שר השיכון ויו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, הזהיר הערב (רביעי) כי "אם חוק הגיוס לא יעבור, כנראה שלא תהיה ממשלה". בריאיון ל"כיכר השבת" אמר כי "הליכוד התחייב שהרפורמה מוקפאת עד שיעבור החוק במושב החורף, יש לי חתימה של מזכיר הממשלה על זה".

אוחנה: "מציב תמרור להתערבות בג"ץ בחוק יסוד - עלולים להידרדר לתהום"
קול העם: מה חושבים אזרחי ישראל על הצעת הפשרה של הרצוג ונתניהו? | משאל רחוב מיוחד

לדבריו, "לא נסכים לפשרות עם יעדי גיוס או יעדים ליציאת חרדים לשוק העבודה, אם נצטרך – נחוקק פסקת התגברות".

מוקדם יותר הערב נשא הרמטכ"ל הרצי הלוי דברים בטקס "אמץ לוחם" בקריה, במהלכם התייחס לסוגית הגיוס. "מול סימני השאלה, אני רוצה להציב סימני קריאה. מדינת ישראל חייבת למען ביטחונה להמשיך ולקיים את מודל צבא העם", ציין.

עוד הוסיף: "זהו מודל המחייב גיוס מכמה שיותר חלקים באוכלוסייה הישראלית. בהתאמות הנכונות, יש מקום ויש דרך ליישם זאת בחברה הישראלית המתפתחת". הוא ביקש להבהיר: "עמדתנו ברורה – גיוס לכולם. במשך שבעים וחמש שנה – זה סוד כוחו של צה"ל".

כמו כן, הצהיר: "בייחוד בימי מחלוקת בחברה הישראלית, צה"ל הוא הפתרון המאחד והמלכד, ויש בו מקום לכולם. מול צעירים השוקלים לא להתגייס, האמירה היא ברורה: אנחנו נחיה כאן, במדינת ישראל, תמיד. לשם כך עלינו  להגן. כל מי ששוקלים לא להתגייס, ישאלו את עצמם מה יהיה אם כולם ינהגו כמותם. בימים של מחלוקת, קשה ככל שתהיה, אסור לאבד כיוון. צה"ל הוא המקום הנכון להיות בו".

לשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
לשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

דבריו של הרמטכ"ל מגיעים על רקע המגעים השקטים לפשרה סביב הרפורמה המשפטית, שהתנהלו בשבועות האחרונים בין בית הנשיא לבכירי הליכוד והודלפו לתקשורת. בקרב הבכירים החרדים נרשמת מחלוקת סביב השאלה האם במצב שנוצר עדיף אסטרטגית לתמוך בפשרה ובסיום משבר הרפורמה המשפטית, או שמא החרדים חייבים להתנות את תמיכתם במתווה הפשרה בקידומו של חוק הגיוס ללא דיחוי.

גורמים ברשימת יהדות התורה סבורים כי עדיף לתמוך במתווה הפשרה שתוביל להקפאתה או סיומה של הרפורמה המשפטית, מתוך הנחה שבמצב של שקט במערכת הפוליטית יהיה קל יותר לקדם את סוגיית הגיוס – גם מול האופוזיציה וארגוני המחאה וגם מול השופטים. "הפשרה והקפאת הרפורמה ירככו גם את מערכת המשפט. זה יועיל לנו אם וכאשר חוק הגיוס יגיע לפתחם של שופטי העליון", אמר אחד מהם בשיחה עם "מעריב".

לטענת מקורבים ליו"ר ש"ס, אריה דרעי עצמו תומך בהשגת הפשרה ובסיום משבר הרפורמה. לדבריהם, "דרעי סבור כי הסכמה רחבה מסוגלת, בין היתר, לסלול את דרכו חזרה לשולחן הממשלה. באופן עקרוני, לאורך כל הדרך דרעי תמך בפשרה והתנגד לשיטה שבה נקט שר המשפטים בקידום הרפורמה".

כך או כך, בסביבת ראש הממשלה מגדירים את סוגיית הגיוס כ"פתירה". לדברי הגורמים, "זה עניין פתיר שלא יפיל את הממשלה. מאז הקמת המדינה לא גייסו חרדים בכפייה, וצריך לחפש את הדרך שזה ייעשה בהסכמה".