50 שנים למלחמה: ראש המוסד דדי ברנע נשא היום (חמישי) דברים, באירוע של הארגון לציון 50 שנים למלחמת יום כיפור. בתחילת דבריו, התייחס ברנע לתחושת האופוריה ששררה במדינה בימים שלפני המלחמה הקשה, וביקש להעביר מסר שנוגע לזמננו. 

50 שנה אחרי: נחשף המקור המצרי שפעל עבור המוסד במלחמת יום כיפור
סעודיה תפתח גרעין? גורם מדיני בכיר טוען: "ביטחון ישראל לא יוקרב במסגרת המגעים"
לאחר הפנייה המפתיעה שקיבל: טראמפ יתמוך בצעד של הנשיא ביידן?

"אל לנו לחדול מטיפול באיום הקיומי של מדינת ישראל- דומה היה שהניצחון של 1967 הסיר כל ספק באשר ליכולתנו להמשיך להתקיים לעד. חטא היוהרה. היום אנחנו יודעים מה תפקידנו ויעודנו. המיקוד האסטרטגי שלנו סובב סביב איום קיומי- מולו נתמודד, בו נשקיע", ציין. 

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

עוד הוסיף: "אל לנו לזלזל באויב וביכולותיו, אל לנו לשכוח שסביבנו מדינות וארגונים שממשיכים להתחזק כדי לאיים על שלומנו כאן. אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר או מבחן- נבנה את כוחנו ויכולותינו. אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד. כוחנו באחדותנו הפנימית, בערכים הבסיסיים עליהם מושתתת המדינה- ערכי היהדות והדמוקרטיה, כוחנו בשיתופי הפעולה בתוך המערכת ובשילוביות על בסיס יתרונות יחסיים". 

הוא העביר מסר מרומז גם בנושא הסעודי: "עלינו לחתור לנורמליזציה, כדי שלא נאמר שוב שהינו כפסע בין שלום למלחמה. זכורים היטב דבריו של דיין, שר הביטחון, שאמר כי שארם-א-שייח בלי שלום עדיפה על שלום בלי שארם-א-שייח. התוצאה היתה שישראל החמיצה את גישושי השלום של סאדאת. מדינה המזלזלת בשאיפה לשלום נידונה להישאב לתוך המלחמה".

היורש הסעודי בן סלמאן   (צילום: רויטרס)
היורש הסעודי בן סלמאן (צילום: רויטרס)

על רקע הביקורת החריפה שנשמעה לאחרונה מצד גורמים בקואליציה נגד חלק מאנשי מערכת הביטחון, התייחס ברנע ליחסים בין הארגון לדרג המדיני: "מקומנו על שולחן הדרג המדיני ניתן לנו לא כדי להשמיע הערכות מודיעין אלא כדי להשמיע את עמדתנו בסוגיות הביטחון המבוססות על מודיעין".

הוא חזר למלחמה שפרצה ב-1973, וטען כי המוסד התריע על פתיחתה: "קיבלנו מודיעין אסטרטגי משותפים מעולים. ומעל הכל, המוסד סיפק את ההתרעה הקונקרטית לפריצתה של המלחמה. התרעתו של 'המלאך' - מקור הצומת אשר הופעל על ידי דובי ואף תוחקר על ידי ראש המוסד צבי זמיר עצמו".