יוסי אמרוסי, בכיר שב"כ לשעבר, התראיין הבוקר (שני) לתכניתו של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM בנושא הפיגועים האחרונים בשטחי יהודה ושומרון, ביניהם הפיגוע בחווארה שאירע שלשום, בו נרצחו אב ובנו מאשדוד. 

במערכת הביטחון מעריכים: תפיסת המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה היא רק עניין של זמן

בנושא הרוצח מחווארה שטרם נתפס וידיעה נוספת על ישראלי שנכנס לכפר תורמוס עייא, אמר: "אני באמת לא מבין את זה. הציבור צריך להבין שאנחנו נמצאים בתקופה מאד מאד מתוחה. רף ההתרעות והפיגועים מאד גבוה. שב"כ מתמודד עם 200 התרעות ביום. תשאל מה זו התרעה? ידיעה שאתה מקבל מוחמד קנה סכין על מנת לעשות פיגוע. זו התרעה. מוסא ואיברהים ניראו מסתובבים ליד התנחלות ואוספים מודיעין. זו התרעה. כל התרעה כזאת שב"כ צריך לבדוק אם היא נכונה או לא. ואם כן, לסכל אותה מבעוד מועד".

עוד הוסיף: "שב"כ, צה"ל וימ"מ עושים עבודה סיזיפית מאתגרת יומיומית על מנת לסכל את כמות ההתרעות הזאת. כשאתה מזהה שאזרחים מגיעים למקומות שלא צריכים להיות שם, אני לא רוצה להאשים את הקורבן אבל אני רוצה למנוע את הפיגוע הבא. יש סוג של משולש: בקודקוד אחד יש את האמל"ח, את הנשק, השטח מוצף בנשק היום. יש את המוטיבציה להרבה מחבלים לעשות פיגוע וכל מה שהם צריכים זה קורבן והזדמנות. לא צריכים לתת להם את זה. במיוחד חווארה. זה ציר שחייבים לעבור בו מי שמתגורר באזור, בשלב הזה עד שיסיימו את בניית הציר העוקף".

"האם מערכת הביטחון, צה"ל, שב"כ ואחרים לא יכולים לכפות על אזרחים ישראלים לא לבצע עסקים כאלה ואחרים?", נשאל. 
אמרוסי השיב: "אני חושב שצריך לפחות לנסות, לקנות שווארמה ב-17 ש"ח לא שווה את הסיכון, למרות שיש לך חברים שם והם מזמינים אותך לבוא אליהם: 'בוא תשתה קפה'. יש לא מעט אנשים שמחכים בדיוק להזדמנות כמו שהייתה ביום שבת. יש לו אקדח, יש לו נשק, יש לו מוטיבציה לעשות פיגוע הוא רק מחפש את המטרה. אם אתה גר באזור חווארה ואתה נוסע לעבודה בבוקר וחוזר בערב כי אין לך ברירה, אז תעבור. אנחנו מבינים שזו לא פעם ראשונה שהשניים היו שם. ושוב, אסור לנו להאשים את הקורבן. מי שאשם זה המחבל, אבל בוא לא נקל עליהם".

על היכולת למנוע את הפיגוע האחרון טען: "אני אומר את זה כדי למנוע את הפיגוע הבא. אני מציע, ממליץ, דורש ואפילו מתחנן מכל ישראלי אל תסעו לכפרים האלה. יום אחרי הפיגוע בחווארה, נכנס ישראלי נוסף לכפר תורמוס עייא. זה דבר שלא נתפס. אל תיסעו לא בשביל שטיפת רכב לא בשביל מוסך ולא בשביל שווארמה ולא בשביל תספורת, אל תיסעו למקומות האלה זה פשוט מסוכן מדי".

כמו כן, התייחס אמרוסי לתופעה הנפוצה בה נוהגים ישראלים להגיע אל שטחי איו"ש על מנת לקנות בזול למרות כל האזהרות ואמר: "התופעה רחבה מדי. אנחנו לא שומעים על זה אבל רואים חילוצים כמו אתמול. ישראל נכנס מסתבך, תופסים לו את האוטו, כל העולם קופץ. אתה יודע כמה פעילות נעשית סביב האירוע הזה? מקפיץ כוחות, מעביר כוחות ממקום למקום, מדבר עם הרשות הפלשתיני, עם הביטחון הפלשתיני שיסייע, זה פשוט עבודה סתם בגלל שטות של בן אדם. אל תעשו את זה".

"כמה השילוט לכניסה לשטח A משפיע?", נשאל. "יש שטחי A, B, C. שטחי A אסור להיכנס בשום פנים ואופן להיכנס לג'נין ולמרות זאת הרבה ערבים ישראלים נכנסים לג'נין אבל יש צירים שמסומנים כשטחי B ומותר לך חוקית לעבור בהם", השיב אמרוסי. "הציר בחווארה הוא שטח B ומותר לך חוקית לעבור בו, אבל תעבור, אל תעצור ותעבור הכי מהר שאתה יכול. תושבי הישובים באזור חווארה שיוצאים בבוקר לעבודה וחוזרים בערב, עוברים בפחד כי יש זריקות אבנים ויש חשש מאד גדול לעבור שם. אז לעבור במיוחד? זה כמו להיכנס ללוע הארי. למה?".

בנושא הצלחתו של צה"ל לאכוף את המקרים הללו טען: "רבות רבות מההתרעות מסוכלות. בלי לבדוק אני מבטיח לך שאתמול בלילה היו 20-10 מעצרים וכל מעצר כזה הוא סיכול פיגוע, נחקר, מוסר מודיעין ועל בסיס המודיעין הזה מסכלים פיגועים נוספים".

לבסוף, בנוגע לאמירה כי הציבור התרגל לטוב שמערכת הביטחון מאוד מצליחה ציין: "צריך להסביר לציבור שאין 100 אחוז סיכולים ולצערנו יש התרעות וכוונות שלא מצליחים לסכל וכשהם קורים זה מאד מאד כואב כמו שקרה ביום שבת בחווארה ולפני כמה ימים בתל אביב ובמקומות אחרים".