משרד הביטחון הודיע היום (חמישי) כי הממשל האמריקאי אישר הסכם מכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, במה שצפויה להיות העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה, בסכום של 3.5 מיליארד דולר, או כ-14 מיליארד ש"ח. 

קרב הכשירות: המאמצים של הצבא לעצור את סחף אי־ההתנדבות בקרב אנשי המילואים
"חומת הגנה": ארצות הברית נגד "הארגון הסביבתי" של חיזבאללה

 מערכת 'חץ 3', שמפותחת ומיוצרת במשותף ע"י מנהלת 'חומה' במפא"ת, הסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA) והתעשייה האווירית היא מערכת ההגנה אווירית המתקדמת מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים בחלל, מחוץ לאטמוספירה.
 
בעקבות אישור הממשל האמריקאי, יתכנסו בכירי משרדי הביטחון וההגנה של ישראל וגרמניה לטקס חתימה על מכתב התחייבות להתנעת העסקה. ההתחייבות בהיקף של 600 מיליון דולר תאפשר תחילת עבודה מיידית על הפרויקט. כלל פרטי החוזה סוכמו בין משרד ההגנה הגרמני ומשרד הביטחון הישראלי ומוגשים לאישור סופי של הממשל הגרמני ובית המחוקקים, חתימה על החוזה המלא צפויה לקראת נובמבר 2023.

מערכת 'חץ 3' (צילום: דוברות משרד הביטחון)
מערכת 'חץ 3' (צילום: דוברות משרד הביטחון)

"חץ 3" הינו מיירט אקסו-אטמוספרי ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. המיירט בעל יכולת יירוט ארוכת טווח, בגובה רב מעל לאטמוספירה, יכולת שהופכת אותו למיירט הטוב מסוגו בעולם. עיקרון הפעולה של 'חץ 3' מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה (HIT TO KILL). 

שר הביטחון, יואב גלנט, התייחס לאישור העסקה ואמר: "האישור האמריקני שהתקבל הלילה, למכירת מערכת היירוט ״חץ 3״, מהווה הבעת אמון ביכולותיהן יוצאות הדופן של התעשיות הביטחוניות בישראל. מדובר בהחלטה משמעותית שתסייע לבניין כוחה הטכנולוגי והכלכלי של ישראל. בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה במדינת ישראל. אנו גאים ביכולתנו לבצע את עסקת הנשק הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הישראליות".

הניסוי המוצלח בחץ 3. קרדיט: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

שר הביטחון הוסיף: "מערכת חץ 3, היא מערכת פורצת דרך, המתקדמת מסוגה בעולם, והיא מהווה מכפיל כוח במאמץ ההגנה האווירית בישראל. ובקרוב גם באירופה. שיתוף הפעולה עם הממשל האמריקאי היווה מרכיב חשוב לכל אורך תהליך הפיתוח של המערכת וקידומה של עסקת הענק. זו הוכחה נוספת לעוצמת הקשרים הביטחוניים בין ישראל וארה״ב, אני מודה לידידי, מזכיר ההגנה לויד אוסטין, על חלקה המרכזי של ארה״ב בתהליך זה".

שגריר ישראל בגרמניה, שהוביל את המאמץ המדיני להשלמת העסקה, על אישור רכישת מערכת ה'חץ 3': "זהו יום היסטורי המסמן את הצייטנוונדה (נקודת מפנה) ביחסי ישראל גרמניה. לראשונה, מערכת ישראלית תגן על שמי גרמניה ואירופה כולה. עסקה בסדר גודל כזה, ללא מאמץ דיפלומטי אינטנסיבי מול כל רמות הממשל בגרמניה שהביאו את עומק היחסים המדיניים לרמתם הנוכחית. כשגריר ישראל בגרמניה, אני גאה, שמדינת הלאום של העם היהודי, 75 שנה לאחר היווסדה מסייעת להגן על גרמניה ואירופה כולה".

אלי כהן שר החוץ וחבר הקבינט המדיני בטחוני: ״עסקת מכירת החץ לגרמניה מעידה על עליונות טכנולוגית צבאית ברמה הבינלאומית, ומהווה גם בשורה חשובה לתעשייה ולכלכלה הישראלית.״

יו״ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ: ״מברך על השלמת עסקת מכירת מערכת חץ 3, משימה שקידמתי ביתר שאת כשר ביטחון מול הממשל האמריקאי והגרמני. זהו יום היסטורי לתעשייה הביטחונית הישראלית, שלא רק פועלת להבטחת העליונות שלנו כאן באזור, אלא תורמת תרומה מכרעת גם ליציבות העולמית. ‏אין לי ספק כי מערכת הביטחון הישראלית תמשיך לפתח יכולות הגנה והתקפה מהמתקדמות בעולם שיבטיחו את עליונות צה״ל בכל הזירות מול כלל האתגרים והאיומים. אני מבקש להודות לכל עובדי התעשיות הביטחוניות, לעובדי משרד הביטחון ולכלל הגורמים שלקחו בכך חלק".