הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס אמש לסוגית הגיוס ואמר כי "מול סימני השאלה, אני רוצה להציב סימני קריאה. מדינת ישראל חייבת למען ביטחונה להמשיך ולקיים את מודל צבא העם. זהו מודל המחייב גיוס מכמה שיותר חלקים באוכלוסייה הישראלית. בהתאמות הנכונות, יש מקום ויש דרך ליישם זאת בחברה הישראלית המתפתחת". הוא ביקש להבהיר: "עמדתנו ברורה – גיוס לכולם. במשך שבעים וחמש שנה – זה סוד כוחו של צה"ל".

אל מול חוקי הגיוס: הרמטכ"ל הלוי הציב תו תקן ברור | טל לב רם

מזכ"ל "הביטחוניסטים", סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, שוחח היום (חמישי) עם יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm והתייחס לדברים: "ברמה העקרונית הרמטכ"ל צודק. באופן ערכי והגיוני, חוק הגיוס הוא ארוע שהולך להכשיר שרץ שאסור להכשיר אותו. כל אזרח בישראל צריך להתגייס להגנת המדינה ולא יכול להיות שיהיו קבוצות במדינה שיהיו פטורות מחובת השרות בצבא. לא יכול להיות שנטל השרות יהיה מונח רק על כתפיה של אוכלוסיה מסוג אחד ואחרים יהיו פטורים".

"זה לא הוגן ולא ערכי. יחד עם זאת זה לא אירוע שקורה בהחלטה. זה שינוי תרבותי ולכן גם הצבא צריך לפעול כדי לשלב אותם. נכון שיש גדוד הנח"ל החרדי וחרדים משרתים בצבא. אבל הצבא לא עושה מספיק כדי לשלב את האוכלוסייה הזאת. יש הרבה פעולות שצריך לעשות כדי לשלב את האוכלוסייה החרדית בצה"ל. זה שינוי זה תהליך ארוך כולם צריכים לשרת. אין מקום לחוק הגיוס, אסור שהוא יעבור. זה ייקח זמן אבל לעשות את הפעולות הנכונות שבעוד תקופה לא ארוכה יותר ויותר חרדים ישרתו בצה"ל", הוסיף.

על המתיחות הביטחונית אמר כי "החשש הוא אמיתי כי נפגשנו עם מטענים רבי עוצמה בג'נין. חיילים שלנו נפצעו כשמטענים כאלה הופעלו בג'נין אני חושב שהחשש עומד וקיים כי הגבול שלנו מול ירדן פרוץ ודרכו עוברים נשקים ומטענים תקניים שהגיעו דרך איראן. הישות האיראנית מנסה להציף את השטח ובוודאי יש חשש כזה".

הלחימה בג'נין (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
הלחימה בג'נין (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

"הפיגועים בבקעת הירדן לא נובעים רק מהברחות הנשק. הברחות הנשק מציפות את כל המדינה. מציפות את החברה הערבית, כמובן שהנשק הזה מגיע גם לצפון השומרון וגם לבקעת הירדן. לאחרונה גם יריחו הפכה למוקד טרור שמשפיעה על צפון השומרון. יריחו מוציאה טרור מחלק מהעיר בדגש על כביש 90",טען.

לדבריו, "האסירים הביטחוניים בשב"ס מאד פעילים והשפעה שלהם לא משתנה בעקבות שינוי הסטטוס שלהם מאנשים חופשיים לאנשים כלואים. זה בעקבות ההקלות המשמעותיות  שטרוריסטים זוכים להם במדינת ישראל. הקשר שלהם עם העולם החיצוני והיכולת שלהם לתקשר עם אסירים אחרים בתוך בתי הכלא כשהם פוגשים בני משפחה היכולת שלהם להעביר מסרים וההשפעה שלהם משמעותית וחזקה. כשההנהגה שלהם פעילה ומחליטה להציף את השטח בהסלמה יש להם יכולת משמעותית".

"במהלך השנים האסירים הביטחוניים קיבלו יותר ויותר תנאי מחייה שהיום לקחת אותם אחרונה, זה בלתי אפשרי. אתה בעצם מייצר הרעת תנאים. האסיר זוכה לתנאים כאלה שכל דבר שאתה רוצה לשנות, אתה מייצר סוג של סיכון של פרובוקציה להחזיר את האסירים הביטחוניים למקום של שפיות כמו בכל מקום אחר בעולם. רק בישראל הם זוכים לתנאים מפליגים", טען