לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור: מנהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק) במשרד הביטחון, זרוע היבשה, חיל השריון וחטיבת "עקבות הברזל" (401) בצה"ל חושפים היום (שלישי) לראשונה את טנק העתיד של צה"ל-  הברק.

במהלך שנת 2015 החלו להגות את טנק 'ברק' – הצורך המבצעי, החשיבה על האויב המשתנה ועוד. לאורך שנת 2016 כבר החל תהליך הנדסי לניתוח מערכות חדשות ותהליך אפיון מול תעשיות. בשנת 2018 החל פיתוח הברק. בשנת 2020 החלו ניסויים טכניים. בשנת 2021 החלו ניסויים טכנו-מבצעיים ראשונים ובשנת 2023 החלה קליטת הכלים הראשונים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הברק, טנק המערכה הראשון של צה"ל מדור 5 פותח על ידי מנת"ק במשרד הביטחון, בשיתוף עם מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה וחיל השריון. בטנק משולבות מערכות של חברות אלביט מערכות, רפאל, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות מקרית שמונה ועד מצפה רמון. טנקי הברק הראשונים מייצור סדרתי נקלטו החודש בגדוד הבוקעים (52) שבחטיבת עקבות הברזל (401) ויהפכו לטנקי המערכה העיקריים של חיל השריון ולמערכות נשק להכרעה בתמרון. 

טנק הברק (צילום: דובר צה''ל)
טנק הברק (צילום: דובר צה''ל)

יכולות החשיפה, התפעול והעיבוד בברק יהוו מהפכה של ממש בשדה הקרב. המפקד יצויד בקסדת לחימה מפיתוח 'אלביט מערכות', בדומה לקסדות טייסים, שתציג על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, כשהם מעוגנים על מרחב הלחימה. המערכת תאפשר סריקה של 360 מעלות בהזזת ראש ואיתור מטרות בזמן אמת בסיוע יכולות בינה מלאכותית (AI).

לכך יתווספו כוונת טנק ותותחן משופרות בעלות יכולות תצפית ולילה מתקדמות, עם צלב נטו משופר. יכולות חדשות שיאפשרו לצוות הטנק לחימה במדפים סגורים, במיגון טוב יותר לאורך כל הלחימה, בין השאר בזכות מערכת ההגנה המתקדמת 'מעיל רוח' מתוצרת רפאל, שתפקידה להתמודד עם טילי הנ"ט. גם יכולות האש של הטנק עברו שדרוג משמעותי.

טנק הברק (צילום: דובר צה''ל)
טנק הברק (צילום: דובר צה''ל)

טנק הברק יעצים את יכולות חשיפת האויב ויאפשר לחימה אל מול אויב בחתימה נמוכה ובכל מתארי הלחימה בשדה הקרב הנוכחי והעתידי, מול מכלול האיומים הקיימים לכוח המתמרן. הברק יצויד בכוונת מפקד ותותחן וביכולות איסוף, היתוך ושיתוף מודיעין רציף ועדכני. הברקים יאפשרו לצוות הקרב הגדודי לחימה רציפה בקצב מהיר תוך חשיפת האויב, בשילוב הפעלת אש עצמאית, אורגנית או מרחבית, שתגביר את הקטלניות וההישגים של צוות הקרב. לטנק ה'ברק' יכולות ואמצעים לסגירת מעגלי אש בין כלל הכוחות הנלחמים ביבשה ובאוויר, באופן שיצמצם זמן ויגדיל את הדיוק בקרב. 

לטנק הברק יהיו יכולות הפקת ומיצוי מידע מהירות והעברתן למכלולי תקיפה, כחלק מבנק מטרות וכן יכולת העברת מודיעין בזמן אמת בין הזרועות. לטובת זה, טנק הברק צויד בתשתית סנסורים רחבה ואמינה, שתאפשר לו לאחוז שטח בצורה עמוקה יותר, לרכוש מטרות בסביבה ולסגור מעגלי אש בזמנים קצרים ומדויקים. טנק הברק יצויד ביכולות קישוריות מתקדמות לטנקים וכלי לחימה נוספים בשדה הקרב. טנק הברק יצויד גם במסכי מגע, בדומה למכשירי סמארטפון ושימוש באפליקציות ייחודיות בתפעול פשוט לדור המתגייסים, שיאפשרו תפעול קל ונגיש לצוות הטנק.

בצה״ל מציינים כי לטנקים החדשים יכולות קישוריות גדולה מאוד כך שביכולות הטנקים בשדה הקרב לייצר לעצמם את תמונת מודיעין האויב כך שיכולת סגירת המעגל של מודיעין ואש צפויה להיות הרה יותר מהירה ולכן פלוגת טנקים מהסוג הזה שווה בערך הסגולי ובקטלניות שלה הרבה יותר מאשר מסגרת פלוגת טנקים היום.

מרכז השיקום והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה הינו הגוף האמון על ייצור טנק ה׳ברק׳. מלוחות פלדה לטנק עוצמתי המהווה בשורה לתמרון היבשתי, המש״א לוקחת חלק משמעותי בפרויקט ומאפשרת את ייצור הטנקים המתקדמים בעולם וניפוקם ישירות לקצה המבצעי.

