צעירים פלסטינים מהכפר תורמוס עייא הציתו אמש את רכבו של ישראלי שנכנס בשוגג לכפר ותקפו אותו, עד שחולץ על ידי כוחות הביטחון. בניגוד לאירוע הזה, הפיגוע שלשום בחווארה, שבו נרצחו אביעד ניר ואביו שי סיילאס ניגרקר זכרונם לברכה, צולם. עובדה זו ככל הנראה תסייע למערכת הביטחון לדעת מי המחבל שביצע את הפיגוע, לנהל את המצוד אחריו ולסגור עליו במהרה עד שייתפס - חי או מת.

"בחייהם ובמותם לא נפרדו": נרצחי הפיגוע בחווארה הובאו למנוחות
השיחה האחרונה בין הנרצח בפיגוע בחווארה לזוגתו: "שמור על עצמך"  

המאמץ הוא ברובו מודיעיני, וכמו במקרים קודמים - גם הפעם במערכת הביטחון סבורים שרק עניין של זמן עד שהמחבל ייתפס.
הפיגוע הקשה שלשום, בשעה ששני הישראלים שטפו את כלי הרכב שלהם, מבטא את הסיפור של חווארה בשנה וחצי האחרונות, במקביל להסלמה הביטחונית ולגל הטרור.

חווארה ידעה שנים שקטות יחסית ופריחה כלכלית, בגלל הכביש שחוצה אותה ומשמש יהודים ופלסטינים כאחד. באותן שנים גם תושבי ההתנחלויות הסמוכות היו פוקדים את העסקים המקומיים ומכניסים הרבה כסף לכפר.

הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בחווארה (צילום :דובר צה"ל)

אולם, בשנה וחצי האחרונות הלכה וגברה המתיחות בין תושבי הכפרים למתנחלים באזור. "מסדרון חווארה", הכינוי לקטע הכביש שנמשך קילומטרים בודדים שעוברים דרך הכפר, סומן מהר מאוד על ידי מחבלים כמקום מועדף לביצוע פיגועים קשים. קל יחסית לבצע במקום פיגוע ולברוח לעומק העיר שכם דרך השטחים הפתוחים.

כמו בפיגועים הקשים הקודמים, גם הפעם ההערכה היא כי את הירי ביצע מחבל שאינו מהכפר. אבל האירוע הזה מבטא גם את ההקצנה של התקופה הזו בכפר שבעבר האינטרסים הכלכליים שלו במסחר עם יהודים גברו על שיקולים אחרים.

גם אם המחבל שביצע שלשום את הפיגוע אינו מהכפר, המידע המדויק שקיבל על מיקום הישראלים הגיע כנראה מתוך אנשי הכפר. עבור רוב הסוחרים בחווארה, הקשר המסחרי עם ישראלים הוא בבחינת צורך עסקי מובהק. פעם זה אולי היה מספיק על מנת לספק מעטה ביטחון עבור ישראלים שעוצרים לקנות בחנויות או לשטוף את הרכב לאורך הכביש, אלא שבתקופה האחרונה - ברור שהמצב השתנה בצורה דרמטית.
ההערכה במערכת הביטחון היא שתושבי הכפר, כמו תושבי האזור כולו, עוברים הקצנה בתקופה האחרונה והם אלו שדיווחו למחבל על שני הישראלים. זאת אף על פי שעל פי העדויות, לניגרקר ז״ל הייתה היכרות ארוכת שנים עם בעלי עסקים במקום.

לוויית שי ניגרקר ובנו אביעד (צילום: פלאש 90)
לוויית שי ניגרקר ובנו אביעד (צילום: פלאש 90)

כך או כך, המתיחות הביטחונית מאיצה מאוד את בניית הכביש העוקף של הכפר - כשתאריך היעד הוא סוף השנה.  לעומת האיסור החוקי על ישראלים להיכנס לשטחי a, שנמצאים גם תחת אחריות ביטחונית פלסטינית, בכל הקשור לשטחי b, כמו הכפר חווארה, אין מניעה חוקית מאזרחים ישראלים להיכנס אליהם.

בימי השבוע, לנוכח המצב הביטחוני וכלי הרכב הישראליים שעוברים בכפר, יש הרבה כוחות ביטחון שמוצבים לאורך הכביש ובתוך חווארה. בימי שבת, צה״ל מצמצם באופן דרמטי את היקף הכוחות על הכביש. זאת בשל מיעוט הרכבים הישראלי שנעים בו – שכן מרבית המתנחלים לא נוסעים בשבת - ומכאן שיש ירידה בפוטנציאל החיכוך עם הפלסטינים.

עובדה זו היא שככל הנראה הובילה לכך שהפיגוע נחשף רק לאחר שהגיעו הדיווחים הראשונים על נפגעים. עם זאת, התחקיר המבצעי יידרש גם לענות על כמה שאלות. למשל, האם כניסה של יהודים לחווארה לצורכי קניות בשבת הייתה מגמה ידועה ומוכרת, גם אם בהיקף מצומצם. כמו כן, האם נקט צה״ל פעולות יזומות להגברת המודעות למידת הסכנה בכניסה לכפר בימים אלה.

לעומת איסור הכניסה לשטחי a, שמסומן גם בשלטים גדולים ואדומים, בשטחי b ו־c אין למעשה כל סימן, תמרור אזהרה או מחסום, שלכל הפחות היה יכול להזהיר כלי רכב ישראליים מלעצור בחווארה.

וככל שעולה המתיחות הביטחונית וגובר הטרור הפלסטיני, כך עולה גם החשש מטרור מצד המתנחלים. אתמול לפנות בוקר זה כמעט הסתיים במוות של רעולי פנים יהודים. בעקבות דיווח שהגיע לצבא על קבוצת רעולי פנים, החשודים בזריקת אבנים על כביש 60 סמוך לצומת לבונה, כוח של גולני הוקפץ למקום. על פי דיווחי הלוחמים, אבנים נזרקו גם לעברם. הם ביצעו נוהל מעצר חשוד לעבר אחד החשודים שניסה לברוח, ולבסוף ירו לעבר רגליו ופצעו אותו באורח בינוני. כשהגיעו הכוחות אל החשוד הפצוע התברר להם שמדובר במתנחל.