הכתב והפרשן הצבאי טל לב רם ('מעריב') שוחח היום (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והתייחס לבעיית הכשירות בצה"ל, ולמתקפה של חברת הכנסת טלי גוטליב נגד השב"כ וצה"ל כשאמרה שהם משרתים את המחבלים. בנוסף, התייחס למינוי הטרי של ראש המנהל האזרחי.

״תורת הספין והשקר״: נתניהו תמיד יציג ניהול חסר אחריות, כישורים או יכולת
אחרי הודעת היועמ"שית: אלו האירועים המשפטיים הבולטים שבדרך

בפתח הראיון אמר: "היא לא חזרה בה והיא גם לא תחזור בה. אני חושב שטלי גוטליב היא אישה שמיומנת במילים, היא יודעת לבחור אותן ועושה את זה בכוונה. היא מתייצבת במין חזית מימין לימין מה שנקרא. זה גנרי שזה טקס מצטיינים, זה הטקס עם התסריט הידוע מראש של מה אומרים למשפחות המצטיינים. עצם העובדה שבטקס כה גנרי אנחנו מגיעים לאמירות הללו – זה אומר את המצב".

"אני לא חושב שהעניין הוא רק טלי גוטליב, טלי גוטליב זה הסיפור עכשיו", המשיך. "זה מתקשר לבחירה מאוד ברורה של גלנט, איפה הוא נמצא במקום שהוא צריך מבחינת ההיסטוריה, על מי הוא צריך להגן. ונדמה לי שמעבר לעובדה שאותו ילד הולנדי בן השמונה שמנסה עם האצבע לסתום את החור בסכר כדי שהמים לא ישטפו את הכפר, נדמה לי שזה הקו שאנו רואים אצל גלנט, גלנט לא בפעם הראשונה".

"אבל יותר מהאמירה הזו, הצטרפה עוד אמירה שהיא בעיניי צופה פני עתיד – שהוא אומר 'זה המקום להביע הערכה לרמטכ"ל על עמידה במשימת הביטחון על התמודדות נחושה מול האתגרים החברתיים המשפיעים על צה"ל', הוא רוצה לומר - צופה פני אוגוסט, שבועיים מאוד עמוסים ומתוחים בצבא גם עניינים הללו. ובאמירה הזו אומר גלנט: 'אני והרמטכ"ל אחד הם בעניין הזה של הגיבוי כלפי הצבא'".

כאשר נשאל אם החיבור לרמטכ"ל לא מעיד על חולשת הרמטכ"ל השיב: "הם תלויים אחד עם השני. אבל אין לי ספק שהשבועיים-שלושה הקרובים יהיו מאוד רלוונטיים. גם העובדה שכבר חודשיים טייסים לא טסים, חוקי בג"ץ, חוקי הגיוס למיניהם - מסומנים בצבא כאירועים מאוד משמעותיים. צריך להבין, קרה לפני חודשיים דבר מאוד גדול שפוגע כבר היום במידה מסוימת בכשירות אבל הפגיעה העתידית היא קשה יותר".

"ויש תרגילים גדולים ואנחנו עברנו על סדר היום – אבל הבעיה הולכת וגוברת והיא לא נעלמת", הוסיף. "והפצוע לצורך העניין הגיע לחדר המיון. נתניהו הפעם הגיב מהר לדברי טלי גוטליב. נדמה לי שגם גלנט היה מעדיף שנתניהו יהיה איתו בקו הזה. המתיחות באיו"ש גם היא הרי מתחברת כי כאן הצבא מותקף על רפיסות. מכל הכיוונים אנו מתכנסים לקרב מאוד משמעותי גם בתוך הממשלה על הסוגיות הללו".

שר הביטחון גלנט בטקס המצטיינים (צילום :אלעד מלכה)

על מינוי ראש מנהל אזרחי מעל הראש של סמוטריץ': "מדובר בהישאם אבראהים קצין שריון ראשי, גדל בחטיבת שבע, הוא גדל בסגל הפיקודי, לא במנהל האזרחי, מהיכרותי הוא איש מאוד ערכי וראוי. יש שני דברים שלא בלבד שנותרו מחוץ לסמכויותיו של סמוטריץ', הנושא של המינויים של אנשי צבא והדבר השני שהוא שיקולים ביטחוניים. השורה התחתונה - המנהל האזרחי היום כפי שרצה סמוטריץ', יש שם מהפכה גדולה. זה יוצר המון מתחים בשטח, מורכב מאוד, לא בדיוק עובד, ויש הרבה מאוד מתיחות בין גלנט לסמוטריץ'".