גבר בן 50 נפצע היום (רביעי) באורח קשה בפיגוע דקירה סמוך לשער יפו בירושלים. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום, העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים הדסה הר הצופים כשהוא בהכרה ומצבו מוגדר יציב. 

מבית החולים נמסר כי מצבו השתפר ומוגדר כעת בינוני. בנוסף, נער בן 17 נפצע באורח קל ואישה נוספת כת 50 לקתה בהתקף חרדה. מנהלת חדר המיון בהדסה הר הצופים, ד"ר שאדן סאלמה יוסף: "לחדר הטראומה במחלקה לרפואה דחופה בהדסה הר הצופים פונה פצוע אחד בן 56 מהפיגוע בעיר העתיקה. הפצוע עם פגיעות פלג גוף עליון פנים צוואר ויד ונמצא בהכרה מלאה. מצבו בינוני. הוא כבר אחרי הדמיה עדיין בהכרה. יציב, אין פגיעה בכלי דם ויש פגיעה עצבית קלה כתוצאה משבר קל בעמוד שדרה. הכרה מלאה. יציב ואנחנו נאשפז אותו בטיפול נמרץ כירורגי להשגחה.

בשעה 15:20, מחבל בן 17 תושב מזרח ירושלים, ירד מאוטובוס סמוך לטיילת שער יפו ועלה במדרגות המקשרות אל הטיילת, כשהוא חמוש בסכין גדולה. בשלב מסויים שלף המחבל את הסכין שברשותו והחל לדקור ולנסות לדקור עוברי אורח. כתוצאה מפיגוע הדקירה, הקורבן נפצע, כאמור, באורח קשה עם פגיעות חודרות (עפ"י גורמי רפואה) ושניים נוספים פונו לקבלת טיפול רפואי לאחר שנחבלו קלות.

פיגוע הדקירה בשער יפו בירושלים. צילום: דוברות המשטרה 

מי שעצר את הפיגוע הם מאבטחי קניון ממילא ושוטרי מרחב דוד. בן ה-17 הגיע בכוחות עצמו חמוש בסכין קצבים, התנפל על הקרובן, ככל הנראה כשאשתו לצדו. בסמוך, היה צעיר נוסף עם פציעות קלות, לא ברור האם החשוד ניסה לדקור אותו או שהוא נפגע חרדה. לאחר שהשליך את הסכין, החשוד נאזק והועבר לחקירה במשטרה. כמו כן, הסכין הגדולה באמצעותה ביצע המחבל את הפיגוע נתפסה על ידי המשטרה. 

הסכין ששימשה את המחבל בפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
הסכין ששימשה את המחבל בפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

כוחות משטרה גדולים של מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב שהגיעו למקום בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, סגרו את זירת הפיגוע, ביצעו סריקות באזור והחלו באיסוף ממצאים. מפכ״ל המשטרה רנ״צ יעקב שבתאי הגיע לזירת הפיגוע דקות בודדות לאחר הפיגוע, וסייע לחובש בטיפול בפצוע. 

בתום הערכת מצב שקיים מפקד מחוז ירושלים בזירת הפיגוע בהשתתפות המפקדים, הוטלה חקירת הפיגוע על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים.

זירת פיגוע הדקירה בשער יפו (צילום: צילום מבצעי מד''א)
זירת פיגוע הדקירה בשער יפו (צילום: צילום מבצעי מד''א)

מפקד מרחב דוד, נצ"מ אבי כהן מסר: "מחבל צעיר בן 17 תושב מזרח ירושלים, יורד מאוטובוס של הסעה של מזרח ירושלים, עולה לטיילת שער יפו. בתוך זמן קצר מאוד מוציא סכין גדולה ומתחיל לנסות לפגוע באנשים.  לרוע מזלנו הצליח לפגוע בשלושה אנשים, ברגע שדווח האירוע ותוך פרק זמן קצר מאוד, אותו מחבל ברגע שמבין שאנחנו דולקים אחריו זורק את הסכין, מאבטח ושוטר משתלטים עליו ומנטרלים אותו".

פראמדיק מד"א אהרון שטיינמיץ וחובש רפואת חירום במד"א ברוך ויסמן: "הגענו בכוחות גדולים למקום וראינו את הגבר שוכב על המדרכה כשהוא בהכרה מלאה עם פצעי דקירה בפלג גופו העליון. מיד הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני מציל חיים שכלל עצירת דימומים, חבישות ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך טיפול רפואי כשמצבו קשה ויציב".

חובש בכיר מד"א רפי הכהן שנקלע למקום סיפר: "הייתי סמוך מאוד לשער יפו והבחנתי בהתרחשות, רצתי למקום וראיתי גבר כבן 50 יושב על המדרכה, מדמם, עם מספר פצעי דקירה. הזעקתי כוחות מד"א נוספים למקום ובמקביל הענקתי לו טיפול רפואי מציל חיים, מפכ"ל המשטרה שהיה בסמוך הגיע מהר מאוד וסייע לי לחבוש את הפצוע, כוחות של מד"א שהגיעו מהר פינו לבית החולים את הפצוע תוך המשך טיפול רפואי כשמצבו קשה ויציב והוא בהכרה מלאה. נער כבן 17 הגיע אלינו עם פציעה שטחית בבטן ולאחר בדיקה וטיפול ראשוני פינינו אותו במצב קל ובנוסף נפגע חרדה".

לאחר הפיגוע: כוחות משטרה בסיוע הצבא מכתרים כעת את ביתו של החשוד

כוחות משטרה בסיוע הצבא מכתרים כעת את ביתו של החשוד, תושב ג'בל מוכבר. במשטרה יבצעו מעצרים של בני משפחה כדי לבדוק האם היו סייענים. בהמשך המשטרה תבצע מיפוי של הבית, למשפחה תינתן אפשרות לעתור לבימ"ש. 

שכונת ג'בל מוכבר במזרח ירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
שכונת ג'בל מוכבר במזרח ירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"בלבנון המתיחות ירדה, לעומת זאת הזירה הפלסטינית רותחת"

פרשן וכתב "מעריב", טל לב רם, התייחס לפיגוע ב-103FM: "פיגוע רודף פיגוע במאפיינים ובאזורים שונים, אתמול דיברנו על בקעת הירדן ועכשיו ירושלים, גם פיגועי בודדים, גם פיגועים של ארגוני טרור ממוסדים, יותר מטענים. התמונה מסלימה. בלבנון המתיחות ירדה, זה מה שמזהים במערכת הביטחון, לעומת זאת הזירה הפלסטינית רותחת, לא פחות".

"כשאתה רואה שגל הטרור הולך ומסלים, רואים איך הדבר הזה נדבק יחד. המאפיינים מאוד רחבים. אנחנו רואים גם את המאפיין הזה של האירוע שלא צריך בו הרבה, סכין, רכב, נשק שקל להשיג ביו"ש. תמיד חגי תשרי מתוחים, נדמה לי שהשנה במיוחד", הוסיף.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm