ראשי האסירים הביטחוניים הודיעו היום (שישי) על שביתת רעב בערב ראש השנה בתגובה למה שהם טוענים כהרעת תנאיהם באופן חד צדדי בהנחיית השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר.

״הוא רוצה מלחמה, הוא יקבל", נמסר בהודעה שפורסמה מטעמם ברשתות החברתיות. משרד האסירים ברשות הפלסטינית תקף גם הוא את בן גביר: "ההחלטות שהוציא הקיצוני הפשיסט בן גביר להגבלת ביקורי האסירים מבטאות התפתחות מסוכנת ויפתחו את הדלת לעימות חדש בתוך בתי הכלא - ואולי מחוצה אליהם".

על פי הדיווחים, השר לביטחון לאומי הנחה את שב"ס להגביל את ביקורי משפחות האסירים הביטחוניים מיהודה ושומרון לתדירות של פעם בחודשיים במקום פעם בחודש. בתגובה, השיב בן גביר: "כאנשי חוק, וכשר הממונה על מערכת אכיפת החוק, אין לשירות בתי הסוהר את האפשרות לחרוג מהוראות החוק ופקודת שירות בתי הסוהר הקובעות ביקור משפחות אצל אסירים ביטחוניים בכלא פעם בחודשיים ולא כפי ששב"ס אפשר עד כה ביקורים פעם בחודש. ברגע שנחשפתי לעובדה זו במהלך דיון על תנאי האסירים, הוריתי באופן מיידי לפעול בהתאם לחוק. כל גוף שלטוני חייב לפעול בהתאם לנהלים, לפקודות ולחוק".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בחודש שעבר דווח כי בצל ההסלמה הביטחונית וגל הטרור הגואה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש לקדם מהלכים דרמטיים נגד האסירים הביטחוניים. בן גביר דורש להחרים את ערוצי הטלוויזיה בבתי הסוהר ולבטל את השיוך הארגוני, כך שאסירים מכל ארגון לא יהיו ביחד באותו התא. שני דברים מוגדרים במערכת הביטחון "נפיצים".

בחודש פברואר האחרון הורה בן גביר לסגור מאפיות פיתות בבתי הכלא הביטחוניים רימון וקציעות, שהופעלו על ידי מחבלים הכלואים בבתי הכלא הללו וסיפקו פיתות טריות למחבלים בכלא. בהמשך הודיע כי גם על הגבלת זמן במקלחות לאסירים ביטחוניים, כך שבתום ארבע דקות ייפסקו המים. 

לפני כשלושה חודשים נציבת בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי, חתמה על עדכון נוהל המחייב אסירים לשלם מכספם על טיפולי שיניים, כחלק ממדיניות החמרת תנאי האסירים הביטחוניים של השר לביטחון לאומי. החלטה זו, על פי הערכת שב"ס, תחסוך לקופת המדינה מאות אלפי שקלים בשנה.

לשכת השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר: "ההחלטה לאכוף את פקודת שב"ס ולקיים את הוראות החוק, בכך שביקורי משפחות מחבלים שפוטים יהיו פעם בחודשיים ולא פעם בחודש, התקבלה בפגישת עבודה בין השר לביטחון לאומי לבין נציבת שב"ס ב-27 באוגוסט. הובהר לנציבה ולכל גורם אחר, שאיש לא מעל החוק והפקודה, ושב"ס מחוייב לבצע את הוראות הפקודה שקובעת כי ביקורים לאסירים ביטחוניים יהיו פעם בחודשיים, זאת בהמשך לחקיקה שנכנסה לתוקף היום ולפיה אסיר בטחוני לא ישוחרר בשחרור מנהלי מוקדם".

"תדירות הביקורים לאסירים ביטחוניים - פקודת הנציבות קובעת בפירוש כי תדירות הביקורים לאסירים ביטחוניים שפוטים, הינה אחת לחודשיים", המשיך. "אנו חייבים להתנהל על פי הדין ולפיכך מנחה כי הביקורים יתקיימו על פי האמור בפקודה. יש להודיע לגורמים הרלוונטיים ולפעול על פי האמור בפקודת שב"ס".

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "בתגובה לדיווחים כאילו התקבלה החלטה בנוגע לאסירים הביטחוניים: מדובר בפייק ניוז. עוד לא התקבלה כל החלטה ולא תתקבל כזו, עד לדיון המיוחד בנושא בהשתתפות כלל גופי הביטחון, שקבע רה״מ נתניהו לשבוע הבא".

בתוך כך, גורם ביטחוני בכיר אמר למעריב כי "חשוב שראש הממשלה הבהיר בצורה ברורה ומהירה כי השר לביטחון פנים בן גביר לא יכול לעשות מה שהוא רוצה, בעיקר באמירות חסרות כיסוי ובאוויר חם שמייצר נזק ללא כל הקשר ביטחוני".