"אם חקירת הרצח באבו סנאן תצביע שזה פלילי, זה באחריות המשטרה ולשב"כ אסור להתערב", כך אמר הבוקר בכיר שב"כ לשעבר יוסי אמרוסי, ("הביטחוניסטים") בראיון ליואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm. בשיחתם, אמרוסי ענה, בין היתר, על השאלה: האם שב"כ ייכנס לחקירות אירועי האלימות בחברה הערבית?

אחרי טירה: השב"כ מעורב גם בחקירת הרצח באבו סנאן
אימה באבו סנאן לאחר הטבח: "כולנו בהלם, אנחנו אובדי עצות"

"חשוב להדגיש שכולנו מסכימים שמדובר בבעיה לאומית כלל ארצית ולא רק בעיה שקשורה לחברה הערבית. לכן, צריך לפעול בצורה כלל לאומית. שב"כ, מאז "שומר חומות", הרחיב את הייצוג ואת הפעילות שלו בחברה הערבית. כמובן, כפוף לחוק. על פי החוק, שב"כ רשאי לטפל אך ורק אירועים ונושאים ספציפיים שהמניע לפשע הוא לאומני למשל טרור, ריגול, חתרנות מדינית. שב"כ נכנס בשנה האחרונה לנושאים שנמצאים בתפר שבין פלילי ללאומני, למשל הברחות מירדן שמטופלות ע"י שב"כ צמוד עם המשטרה, אתה לא יודע אם רובה M-16 יגיע לגורם פלילי או בטחוני".

"גם חקירת הרצח בטירה פוגשת אותנו, ושב"כ מעורב בחקירה", ציין. "צריך לזכור שבשב"כ לא עובדים קוסמים. זה לא שמטה שב"כ ייכנס הכל וכל הפעילות הפלילית תסתיים. צריך לזכור ששב"כ הוא ארגון מאוד קטן. גם הפעילות נגד הטרור היא פעילות מאד אינטנסיבית, כולנו רואים את ההחמרה שמתרחשת בתקופה האחרונה. נכון לעכשיו שב"כ נכנס למקומות שהחוק מאפשר לו, הברחות אמל"ח, גניבות אמל"ח מבסיסי צה"ל, פגיעה בסמלי שילטון. יש גם צוותי משטרה שעובדים יחד עם צוותי שב"כ. באופן כללי, אפשר לומר ששב"כ מסייע למשטרה באלימות בחברה הערבית, אבל זה לא יהיה נכון לקחת אחריות על הסיפור הזה". 

זירת הרצח באבו סנאן (צילום :תיעוד מבצעי מד"א)

כשמינץ ציין כי "אחרי הטבח באבו סנאן, שמענו את מפכ"ל המשטרה וגורמים נוספים אומרים שהרקע הוא סכסוך אחר ולא על רקע בחירות", אמרוסי הדגיש: "אם האירוע פלילי והחקירה מצביעה על כך שהוא פלילי, זו חקירה באחריות המשטרה ולשב"כ, על פי חוק, אסור להתערב. הוא יכול אולי לסייע בנקודה כזו או אחרת". עוד הוא הוסיף: "צריך להבין מה הרקע. אם זו פגיעה בסמלי שילטון או פגיעה לאומנית. אם יתברר בהמשך שהרקע לאומני, אז שב"כ כן ייכנס".

מגיש התכנית ציין כי תפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע בדרום הר חברון הייתה מהירה מאד. אמרוסי הסביר כי "בוצעה סגירת מעגל מהירה על המפגעים. ברגע שמתרחש פיגוע, פותחים חפ"ק משותף לשב"כ, צה"ל וימ"מ ומתחיל המצוד אחרי המחבלים. המצוד הוא גם מודיעיני וגם פיזי. כולם פועלים יחד כדי לסגור את המעגל הזה ובסוף צה"ל מגיע למודיעין מדויק שאיזה בית בדיוק". 

"התושבים ישאלו, למה מערכת הביטחון לא יכולה לבצע את זה בכל האירועים, למשל המחבל מחווארה עדיין לא נתפס?", אמר מינץ. אמרוסי הסביר: "הכל תלוי בנסיבות. לפעמים אתה מצליח להשיג את המודיעין מהר ולפעמים אתה מתקשה - המחבל נוהג ביתר זהירות, לפעמים מעורבים פחות אנשים, לפעמים המחבל יודע להסתתר טוב במקום מסוים. אני יכול להגיד משפט חשוב: שב"כ לא שוכח. הוא בסוף יתפוס אותו. לפעמים זה אחרי 24 שעות, לפעמים אחרי כמה ימים או כמה שבועות לפעמים גם כמה שנים". 

פעילות צה"ל למיפוי בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע בדרום הר חברון. צילום: דובר צה"ל

לבסוף, נשאל אמרוסי "האם אנחנו בעיצומה של האינתיפאדה השלישית?". על כך, ענה: "אני חושב שכן, האינתיפאדות לא דומות. אני חושב שכן על פי הנתונים. הפירוש של אינתיפאדה זה התקוממות עממית. אז נכון, אין אנשים ברחובות, אבל כמות הפיגועים וכמות האירועים כל כך גדולה שאני בהחלט סבור שאפשר לכנות את זה אינתיפאדה".