לאור ההסלמה הביטחונית: צה״ל צפוי לחזק ולעבות את ההגנה לאורך צירי התנועה ביהודה ולהרחיב את היקף הפעילות המבצעית למעצרים וסיכול טרור בערים ביהודה ושומרון במסגרת מבצעים חטיבתיים למעצר מבוקשים חשיפת נשק ואמצעי לחימה.

במערכת הביטחון רומזים לכך כיוון שחמאס שמוביל את מאמצי ההסלמה נמצא על הכוונת כאשר שאלה אחת נותרה פתוחה, האם בכך רומזים בישראל כי מלבד פעילות כנגד פעילות כנגד פעילי הארגון באיו״ש ובחברון בפרט עומדות על הפרק גם אפשרות של פגיעה במטרות הארגון ברצועת עזה או אפילו בחו״ל.

באישון ליל: תיעוד דרמטי ממעצר המחבלים מהפיגוע סמוך לחברון | צפו
שב"כ מעורב בחקירת הרצח בטירה; גורמי ביטחון: "בן גביר עסוק בציונים לצבא"
בדרך להחלטה דרמטית? הדילמה הקשה של נתניהו בישיבת הקבינט

בתוך פחות מ-24 שעות, הצליחו כוחות הביטחון לסגור מעגל ולעצור את החשודים בביצוע הפיגוע ורצח בת שבע ניגרי ז״ל. כוחות הימ״מ נכנסו לדרום העיר חברון לאחר שהשב״כ הצליח באמצעים שונים העומדים לרשותו לאתר את שני המחבלים, בני דודים שהסתתרו למעשה בבית המשפחה.

ההערכה הראשונה הייתה כי הם קיבלו סיוע מאנשים נוספים באופן שהוגדר מוגבל וכנראה רק בשלב מאוחר יותר לאחר הפיגוע, כאשר ככל הידוע על פי ההערכות כרגע, המשפחה הקרובה של שני בני הדודים שעל פי החשד ביצעו את הפיגוע, לא ידעו על כוונתם לבצע את הפיגוע. בשלב הזה, במערכת הביטחון לא קבעו האם המחבלים בעלי שיוך ארגוני באחד מארגוני הטרור.

מעצר המחבלים מהפיגוע בדרום הר חברון (צילום: דוברות המשטרה)

כוחות הימ״מ נכנסו לפנות בוקר וסגרו על היעד כאשר יחד איתם פעלו גם כוחות מסיירת הצנחנים שאבטחו את המרחב. שני החשודים כמחבלים הסגירו את עצמם ללא כל התנגדות כאשר גם הנשק מסוג אם-16 ששימש אותם נחשף באזור הבית. מעבר למעצר ופעילות מעצרים נוספת בחברון, כוחות הביטחון עצרו בסך הכל 32 מבוקשים החשודים במעורבות בטרור ברחבי יהודה ושומרון, בין השאר בשני מבצעים חטיבתיים בכפר עזון שנמצא תחת אחריות חטיבת אפרים ובכפר עבויין שבחטיבת בנימין.

בשני המוקדים הללו התפתחו הפרות סדר אלימות שבהם הושלכו מטענים לעבר הכוחות ונזרקו בקבוקי תבערה ואבנים, כוחות צה״ל השיבו בירי והפלסטינים דיווחו על מספר נפגעים. כוחות צה״ל כאמור פעלו אתמול באופן נרחב יותר ברחבי איו״ש גם בערים שכם, קלקיליה וטול כרם ובכפרים פלסטינים נוספים.

במערכת הביטחון מודים באופן ברור כי החודשים האחרונים מצביעים באופן ברור של זליגת ההסלמה הביטחונית מאזור צפון השומרון ג׳נין שכם והכפרים הסמוכים להם שבהם התרחשו מרבית האירועים הביטחוניים ומהם יצאו גם מרבית המחבלים שביצעו פיגועים קשים לאזורים רבים נוספים ביהודה ושומרון. 

הפיגוע האחרון שבוצע על ידי מלבים שמתגוררים בחברון, מעלים בפני מערכת הביטחון את הדילמה האם להרחיב את הפעילות ההתקפית גם בלב העיר חברון, שבאופן יחסי בשנה וחצי האחרונות לא עמדה במוקד הפעילות המבצעית של צה״ל והייתה שקטה יחסית.

חברון בשל מעמדה העצמאי והשפעתה הרבה על הרחוב הפלסטיני והעובדה כי היא נחשבת כמרכז כוח משמעותי עבור חמאס מהווה אתגר בסדר גדול אחר עבור מערכת הביטחון כאשר מדובר על שגרת מבצעיים חטיבתיים בעיר. הנחת המוצא במערכת הביטחון בדרך כלל כי כאשר מתרשחת הסלמה בחברון ההקרנה של המתרחש בעיר משפיע על אזורים נרחבים ביהודה ושומרון ולעיתים גם על העיר עזה.

היסטוריית הטרור של חברון עשירה בפיגועים קשים וקטלניים שבוצעו על יד פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. בשנת 2014, פעילי חמאס בעיר חטפ ורצחו את שלושת הנערים, כאשר לאחר החטיפה יצא צה״ל למבצע נרחב באיו״ש למעצר פעילי חמאס בכירים בעיקר בעיר חברון, כאשר המתיחות סביב העיר זלגה במהירות לרצועת עזה ובסופו של דבר זלגה להסלמה ולמבצע צוק איתן ברצועת עזה.

גורמים ביטחוניים אומרים למעריב כי גם בהתחזק הלחץ הפנימי והביקורת בשל ריבוי הפיגועים והנרצחים בגל הטרור הרצחני, מערך השיקולים חייב להישמר מקצועי וענייני ולא להיגרר לסיסמאות והבטחות באוויר, כאשר ברור כי לצד המאמצים המבצעיים הנרחבים בשטח, גורמי טרור פלסטינים ימשיכו לנסות ולהוציא אל הפועל פיגועים קשים כאשר מטרתם כמו גם איראן וחמאס להוביל את האזור להסלמה ואיבוד שליטה.

השיקולים אומרים שהגורמים הביטחוניים חייבים להישאר מקצועיים ולא כאלה שמופעלים מהבטן בשל לחץ פוליטי מבית. ביקורת על תפקוד הממשלה, בין הסרת הכפפות ומערכה ישירה מול חמאס המסומן כגורם המשפיע ביותר על ההסלמה האחרונה תוך שהוא נהנה מתמיכה כספית של איראן, לבין רצון לשמור על יציבות ביטחונית שאינה מושגת ולא להידרדר להסלמה משמעותית יותר גם בגזרות אחרות.

מונחת הדילמה של הממשלה שגם בכיריה מבינים ומודים, כי הפעלת כוח צבאי בלבד לא יוביל לפתרון והבנה כי הסלמה נוספת באזור של חברון בצבע ירוק של חמאס עשוי גם להקרין מהר מהצפי על רצועת עזה.