בצל המתיחות הביטחונית עם איראן, סגן מפקד משמרות המהפכה של הרפובליקה אסלאמית, עבאס נילפורושאן, אמר היום (ראשון) כי טהרן מייצרת דור חדש של טילים היפר-סוניים. במהלך דבריו התייחס גם למתיחות עם ישראל והדגיש כי "ישראל צריכה לוותר על מערכות ההגנה האווירית שלה מכיוון שהטילים המתקדמים מסוגלים להתגבר עליהן".

במהלך הצהרה שמסר לסוכנות הידיעות "תסנים", אמר כי הטילים המתקדמים יכולים לתמרן במהירות של 15-14 מאך, ו"מסוגלים להביס את מערכות ההגנה האווירית של המשטר הישראלי". עוד אמר הבכיר האיראני, כי "לטהרן יש מידע מודיעני מדויק לגבי אופן הפעולה של המשטר הציוני". לדבריו, "ישראל טענה שיש לה מערכת שיכולה ליירט טילים היפר-סוניים, אך מדובר בבלוף ובפעולה פסיכולוגית. אני אומר בביטחון שמערכות ההגנה של ישראל מיושנות מול הטילים שפיתחנו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

נשיא איראן ראיסי סוקר טילים בליסטיים (צילום: רויטרס)
נשיא איראן ראיסי סוקר טילים בליסטיים (צילום: רויטרס)

עוד ציין נילפורושאן כי "איראן הגבילה את טווח הטילים ל-2,000 ק"מ על פי פקודת המנהיג העליון של המהפכה האסלאמית, חמינאי, תוך ציות לדוקטרינות המבצעיות של המדינה ובהתחשב באיומים". עם זאת, ציין כי לטהרן אין בעיה מבחינה טכנולוגית להרחיב את טווח הטילים שלה. 

בחודש יוני האחרון חשפה טהרן את הטיל הבליסטי הראשון שלה. על פי הדיווח לטיל החדש יש טווח של 1,400 קילומטרים ומהירותו היא של 15-13 מאך. בתוך כך, לפי סוכנות הידיעות האיראנית FARS הטיל יכול "לבצע תמרונים שונים בתוך ומחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ". קודם לכן, איראן חשפה את הדור הרביעי של הטיל הבליסטי "חורמשהר" תחת השם "קיבר". מדובר בטיל עם יכולת טווח של 2,000 ק"מ וראש נפץ במשקל 1,500 ק"ג. בין המאפיינים הבולטים של הטיל המדובר - מערכת הנחייה ובקרה בזמן הטיסה. השימוש במערכת זו ובמנועי הנחיה בראש הנפץ מביאים לשליטה בטיל ותיקון מסלול ראש הנפץ מחוץ לאטמוספירה. תכונה זו מובילה לכך שהטיל חסין לחלוטין מפני התקפות לוחמת סייבר.

לפני כחודשיים, האיראנים חשפו את הטיל "אבו מהדי", שנמסר לחיל הים של משמרות המהפכה. על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, הטיל בעל טווח של למעלה מאלף ק"מ, ועושה שימוש לראשונה בבינה מלאכותית המסייעת בתכנון נתיב השיוט. עוד דווח כי "טיל השיוט האסטרטגי ירחיב את שטח ההגנה הימית של איראן, ויאפשר ליחידות הימיות להרחיב את הטווח המבצעי שלהן". מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי רזא טנגסירי, ציין כי "אנחנו יכולים לשגר את הטיל מעומק המדינה, והוא כבר פועל בהצלחה נגד הלוחמה האקלטרונית של האויב".