שוב תקיפה של חיל האוויר בסוריה: צה״ל הגביר את קצב תקיפות חיל האוויר בחודש האחרון כשעל הפרק אמצעי לחימה מתקדמים שהגיעו לאחרונה מאיראן והיו מיועדים ככל הנראה לידי חיזבאללה. על פי דיווחים בסוריה שדה התעופה בחלב נסגר לאחר התקיפה.

"חיזבאללה 2.0": הכירו את הדיוויזיה האיראנית בסוריה שמאיימת על ישראל וארה"ב
פרשן מעריב: "התקיפות בסוריה לא קשורות להיבט הפוליטי"

על פי הערכות בישראל, מדובר בתקיפה משמעותית גם אל מול תקיפות אחרות המיוחסות לישראל. לצד ניצול הזדמנות מבצעית כאשר נכנס המודיעין הנדרש ובשלים התנאי המבצעיים לקיום התקיפה, לא מין הנמנע כי ברצף התקיפות האחרונות גם מסר כלפי איראן כי למרות השפעת המשבר הפנימי בישראל והקרנתו על צה״ל וחיל האוויר בפרט, ״ממליצים״ הבכירים בישראל שאל לה לאיראן לפרש את תמונת המצב להגברת חופש הפעולה שלה בסוריה מתוך הערכה מוטעית כי חיל האוויר עשוי להקטין לכאורה את הפעילות של במב״מ.

בפועל כאמור על מספר התקיפות המיוחסות לחיל האוויר בסוריה בחודש האחרון, ישנה אפילו מגמת עלייה מסוימת במספר התקיפות ובאפקט הנזק שיצרו לפרויקטים חשובים לאיראן וחיזבאללה בסוריה. התקיפה התרחשה ביום שני בבוקר, כאשר הדיווחים הראשונים עלו עוד לפני השעה חמש לפנות בוקר.

ברשת סאנא הסורית דווח כי נגרם נזק כבד לשדה התעופה בחלב, לאחר שמסלול המראה והנחיתה היחיד בשדה התעופה נפגע כתוצאה מהתקיפה ונסגר לתורך תיקונו. זה אינה הפעם המיוחסת לישראל פגיעה בשדה התעופה בחלב שמשמש את האירנים להעברת אמצעי לחימה גם לאזור זה הנמצא בצפון מערב סוריה קרוב יותר לגבול עם טורקיה. 

בעבר תקף חיל האוויר את המסלול על מנת למנוע נחיתה של מטוס תובלה איראני שעל פי אינדקציות שונות עלה החשד כי הוא נושא מערכות נשק מתקדמות, בפעמים אחרות לצד תקיפה שהתרחשה במחסני נשק או מתקנים צבאיים הנמצאים סמוך לשדה התעופה תקף חיל האוויר את מסלול הנחיתה בשדה התעופה והסב לו נזק בין השאר גם להעביר מסר לסורים על כך שאיראן עושה שימוש שאינו נסתר מהעין הישראלית בתשתיות לאומיות סוריות בהם גם נמלי האוויר והים.

שדה התעופה בחלב (צילום: REUTERS/Omar Sanadiki)
שדה התעופה בחלב (צילום: REUTERS/Omar Sanadiki)

במוקד המערכה שמנהלת ישראל כנגד הציר האיראני באזור בראשות משמרות המהפכה וחיזבאללה היעד האסטרטגי מספר אחת של ישראל בתקופה הזו מוכוון פגיעה בתהליכי ההתעצמות הבלתי פוסקים של חיזבאללה בכל הקשור למערכות הגנה אווירית, כאשר בשנים האחרונות התקדם חיזבאללה בצורה משמעותית מאוד בהקשר זה בבחינת היכולות בזמינותן להפעלה מידית גם בימי שגרה, לצורך פגיעה בחופש הפעולה של מטוסי חיל האוויר ופגיעה באיסוף המודיעין לצד בניית יכולות מתקדמות בלבנון ובסוריה להתמודדות מול מטוסי חיל האוויר בזמן מלחמה.

נוכח חומרת תמונת המצב כפי שמבינים אותה ביום בחיל האוויר הסוגייה הזו נמצאת בסדר העדיפויות הראשון של חיל האוויר בסוריה ובאזורים נוספים במזרח התיכון, גם ביחס למאמץ לפגוע בפרויקט הטילים המדויקים לאיראן וחיזבאללה.

כפי שחשפנו לאחרונה במעריב בחמש השנים האחרונות חל בהדרגה שינוי מהותי מאוד בתפיסת ההגנה האווירית של חיזבאללה גם בשגרה באופן כזה שזמינות מערכות ההגנה האווירית להפעלה בכל רגע נתון משפיעה כבר עכשיו על דרך הפעולה של חיל האוויר בלבנון, כאשר בחיזבאללה פועלים מתוך רעיון ותפיסה כי בכך היא פוגעת באיסוף המודיעין של ישראל, סוגיה שבעבר היה לישראל בה יתרון מוחלט על פני האויב.