טנק הברק (צילום: דובר צה''ל)
טנק הברק (צילום: דובר צה''ל)

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר: "בארבעה העשורים האחרונים, טנקי המרכבה היוו את עמוד השדרה של חיל השריון והלחימה ביבשה, היום אנו נכנסים לעידן חדש בשדה הקרב היבשתי, עידן הברק. טנק הברק הינו מכונת הלחימה המתקדמת מסוגה בעולם, שתביא לצה"ל, לזרוע היבשה וללוחמי השריון יכולות אש, AI, מודיעין, קישוריות בין כלים והגנה אקטיבית, פורצות דרך בשדה הקרב המודרני. אני מברך את מהנדסי מנת"ק, את מומחי חיל השריון וזרוע היבשה ואת תעשיות המרכבה, שביצעו יחד את קפיצת המדרגה הטכנולוגית. בהזדמנות זו, חובה להזכיר את 'טליק' האלוף ישראל טל אבי מיזם המרכבה וסגן הרמטכ"ל במלחמת יום הכיפורים שבזכות חזונו אנו זוכים היום לחנוך את הדור החמישי של טנקי המערכה מדגם המרכבה".

מפקד ז"י (זרוע יבשה), אלוף תמיר ידעי: "מרכבה ברק, הוא מקור גאווה וביטוי של העוצמה של צה״ל, משרד הביטחון, מנת"ק והתעשיות הביטחוניות בישראל. טנק הברק משלב בתוכו טכנולוגיות פורצות דרך, המאפשרות ללוחמי השריון יכולות הגנה והתקפה ייחודיות אשר משפרות במידה רבה את יכולות התמרון. קליטת טנקי הברק לצד הנמר והאיתן הינה חלק מתהליכי הצטיידות בכלים הטובים והמותאמים ביותר שיאפשרו לכוחות היבשה לפעול בקצב מבצעים גבוה ולהוריד משמעותית את יחסי השחיקה".

טנק הברק (צילום: דובר צה"ל)

ראש מנת"ק במשרד הביטחון, תא"ל אורן גיבר: "בפיתוח הברק מציבה ישראל רף מצוינות טכנולוגית גבוה ביותר. טנק מערכה שהוא בפועל מערכת נשק ייחודית, המבוססת על מערך חישה איכותי, מנועי בינה מלאכותית וממשק תפעול מותאם ואינטואיטיבי. הברק תוכנן מתוך תפיסה אחרת, של אנטי-שבירות, במטרה לתת בידי לוחמי צה"ל יכולת עם גמישות מובנית, שתאפשר להם לנצח בכל מתארי הלחימה. אני גאה בגאונות הפיתוח ועוצמת המחויבות של אנשי מנת"ק, אמל"ח זרוע היבשה ושל התעשייה הביטחונית הישראלית, שאין שני לה בעולם ומבקש לברך את לוחמי השריון בברכת עלו והצליחו, כי ברור גם לנו, מפתחי הרק"מ, כי היום, כמו בעבר, זהו האדם בטנק שינצח".

קצין שריון ראשי, תא"ל הישאם אבראהים: "ימים ספורים לפני שנה חדשה, ובשנת ה-50 לציון מלחמת יום הכיפורים, חיל השריון מצטייד בטנק ה'ברק', שהינו פאר התעשייה הישראלית, טנק שכולו כחול לבן. בעיניי זה הרבה יותר ממרגש, בשנה שבה אנו מציינים את גבורתם של לוחמי השריון דור ,1973 אשר בלם בגופו את המתקפות של צבאות ערב, הפגין גבורה ורוח לחימה ראויה לציון, זהו אירוע היסטורי. טנק ה'ברק', מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך. שילוב טכנולוגיות אלו עם איכות אנשינו, לוחמי חיל השריון, יביא ליתרון אדיר בעליונות היבשתית, ובהכרעת אויבנו במערכות הבאות. אני גאה על הזכות להיות בראש החיל ברגע היסטורי כזה".

מפקד חטיבה ,401 אל״ם בני אהרון: ״בשנה האחרונה חטיבה 401 עסקה בקליטה והטמעה של טנק ׳הברק׳ בחטיבה. החטיבה השקיעה בלמידת יכולות הטנק למול אופי הלחימה בו והפעלתו בקרב, בהכשרת אנשי הצוות ובעלי התפקידים ובשיתוף הפעולה של הטנק עם רק״ם מתקדם אחר, דוגמת נמר ונמר״ה. קליטת הטנק מהווה הזדמנות אדירה לשיפור האפקטיביות המבצעית לקראת המערכה הבאה ומכפיל כוח משמעותי לצה״ל, זרוע היבשה וחיל השריון. חטיבה 401 רואה בקליטת טנק ׳הברק׳ אירוע היסטורי ומשימה לאומית למען הניצחון במערכה הבאה. זכינו להיות חטיבת השריון הראשונה שתקלוט את טנק ׳הברק׳ ועל כן מוטלת על כתפינו אחריות גדולה - משימתנו היא לעמוד בה בהצטיינות״.