בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון, ואלוף במיל' אייל בן ראובן מ"מפקדים למען ביטחון ישראל", התראיינו היום (חמישי) ברדיו צפון 104.5FM על התכנית לשינוי מפת קו העימות והסרתה תוך יממה, לאחר שפורסמה.

"תגרע הטבות מעשרות יישובים": טענות קשות כלפי התנהלות הממשלה
חשש מעימות בצפון: "המתח עולה כי יש ביטחון גובר אצל חיזבאללה"


בן ראובן נשאל בתחילת השיחה המשותפת אם הוא עסק בנושא כחבר כנסת: "קודם כל, אנחנו מדברים על הטבות מס, על מיגון, על עדיפות לאומית ליישובי קו העימות. אמרתי בזמנו לאביגדור ליברמן כשר הביטחון, שאם לא ימגן את יישובי הצפון בקו שבין 0 ל-40 ק"מ ותפרוץ מערכה עם חיזבאללה, יהיו חס וחלילה עשרות ומאות הרוגים כי לא מיגנו אותם כראוי. אמרתי לו בציניות שאם הוא נוסע לבקר את חיילי צה"ל שייקח את ועדת החקירה איתו. הנושא הזה כבר עלה וכבר הייתה החלטת ממשלה בגלל מיגון של 5 מיליארד שקל, עסקתי בזמנו יחד עם בני בנושא הטבות המס, כי הישובים בצפון הם ישובים שאנשיהם בחרו לגור שם על אף כל האיומים. הם מגן אמיתי לאזרחי מדינת ישראל. אלה חיים קשים ולא פשוטים בחשש מתמיד, שכל יום יכול לקרות משהו". 

הוא הוסיף: "פתאום אנחנו שומעים על החלטה כזאת ואני לא יודע אם היא נכונה או לא. אני מאד מקווה לשמוע ממי שעוסק בזה שיתנצל, שהייתה טעות גדולה בידיעה הזאת ולהפך, עושים הפוך. מי שהעלה את הרעיון הזה להוריד את סדר העדיפות עכשיו, אני מציע לו שיבוא לבני בן מובחר, יעשה סיור באזור ויראה את דגלי חיזבאללה בלי משקפת ויעשה חשבון נפש שעד היום החלטות ממשלה של מיגון לא מומשו".

בן מובחר נשאל על מכתב נזעם ששלח אתמול לראש הממשלה נתניהו בנושא: "איל כמפקד בכיר בצפון, דייק מאוד. ראש הממשלה נתניהו אמר לי ולחברי בפורום קו העימות: 'תקוים החלטת הממשלה לתוכנית מיגון הצפון' והתוכנית מתמהמהת ואנחנו שנמצאים כאן, החקלאים שקמים בבוקר והצבא אומר להם: "סליחה, היום אתם לא יכולים להגיע למטעים שלכם, אנחנו מצטערים היום פשוט תישארו בבית' ולילדים: תישארו בגני הילדים. אתה מדבר על מוסדות חינוך ביישובי הגדר שעדיין לא ממוגנים, אני חושב שצריך להיות נאה דורש, נאה מקיים. מה זה, אתם עושים צחוק? גרים ברווזים פה בגליל?".

פעילי חיזבאללה צועדים בסמוך לגבול עם ישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בן מובחר עומת עם הטענה שחשב שהפרסום אתמול היה רק בלון ניסוי: "אני מסכים, אני גם מוכן לבלוע את כל הכעס שהוצאתי אתמול במכתב, אבל לא מגיע לנו שישתמשו בנו כבלוני ניסוי. מה זה למשש את הדופק? אתמול בתוך רבע שעה כל קיבוצי הגליל העליון, כל מושבי מבואות חרמון, ראשי ועדים, ראש אגודות, תסתכלו על אנשי קריית שמונה, היו חתומים על מסמך למנכ"ל משרד ראש הממשלה, לראש הממשלה, השר לפיתוח הנגב והגליל, למנכ"ל משרד ההתיישבות, משרד השיכון. אנחנו עושים כל מאמץ להביא ילדים, לגור בגבול הצפון שישמשו כמגן אנושי בגבול הצפון".

בן ראובן נשאל על אמירתו של שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן לפיה "אנחנו הכי קרובים למערכה בלבנון מאז 2006": "זה הזמן לבלוני ניסוי? על מי? על יישובי הצפון? זה טירוף מערכות. משהו נורא ואיום קורה כאן לממשלה. מצד אחד, יואב גלנט דיבר בארה"ב על הסיכון למערכה בצפון. מצד שני צה"ל הולך ונחלש, כי צה"ל צבא של אנשים ומערכת הביטחון בקריסה לנוכח מעשי הממשלה הזאת אז זה הזמן לבלוני ניסוי על תושבי הצפון?".

בן מובחר נשאל אם הורדת התכנית מהפרק מרגיעה אותו או שהוא חושב שהמהלך נועד להרגיע אותם, והתכנית עלולה לעלות שוב: "אני בטוח שהתכנית הזאת תעלה שוב. אם מדינת ישראל הייתה מבינה את התוכנית שהיא הולכת לעשות, היא החיתה כותבת: "בוטלה התוכנית לשינוי מפת יישובי קו העימות. "הוסרה" זה שמנו אותה בצד. אנחנו בפורום קו העימות, הפעם לא נוותר וגם נמשיך ונילחם עד שנקבל הודעה, "בוטלה התוכנית" לשינוי מפת יישובי קו העימות" אנחנו רוצים להביא זוגות צעירים לגליל, לא יכול להיות שנושא התמיכה של משרד השיכון תבוטל". 

בן מובחר נשאל אם יפנה לרה"מ בדרישה להודיע כי התכנית בוטלה, וענה: "כן, חד משמעית! נסגור את הגליל באמת והפעם זה יהיה מצומת עמיעד, מצומת גולני. אנחנו הפעם נעמוד כחזית אחת, כולנו כמו דוד אזולאי ממטולה".

דגל חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
דגל חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

בסיום השיחה נשאל בן ראובן על האיום של חיזבאללה: "חיזבאללה סיפור מאד רציני. כל הסיפור הזה של ק"מ, 2 ק"מ, 3 ק"מ, מוכיח על חוסר הבנה מוחלט בממשלה של סוגיית המיגון. אין הבדל בין 0 ל-20 ק"מ בין היכולות של חיזבאללה כיום. לכן מדינת ישראל צריכה להבין שבין 0 ל-40, חיי אדם מדברים פה. כשאני מסתכל על סדר העדיפות, ואני רואה את כל המיליארדים שהולכים לכל מיני התנחלויות הזויות ביהודה ושומרון שרוח הקודש שורה עליהם ושמים שר ביטחון שני בתפקידו להעמיק את ההזיה הזו שנקראת יהודה ושומרון, אז אתה אומר: תבואו כבר לצפון! תראו ישובים שאין שם גני ילדים! אנחנו צריכים להביא תושבים לצפון זה ענין שאנשים יבואו לגור בצפון ולכן גם הטבות מס ולמקומות עבודה ובני צודק".