שר הביטחון, יואב גלנט, כינס ביום חמישי הערכת מצב מיוחדת על היערכות מערכת הביטחון לקראת חגי תשרי. בתום הערכת המצב, הזהיר גלנט: "יהיו מי שינסו לפגוע בנו בחסות החגים".

"יש פה אמירה": המסר של מערכת הביטחון לקיני הטרור בג'נין
הפלסטינים טוענים: בוצע ניסיון שיגור רקטה לעבר יישוב בגלבוע

מנכ"ל "מפקדים למען ביטחון ישראל" וסגן ראש המל"ל לשעבר, אל"מ (מיל') איתמר יער, שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ בתוכנית "קפאין"  ברדיו צפון 104.5fm. בפתח דבריו התייחס לריבוי פיגועי מטענים רגע לפני החגים והעריך לקראת מה אנחנו הולכים: "תקופת החגים היא תקופה רגישה, כי בצד הפלסטיני מבינים שהרגישות בישראל היא יותר גבוהה. הרבה ישראלים מטיילים עם המשפחות, ואלה שרוצים לפגוע מבינים שיש להם יותר סיכוי לפגוע. לגבי הצורה של הפיגועים, מנסים להשתפר, בתמיכה של ארגונים בחוץ, איראנים או חמאס וחיזבאללה, אז הפוטנציאל לפיגועים יותר מתוחכמים עולה".

"ברור שהמוטיבציה היא בגרף עולה. ברור לנו שאדם שמנסה לשים את ידו על נשק שהוברח או נקנה יכול לגרום לנזקים עצומים בחיי אדם. זה מה שמנסים לעשות - השאלה אם אנחנו מנסים להקטין את המוטיבציה להגיד לציבור הפלסטיני אם אתם רוצים לחיות חיים נורמליים אל תלכו למקום הזה, או שאנחנו אומרים שאנחנו מעבירים מסרים הפוכים של הקטנה, של אנחנו נראה לכם, נשתלט על עוד שטחים, זה סוג של משחק שבו 'אנחנו' חושבים שאנחנו צודקים, חלק מאלה שמובילים אותנו כולל כמה שרים בממשלה שלא מבינים שבדיבורים שלהם הם מעודדים את זה, הם לא הסיבה אבל הם מעודדים את אלה שמחפשים סיבות".

עוד אמר על החשש לפני מלחמת יום הכיפורים 2: "לא מכיר את המושג מלחמת יום כיפור 2 המנוח הוא לא חשוב, צריך לזכור שמה שהיה פעם לא יהיה בדיוק אותו דבר. מדובר על משהו אחר, משהו שיהיה שונה לטוב ולרע, מה זה אומר משהו אחר? כשישראל משדרת שהיא משוסעת ומונהגת בידי חבורה שלרובם אין מושג על מה הם מדברים, לא ניהלו בחיים שלהם שום דבר, כשהם מייצרים כאוס בכל דבר שהם נוגעים בו כמעט ברור שאנחנו נראים יותר חלשים. איך זה שכל התשעה חודשים האחרונים שמתנהל מאבק פנימי מאוד חריף בישראל, איך זה האויבים שלנו יושבים בשקט ואומרים לעצמם: 'למה להתאמץ בוא ניתן לישראל להמשיך להיחלש' ואם אנחנו נרצה לפעול, זה מוקדם מידי. לא יודע אם זה מלחמה רב זירתית אבל יש פוטנציאל לדבר כזה.

גבול ישראל-לבנון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
גבול ישראל-לבנון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

"אנחנו לא צריכים לשחק משחק שחמט של הגדלת סיכויים, אנחנו צריכים לשדר שאנחנו חזקים ולהיות מוכנים לכל דבר. האם אנחנו מוכנים אם חלק מחברי הממשלה קוראים לכוחות בשמות גנאי ומורידים את המוטיבציה לעשות מה שצריך, כמובן שלא. לא חושב שבעוד שבוע הולכת להיות מלחמה אבל אני גם יכול להיות מופתע. החכמה לעשות את מה שצריך נגד זה, אפשר לתקוף אותנו, לא צריך להכריז מלחמה. יש פוטנציאל לפגיעה דרך הגבולות, יש לנו פוטנציאל גם מפגיעה ביטחונית גם ביו"ש כל צעד שמבעיר את המוטיבציה ביהודה ושומרון ולאורך הגבולות הוא צעד בלתי אחראי שמעודד פגיעה בנו", הוסיף. 

עוד התייחס לדברי הרמטכ"ל, שבמערכת הגיוס חוששים מחוק הגיוס שיחריף את המשבר בצה"ל: "חברים שלי מספרים על הבנים שלהם, שהולכים להתגייס, והדיון מי מתגייס, למה להתגייס, כשהם רואים שחלק מהציבור, לא רק חרדים, שלא מתגייסים ולא תורמים למדינה גם עושים דברים שהם נגד זה. חלק מהמופרעים שמשתוללים בשטחים הם גורמים לכך שחיילי צהל יעבדו יותר קשה, אנשים צעירים אומרים לעצמם בשביל אני צריך את זה? זה כמובן משפיע, האם זה טוב? לא, האם צריך להתגייס היא כן".