לוחם צה"ל נרצח ושלושה לוחמים נוספים נפצעו בפיגוע דריסה היום (חמישי) במעבר מכבים סמוך למודיעין. אחד הלוחמים נפצע באורח קשה, שניים נוספים נפצעו באורח קל. בנוסף, גבר בן 41 שככל הנראה עבד בדוכן בצד הדרך נפצע גם הוא בפיגוע. 

חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים שערי צדק, שיבא בתל השומר ושמיר-אסף הרופא, סה"כ 6 פצועים בהם: צעיר כבן 20 במצב אנוש עם חבלה רב מערכתית תוך פעולות החייאה, ששבית החולים נקבע מותו, צעיר כבן 20 במצב קשה, בהכרה, עם חבלה רב מערכתית, צעיר כבן 20 במצב קל עם חבלות בגפיים, נער כבן 15 (פלסטיני) במצב קל עם חבלה בגפיים. המחבל שברח מהמקום התנגש ברכב פרטי מאחור סמוך לצומת מכבים, גבר ואישה כבני 25 ששהו ברכב פונו במצב קל עם חבלות בגב.

מבדיקת כוחות הביטחון עולה כי המחבל הוא דאוד עבד אלראזק פאיז פאיז, בן 41 תושב הכפר דיר עאמר, נשוי ואב לחמישה ללא רקע ביטחוני קודם. המחבל החזיק באישור עבודה בישראל. 

מחקירה ראשונית עולה כי המחבל חצה בשעות הבוקר רגלית את מחסום חשמונאים לעבודתו בישראל עם היתר העבודה שלו כפי שעשה בכל בוקר. הרכב ששימש אותו לפיגוע הדריסה לא היה רכב שלו, אלא רכב ישראלי עם לוחית זיהוי ישראלית. הוא הגיע למעבר מהצד הישראלי, עשה פרסה לפני המחסום, דרס את ארבעת הישראלים שהלכו על השול בצד הדרך, ונמלט לכיוון מחסום חשמונאים.

במחסום, מאבטחי רשות המעברים של משרד הביטחון שנערכו בעקבות מידע שקיבלו מצה"ל, זיהו את הרכב הדורס בעקבות העיקום בפח של הרכב והבינו שמדובר במחבל. המחבלים ירו לעבר לעברו וחיסלו אותו. 

כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום מכבים (צילום: דובר צה"ל)

מנהל יחידת הטראומה במרכז הרפואי שיבא תל השומר, ד"ר יורם קליין, עדכן: "הגיע אלינו הבוקר חייל פצוע קשה לאחר דריסה, הגיע לא יציב עם סימנים ברורים של חבלת חזה ובטן. לאחר התחלת טיפול ובירור התחלתי לקחנו לחדר ניתוח והשתלטנו על הדימום. כרגע התייצב, יש דרך ארוכה לפניו, מצבו קשה".

בתוך כך, שניים מהפצועים שהגיעו לבית החולים שמיר-אסף הרופא שוחררו לביתם. פצוע נוסף צפוי להשתחרר גם כן לביתו כבר בשעות הקרובות.

מנכ"ל מד"א זכי הלר אמר ב-103FM: "אנחנו מדברים על אירוע שהתרחש לפני כחצי שעה, סמוך למחסום מכבים לכיוון מודיעין. אנחנו מדברים על רכב שפגע בשלושה הולכי רגל צעירים כבני 20. הפרמדיקים שלנו מעניקים להם טיפול רפואי מציל חיים ומפנים אותם לבית החולים שבמצבו של אחד מוגדר קשה מאוד, מחוסר הכרה וסובל מחבלות בראש ובבטן. פצוע נוסף מוגדר קשה כשהוא סובל מחבלה בבטן, הוא בהכרה ומפונה לשיבא".

"הפצוע השלישי במצב קל עם חבלה בגפיים, גם הוא מפונה לבית החולים. בשטח אין יותר פצועים בדקות האלו, שלושת הפצועים בדרכם לבית החולים. סמוך למחסום לילי המחבל הדורס נוטרל על ידי כוחות הצבא ומטופל שם במקום. לצערנו אחד מצבו קשה מאוד, הוא במצב אנוש, סובל מחבלות בראש ובבטן, כשמפנים אותו תוך פעולות החייאה לבית החולים. הם נמצאים בדרך לבית החולים שערי צדק שהצוות שלנו נלחם על חייו, מקווים שיצליחו לייצב את מצבו. הפצוע הקשה יותר טוב, הוא בהכרה מלאה עם חבלות בבטן, והוא גם נמצא בדרך לבית החולים. הפצוע השלישי במצב קל", הוסיף.

פראמדיק מד"א אבי שיף סיפר: "הגענו בכוחות גדולים למקום וראינו 3 צעירים כשאחד מהם מחוסר הכרה וסובל מפציעות בבטן ובראש. מיד הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים בשטח ופינינו אותם בניידות טיפול נמרץ לבית החולים כשמצבו של אחד אנוש, אחד קשה והשלישי קל".

מפכ״ל המשטרה עם אחד המאבטחים שניטרלו את המחבל (צילום: משטרת ישראל)
מפכ״ל המשטרה עם אחד המאבטחים שניטרלו את המחבל (צילום: משטרת ישראל)

דובר חמאס, עבד אל-לטיף אל-קאנו: "צבא הכיבוש ומתנחליו ימשיכו לשלם את המחיר על פשעי ממשלתם הקיצונית, וההתנגדות של עמנו תמשיך להסלים, ושביתות לוחמי ההתנגדות יימשכו עד תוקפנות הכיבוש נגד עמנו נעצרת, מגורשת מארצנו ונמחקת מארצנו".

מדובר בפיגוע הרביעי בתוך כ-24 שעות. לאחר שאתמול בשעות הצהריים ארעה ניסיון פיגוע דריסה לעבר עמדה צבאית בצומת חגי שבהר חברון. כוחות צה"ל שהיו במקום ירו לעבר המחבל והוא נוטרל בזירה, לא היו נפגעים באירוע. באותו היום בשעות הערב, גבר בן 25 נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה ברחוב שבטי ישראל בירושלים, בסמוך לתחנת הרכבת הקלה. בשעות הלילה קצין ו-3 לוחמי צה"ל נפצעו בינוני וקל מפיצוץ מטען בשכם.

נתניהו עודכן בפרטי הפיגוע, שר הביטחון גלנט יקיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל עדכונים באופן שוטף על פרטי הפיגוע. במקביל, שר הביטחון יואב גלנט קיים חיתוך מצב בעקבות פיגוע הדריסה ויקיים בהמשך הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון. גלנט: ״שולח את תנחומיי למשפחתו של ההרוג בפיגוע הדריסה הבוקר, ומאחל רפואה שלמה לפצועים. מדובר בפיגוע עם תוצאות קשות, מלוא ההערכה לכוחות הביטחון על פעולתם הנחושה שהביאה לחיסול המחבל תוך זמן קצר״.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר בזירה: "תנחומים למשפחת הנרצח איחולי החלמה ברגעים אלה הדבר החשוב זה שכוחות צהל ושירות הביטחון הכללי. אנחנו רואים את החשיבות של המחסומים, אנחנו נלחם בטרור בסביבה התומכת בכל הכוח. אזרחי ישראל לא ימשיכו לחיות במצב שבו כמה ימים יש פיגועי טרור, יש כאן מערכה שלמה שצריך לנהל אותה. לנהל אותה גם במאבק חסר פשרות בכל המעגלים בכל מי שמעורב".