בצבא משקיעים בימים האחרונים מאמצים רבים בשיחות עם אנשי מילואים, על מנת לנסות ולעצור את הסחף ואף לשכנע קצינים שהביעו כוונה להפסיק להתנדב לשירות המילואים לחזור בהם מהחלטה זו. במערכת הביטחון חוזרים ומדגישים כי שיח מתלהם, כפי שהתנהל רק השבוע נגד הטייסים והקצינים הבכירים ובראשם הרמטכ"ל רב־אלוף הרצי הלוי, רק מאיימים עוד יותר על החרפת המשבר.

במערכת הביטחון מעריכים: המשבר בצה"ל צפוי להחריף בצורה משמעותית
ספטמבר השחור: גלנט ונתניהו בדרך למסלול התנגשות?

בתקופה האחרונה ישנה ירידה משמעותית בפניות מצד אנשי מילואים, שמודיעים למפקדיהם על סיום שירות המילואים שלהם. אולם, בצבא מעריכים כי בספטמבר המשבר צפוי להחריף בצורה משמעותית. זאת בהתאם להתפתחויות ולעומק המשבר, כאשר על הפרק סוגיות מהותיות שעלולות להחריף את המחאה, ובקשר ישיר - להחמיר את המצב בצבא.

מדובר בשורה של אירועים נפיצים: הדיונים בבג״ץ ומשבר חוקתי שעלול להתפרץ בעקבות פסיקותיו, המשך חקיקה ללא הסכמות רחבות בסיום פגרת הקיץ וסוגיית חוק הגיוס. כל אלה צפויים ללבות עוד יותר את הפערים והשסעים בחברה הישראלית. למרות ירידה משמעותית באחרונה במספר המילואימניקים שהודיעו על הפסקת ההתנדבות, אין בכך כדי להרגיע את מערכת הביטחון. שכן, הזמן הרב שעבר מאז שרבים כבר קיבלו את ההחלטה הדרמטית - בעיקר בחיל האוויר – רק גורם להעמקת ולהחרפת משבר הכשירות.

תומר בר (צילום: דובר צה''ל)
תומר בר (צילום: דובר צה''ל)

בקרב אנשי צוות אוויר, למשל, ובהם טייסי קרב, בחלק מטייסות הקרב כבר מדובר על כ־25% ולעיתים אף יותר מאנשי המילואים שלא טסו לאחרונה. חלקם הודיעו למפקדיהם שמדובר בהחלטה נוכח חקיקת החוק לביטול עילת הסבירות והמשך הרפורמה המשפטית. חלק העלו סיבות אחרות, אך בפועל, גם הם לא טסו לאחרונה. 

מעבר לאחוז הגבוה של אלו שהפסיקו להתנדב, מדובר במקרים רבים בטייסים בעלי ניסיון ובעלי תפקידים מובילים בטייסות שלהם. נכון לעכשיו, בצה״ל מצליחם לגשר על הפערים במשימות השוטפות, אולם, ככל שהזמן עובר גם אתגר זה הופך מורכב יותר ועלולה להיפגע הכשירות למלחמה. בבית הספר לטיסה, שם חלק גדול המדריכים הם מבוגרים יותר ועברו את גיל הסף לשירות בטייסות מבצעיות פעילות, המספרים ואחוז הפורשים גבוה עוד יותר.