משרד הביטחון הכריזו אתמול (רביעי) על כך ש"עבודות "מנהלת מגן הצפון" באגף ההנדסה והבינוי, להקמת ממ"דים ביישוב שלומי נמצאות בעיצומן״. ״במסגרת פרויקט "מגן הצפון" נמסרו עד כה למעלה מ-150 ממ״דים לתושבים. מאות ממ״דים נוספים נמצאים בתהליכי בנייה שונים, בין היתר ביישובים שלומי, משגב עם, מנרה ומרגליות״, כך מסרו.

בצל המתיחות: גלנט נפגש עם אלוף פיקוד מרכז וראשי הרשויות ביהודה ושומרון

ב-2018, הציג שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן את תכנית "מגן הצפון"; מתווה שמשרד הביטחון גיבש הכולל שיפור רכיבי מיגון בכ-300 יישובים שמרוחקים עד 45 קילומטר מגבול הצפון. התוכנית המלאה כוללת שדרוג של המקלטים הציבוריים, מיגון מוסדות חינוך ורווחה, חיזוק ומיגון מוסדות הבריאות ומיגון הבתים הפרטיים, עבור 21 היישובים סמוכי הגדר ללבנון.

למרות ההודעה על עבודות ״מנהלת מגן הצפון״ שפורסמה אתמול, לדעת משה דוידוביץ׳, יו״ר המועצה האזורית מטה אשר ופורום קו העימות, התקדמות התוכנית איטית מאוד ולא יעילה: ״אני חושב שקצב העבודה איטי מדי ולא אינטנסיבי כלל. המצב הנפיץ והרגיש אצלנו בקו לבנון - מצריך עבודה מרוכזת עם תקציבים גדולים הרבה יותר״, הוא קבע.

מיגונית ביישוב שלומי (צילום: משרד הביטחון)
מיגונית ביישוב שלומי (צילום: משרד הביטחון)

״בתים של רבים מתושבי קו העימות כמו מהיישוב שלומי, והקיבוצים ראש הנקרה וחניתה הם צמודי גדר ללבנון, אך עדיין לא ממוגנים. מבחינתי כראש רשות - המצב הזה לא נורמלי, עצוב ומסוכן״, הוא אמר. ״אם מלחמה תיפתח - תהיה ועדת חקירה שתוצאותיה ידועות מראש, ומישהו יצטרך לתת את הדין. זו הזנחה של ציבור שלם מופקר שנמצא פה על קו הגבול, ומגן כשכפ"ץ על מדינת ישראל״, הוסיף.

על פי משרד הביטחון, התקציב שהוגדר לתוכנית למיגון הצפון הוא כ-500 מיליון ש״ח בכל שנה במשך עשור. לטענת דוידוביץ׳, זה כלל לא מה שמיושם בפועל: ״לפני חמש שנים הכריזו על התוכנית בקול תרועה, והבטיחו שישקיעו כספים כדי להגן על הביטחון של תושבי הצפון. בפועל, במקום 500 מיליון ש״ח בשנה - מועברים אלינו פחות מ-100 מיליון ש״ח. זה הבדל משמעותי. הם לא מבצעים את מה שהבטיחו. גורמים מצה״ל אף אומרים שהתקציב כלל לא מספיק למיגון ראוי״.

משה דוידוביץ' (צילום: דני צחורי)
משה דוידוביץ' (צילום: דני צחורי)

״אני פונה לרה״מ במכתבים, בכל אמצעי תקשורת, ובכל דרך אחרת כדי שיתעוררו שם בממשלה. לצערי הם לא מתייחסים וטוענים שהתקציב מספיק - אך בפועל יש לנו כאן קשיים עמוקים להגן כראוי על התושבים. התחושה היא שמקפחים את הצפון״, טען.