מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי נאם היום (שני) בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד, והתייחס בין היתר להפרות הסדר הקשות שהתרחשו בסוף השבוע בתל אביב ולהקמת ועדת הרוגלה.

מח"ש תבדוק את התנהלות המשטרה בעימותים; המפכ"ל "מגבה את השוטרים"
אושרה ועדת פגסוס: "חלק מהקמפיין של לוין נגד שומרי הסף"

"חוק, משפט, ערכים דמוקרטיים וזכויות אדם הם נושאים מרכזיים אשר מצויים בבסיס עבודת המשטרה", אמר שבתאי בפתח דבריו, "לפתחה של המשטרה מונָחִים אתגרים כבדי משקל בתחומים עליהם היא אמונה, בהם: החובה להגן על הציבור מפני טרור ופעילות חבלנית עוינת, מניעת תאונות דרכים והטיפול בהן, ההתמודדות עם הפשיעה הגואה, וכמובן שמירה על הסדר הציבורי ובכלל זה טיפול במחאות ובהפרות סדר".

"אנו תמיד מחויבים לאפשר את מימוש הזכות לחופש הביטוי והמחאה באופן המיטבי, תוך עריכת האיזונים הנדרשים", הוסיף, "במסגרת זאת, מוסמכת המשטרה ואף מחוייבת, לאזן בין הזכויות, באמצעות קביעת תנאים של 'זמן מקום ואופן' לקיומן של המחאות. חשוב לי להדגיש כי המשטרה פועלת כל העת, בהנחייתי, לאפשר מימוש מקסימלי של זכות המחאה, תוך  פגיעה מינימלית בחופש התנועה, בזכות לפרטיות, בשגרת חיי האזרחים ובזכויות ואינטרסים נוספים".

"אם יש משהו שאני גאה בו, זה שאנו מצליחים לשָמֵר את משטרת ישראל א-פוליטית", ציין, "משטרה מקצועית וממלכתית, הפועלת בשוויוניות וללא משוא פנים. הטיפול במחאות דורש הקצאת כוח אדם ומשאבים רבים: במחאות האחרונות טיפלו כ-70,000 שוטרים בכ-4,400 מוקדי מחאות, והיו כ-שבעה מחליון מוחים".

הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"עם זאת, במסגרת הפרות הסדר שהתרחשו בדרום תל-אביב בשבת האחרונה, נחשפנו לרף אלימות קיצוני, אשר כלל שימוש בסלעים, מקלות, מוטות ברזל וכלי נשק מאולתרים. כוחות השיטור נקלעו לסכנת חיים של ממש ונאלצו להשתמש באש חיה. 62 שוטרים נפצעו במהומות. מספר בלתי נתפס. מבחינתי, נחצו כאן קווים אדומים. אנו לא נאפשר פגיעה בשוטרים ונמצֶה את הדין עם כל העבריינים מפרי הסדר. עד תום", הבהיר.

לאחר מכן אמר שבתאי כי "סמכויות המשטרה נשחקו בצורה בלתי רגילה במהלך ה-15 שנים האחרונות, בתחום המודיעין, בתחום השיטור, בתחום החקירות ובתחום הטכנולוגי. כל זאת בשעה שמחוללי הפשיעה הופכים למתוחכמים יותר וכשההתפתחות הטכנולוגית המהירה מקנה פלטפורמות המקלות על הפשיעה. במציאות הזו, אנחנו נדרשים להגיע לתוצאות, וכל בר דעת מבין שאי אפשר להילחם בפשיעה עם ידיים קשורות ועיניים מכוסות".

"כשלקחו מאיתנו את הכלים הטכנולוגיים הזהרתי שהמחיר יהיה כרוך בקורבנות", הוסיף, "לצערי, זו הערכה מקצועית שהגשימה את עצמה. לא ניתן להתעלם מכמות הנרצחים והנפגעים כתוצאה מאלימות בחברה הערבית. מדובר בטרור פלילי. טרור שגובה קורבנות כמעט מדי יום. המשטרה פועלת במלוא עוצמתה כנגד הטרור".

יעקב שבתאי נואם בכנס לשכת עורכי הדין (צילום: אבשלום ששוני)
יעקב שבתאי נואם בכנס לשכת עורכי הדין (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, הבהיר מפכ"ל המשטרה: "אנו זקוקים לכלים טכנולוגיים על מנת להתמודד בצורה אפקטיבית עם הפשיעה הגואה ולהשלים את הפערים העצומים שהצטברו במהלך השנים. בשבוע שעבר אישרה הממשלה הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנוגע לרוגלות, שתהיה בעלת סמכויות של ועדת חקירה, זאת על אף שהנושא נבחן ע"י צוות בראשות המשנה ליועמ"ש לממשלה, ועודו מצוי בבדיקה של מבקר המדינה".

לסיום אמר: "אין זה סוד שהתנגדנו להקמת הוועדה, לא בשל הרצון להסתיר, אלא בשל המחיר שגובה בדיקה נוספת כזו בהטיית הקשב והמאמצים מהמאבק בפשיעה. יחד עם זאת, מרגע שהתקבלה החלטת ממשלה בנושא - משטרת ישראל תשתף פעולה באופן מלא עם ועדת הבדיקה. אין לי ספק שממצאי הוועדה רק יחזקו את טענותינו בדבר השימוש הנכון והחיוני בכלים אלו במאבק בפשיעה חמורה".