בית המשפט העליון הורה לשב"כ להגיב עד היום (שלישי) לבקשה דחופה שהגישו עורכי הדין דוד הלוי ועדי קידר מארגון חוננו הדורשת לשחרר ממעצר מנהלי את יוסף יצחק קוסקס שנעצר לאחר הפרעות שהתרחשו בכפרים הפלסטיניים סמוך לפיגוע בעלי. לפני כשבועיים קיים בית המשפט העליון דיון בערעור אותו הגישו ארבעה מהעצורים המנהליים שנעצרו כנגד צווי המעצר שהוצאו להם. בערעור דרשו העצורים לבטל את הצווים כנגדם אשר הוצאו ללא משפט וללא ראיות.

צה"ל פעל בטול כרם: פלסטיני נהרג בחילופי אש, אין נפגעים לכוחותינו
"יש פה אמירה": המסר של מערכת הביטחון לקיני הטרור בג'נין

במהלך הדיון בערעור אמר השופט גרוסקופף לנציג השב"כ כי בהתייחס לצו המנהלי אשר הוצא כנגד יוסף יצחק קוסקס יש לבחון חלופה למעצר המנהלי היות ובעניינו המעצר המנהלי אינו מתאים: "לגבי נושא זה תוצע חלופה שפותרת את המסוכנות הקיימת, אם תרצה ואם לא זה שיקול דעת של המשיבים". לאחר דבריו של השופט גרוסקופף ענה נציג השב"כ כי לא יאריכו את הצו נגד קוסקס וכי הם מוכנים לשקול חלופת מעצר.

לאחר הדיון פנו עורכי דינו של קוסקס, דוד הלוי ועדי קידר מטעם ארגון חוננו לנציגי הפרקליטות והשב"כ ע"מ לגבש חלופת מעצר לקוסקס שתאפשר את שחרורו מהמעצר אולם עד כה הם לא נענו לכך. בשל כך, פנו עורכי הדין הלוי וקידר לבית המשפט העליון בבקשה כי יורה על שחרורו של קוסקס לאלתר. 

בבקשה מציינים עורכי הדין את הפגיעה הקשה בזכויותיו של קוסקס: "המערער, אדם שלפי עמדת בית המשפט אינו צריך לשהות המעצר מנהלי, שוהה במעצר כשבועיים נוספים רק בשל אזלת היד שלא לומר הזלזול המחפיר בחירותו ובכבודו של המערער. בעולם מתוקן המערער היה משוחרר בו ביום בפרט כאשר מדובר במעצר מנהלי שהוא אמצעי דרסטי וקיצוני. לפיכך מתבקש בית המשפט להורות באופן אופרטיבי על שחרורו המיידי של המערער".

עורכי דוד הלוי ועדי קידר מסרו: "מעצר מנהלי הוא אמצעי דרקוני עם מאפיינים אנטי דמוקרטיים בעליל. דגל שחור מתנוסס על אמצעי זה שצריך להיות שמור למחבלים. בית משפט קבע כי מרשי לא צריך להיות במעצר מנהלי ובמקום ששב"כ ופרקליטות ישחררו אותו על אתר הם מורחים את הזמן כבר שבועיים ימים ומאלצים אותנו לפנות לבית המשפט כדי שיתקן את המעוות. מדובר בהתנהגות מבזה, בזלזול מוחלט בחיי אדם. בושה וחרפה".