ראש המוסד דדי ברנע התייחס היום (חמישי) במהלך דברים שנשא לציון 50 שנים למלחמת יום כיפור, להתראות שניתנו ע"י הארגון למקבלי ההחלטות בנוגע לפתיחה צפויה של המלחמה. כמו כן, הזכיר את המקור במוסד, שהיה הקרוב ביותר לנשיא המצרי אנואר סאדאת. 

"עלינו לחתור לנורמליזציה": ראש המוסד במסר לדרג המדיני

"המוסד התריע על המלחמה הקרבה. היו לנו מקורות יומינט מעולים, והמשמעותי והבכיר מכולם היה 'המלאך', אך הוא לא היה היחיד. אגף הצומת הפעיל מקורות רבים בעלי נגישות טובה לגורמי קבלת החלטות בסוריה ומצרים אשר דיווחו במשך תקופה ממושכת וחשפו בפנינו מודיעין איכותי - הן במישור הצבאי והן במישור האסטרטגי, בנוגע לכוונות הרכש הצבאי וההתעצמות הנרחבת, וכן מודיעין אינטימי על תכניות הלחימה", ציין. 

עוד הוסיף: "קיבלנו מודיעין אסטרטגי משותפים מעולים. ומעל הכל, המוסד סיפק את ההתרעה הקונקרטית לפריצתה של המלחמה. התרעתו של 'המלאך' - מקור הצומת אשר הופעל על ידי דובי ואף תוחקר על ידי ראש המוסד צבי זמיר עצמו".

''ההתקפה המצרית תפתח בהרעשה ארטילרית'' (צילום: ללא קרדיט)
''ההתקפה המצרית תפתח בהרעשה ארטילרית'' (צילום: ללא קרדיט)

הוא סתר את הטענות כי היה מדובר בסוכן כפול: "בחלוף השנים הושמעו טענות כי 'המלאך' היה סוכן כפול. טענות אלו נבדקו בזמנו בכובד ראש הרבה לפני המלחמה בצוות משותף של צה"ל והמוסד כמו גם לאחר המלחמה. המסקנות חזרו על עצמן – המלאך היה סוכן אסטרטגי".

ראש המוסד לשעבר צבי זמיר על ידיעות הזהב על תחילתה של המלחמה. ללא קרדיט (צילום :ללא קרדיט)

ברנע התייחס לטענה העיקרית שנשמעה נגד "המלאך": "היום לאחר קריאת כל הדוחות הרלוונטיים אני יכול לומר בלב שלם וביטחון מלא – אשרף מרואן היה סוכן פנטסטי. מי שאינו מבין ביומינט קשה לו להבין ניואנסים של סוכן ומפעיל. המלחמה פרצה ב- 2 בצהריים ולא ב- 4 כפי שהתריע המלאך, אז אולי רצה להטעות? זה הרי מגוחך שכן אם היו מגייסים מילואים בזמן לשעה 4 היינו מוכנים ומופתעים פחות גם בשעה 2. אבל לא גייסו מילואים בגלל קונספציה, לא בגלל המלאך". 

''99 אחוז שההתקפה תיפתח ב-8.10'' (צילום: ללא קרדיט)
''99 אחוז שההתקפה תיפתח ב-8.10'' (צילום: ללא קרדיט)

ראש המוסד הזכיר את מילותיו של מי שכיהן בתפקיד בעת המלחמה, בהקשר ל"מלאך": "המוסד הוא שסיפק את כל ההתרעות על פתיחת המלחמה, ובדיעבד זכה על כך להכרה ולהערכה רבה. הבעיה היא שבזמן אמת לא האזינו... המידע שהעברנו במשך חודשים, היה יכול לשנות את פני המלחמה ולהציל את חייהם של מאות חיילים". 

"מילותיו של זמיר מעבירות בי צמרמורת", אמר ברנע בהתייחסות לדברים, והוסיף: "זמיר הנהיג את המוסד במלחמה ההיא כאסטרטג מודיעיני. הוא מילא לאורכה תפקיד מרכזי על שולחנה של ראש הממשלה גולדה מאיר והביא מודיעין איכותי שסייע במהלכים מערכתיים מרכזיים ובמשא ומתן לסיומה. תפקודו התניע שינוי שנמשך לאורך שנים במעמדו של המוסד בקהילת המודיעין: מאחריות לאיסוף בלבד, המוסד הפך לשחקן מרכזי האחראי על המעגל המודיעיני השלם".