גם אתגר זה הופך מורכב יותר ועלולה להיפגע הכשירות למלחמה.

בבית הספר לטיסה שם חלק גדול המדריכים הם מבוגרים יותר ועברו את גיל הסף לשירות בטייסות מבצעיות פעילות המספרים ואחוז הפורשים גבוה עוד יותר. לאחר מכתב הגיבוי המשותף לראש הממשלה ושר הביטחון שיצא בשלישי המתיחות הגבוהה שהייתה בתוך מערכת הביטחון ביחסים שבין בכירי הצבא והרמטכ״ל וכך גם בין ראש הממשלה ושר הביטחון נגרעה במעט אבל נדמה שלכולם מבינים שמשבר נוסף עלול להיות רק עניין של זמן ואף בזמן הקרוב מאוד.