גורם ביטחוני חשף היום (שני) פרטים חדשים מניסיון הברחת מטעני החבלה שמקורם באיראן בגבול ירדן שסוכלה על ידי לוחמי יחידת המתי״לן ("מארבים, תצפיות, יירוט, לוחמה ניידת") במשמר הגבול יחד לוחמי צה"ל בחודש שעבר סמוך לקיבוץ אשדות יעקב שבעמק הירדן.

לדבריו, ההברחה מטרידה "בשל העבודה כי מדובר במטענים תקניים ובעלי עוצמה גבוהה יותר שרלוונטית במקרה הזה להפעלה מול לוחמים ורכבים לא ממוגנים. אבל גם מול האיום הזה, מרבית הרכבים הממוגנים בצה״ל עמידים בפני מטעני רסס כפי שנחשפו. לעומת המטענים שהופעלו על כוח הימ"ס בג'נין לפני מבצע בית וגם שם היה מדובר במטען גחון שיוצר בג'נין והופעל על מנת לפגוע בגחון הרכב. המטען שהתפוצץ לא דומה בשום צורה למטענים שנתפסו ונחשפו אתמול וכנ״ל גם מרבית המטענים שנמצאו במהלך מבצע בית וגן שלא היו מטעני גחון", הוסיף.

כאמור, מדובר מטעני חבלה תקינים שעל פי הערכות שונות שייכות לציר של איראן וחיזבאללה כחלק מהמאמץ שלהם לתמוך בארגוני הטרור הפלסטינים. ההברחה נחשבת לחריגה בשל היחס להברחות קודמות בגזרה. אמצעי הלחימה שנתפסו הועברו להמשך טיפול ביחידת החבלה של משטרת ישראל ולחקירה בשירות הביטחון הכללי.

במהלך חודש יולי נעצרו מספר אזרחים ישראלים, תושבי כפר קאסם, בחשד לקבלת אמל"ח רב ואיכותי. בפשיטה של לוחמי שב"כ, ימ"מ ומג״ב על מתחם מגורים בלוד אותרו אזרחים ישראלים נוספים שהתכוונו להשתמש באחד מהמטענים האמורים, למטרות פליליות. מהחקירה בשב"כ עלה כי חיזבאללה פעל לגיוס והפעלה של תשתית מבריחים בישראל לטובת קליטת אמל"ח חריג והפצתם לגורמים שונים, בהם גורמים פליליים.