לקראת הדיונים בסוגיית ביטול חוק עילת הסבירות בבג"ץ והעיסוק הצפוי בחוקי הגיוס בתקופה הקרובה, המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (ראשון) סקר ״הקול הישראלי״, אשר עוסק בענייני גיוס וכן באשר לביטחון הפנים והמצב הצבאי.

המכבדים, המתחמקים והמאיימים: אילו ח"כים לא מתכוונים לקבל את פסיקת בג"ץ?
מתיחות נוספת בממשלה: הדרישה של בן גביר שנתניהו לא אישר

מהסקר עולה כי 40% מהציבור תומך בהימנעות מגיוס אם יהיה פטור לאברכים. כמו כן, בסקר נשאל האם לגיטימי בעיניי הציבור שצעירים לפני גיוס יעשו מהלכים להימנע מגיוס חובה במסגרת התנגדותם לרפורמה המשפטית. על כך ענו סה"כ 20% מהמשיבים כי העניין לגיטימי.

גם בקרב משיבים שהציגו את עצמם ככאלו המתנגדים לרפורמה המשפטית, יש רוב של 56% מהמשיבים שמתנגדים לעניין, לצד 34% מקרב המשיבים שטען כי מדובר בצעד לגיטימי. 

באשר להימנעות מגיוס על רקע מתווה הפטור מגיוס של תלמידי ישיבות, תומכי המחאה חצויים: 46% תומכים במהלך כזה של חייבי הגיוס כאשר 45% מתנגדים. בקרב מי שאינם תומכים במחאה מצדדים בהימנעות מגיוס בנסיבות אלה 32% ומתנגדים לכך 62%.

סקר הקול הישראלי על סוגיית אי-גיוס (צילום: הקול הישראלי)
סקר הקול הישראלי על סוגיית אי-גיוס (צילום: הקול הישראלי)

פילוח נוסף נעשה לפי קבוצה שהגדירה את עצמה כחילונית, ומתוכם 63% משיבים שהגדירו עצמם 'שמאל' תומכים בצעדים להימנעות מגיוס על רקע הפטור לחרדים, 42% חילונים המזהים את עצמם כמצביעי 'מרכז' ועוד כ-30 אחוזים בקרב חילונים שהגדירו עצמם "ימין" תומכים ברמה מסוימת לאי גיוס לצבא. על כך עולה כי הסוגייה הזו באה לידי ביטוי בכל המחנות הפוליטיים. 

בתוך כך, הסקר של המכון לדמוקרטיה בחן גם את תפקוד הממשלה בתחום ביטחון הפנים והביטחון הצבאי האסטרטגי. בשאלות שנבדקו בסקר התבקשו המרואיינים להתייחס לתפקוד הממשלה בהתייחס לממשלה הקודמת האם בעבר המצב טוב יותר, גרוע יותר או ללא שינוי.

בתחום ביטחון הפנים, 61% מהנשאלים ענו כי המצב היום גרוע יותר לעומת 15% בלבד שענו כי המצב היום טוב יותר. בתחום הביטחון הצבאי ואסטרטגי המגמות לרעה בתחושות הציבור מתונות יותר אך עדיין שליליות. 48.5% ענו כי המצב היום פחות טוב ו-20.5% השיבו כי המצב טוב יותר, וכן 27% טענו כי המצב נותר ללא שינוי תחת שתי הממשלות האחרונות בישראל. 

סקר הקול הישראלי על ביטחון הפנים (צילום: הקול הישראלי)
סקר הקול הישראלי על ביטחון הפנים (צילום: הקול הישראלי)

בסוגיה זאת דפוס הפילוח האופייני ביותר בקרב מצביעי הליכוד בתחום הביטחון הצבאי גורס כי אין שינוי בתמונת הביטחון בין הממשלות (37%), זאת, לעומת התוצאות בסוגיית ביטחון הפנים לפיהם העמדה הרווחת בקרב מצביעי הליכוד הינה כי המצב כיום פחות טוב מאשר היה תחת הממשלה הקודמת (46%).

פרופ' תמר הרמן, עמיתה בכירה והמנהלת האקדמית של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות שערכה את הסקר יחד עם ד״ר אור ענבי: "כצפוי, רוב מצביעי מפלגות האופוזיציה חושבים שהביטחון החיצוני וביטחון הפנים של ישראל נפגעו תחת ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר. אבל הרבה פחות צפויה היא ההערכה הרווחת בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה שהמצב בשני התחומים לא השתפר אלא נותר כשהיה תחת הממשלה הקודמת, שאת ביצועיה בתחומים אלה ראש הממשלה ותומכיו ביקרו ללא הרף".

"באשר להימנעות מגיוס חובה, מיעוט בציבור מצדדים בכך, אבל הדבר תלוי נסיבות", הוסיפה, "כחלק מהמחאה מדובר במיעוט קטן שתומך במהלך כזה, אבל כתגובה לחקיקת מתווה גיוס חדש שיפטור משירות את האברכים החרדים מדובר כבר במיעוט גדול מאוד שעוד צפוי לגדול אם הצעת חוק כזו תגיע להצבעה בכנסת. והיה כי כך יקרה, יישמט הקונצנזוס הלאומי הישראלי תחת רגלי מודל 'צבא העם' על כל המשתמע מכך".

מדד הקול הישראלי אוגוסט 23 נערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר שנערך באינטרנט ובטלפון רואיינו 621 איד ואישה בשפה העברית ו- 150 בשפה הערבית  המהווים מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגיל 18+.