הרמטכ"ל הרצי הלוי יודיע מחר (רביעי) לבג"ץ כי בצה"ל יפתח מסלול התנסות ללוחמות בסיירת מטכ"ל בשנים 2025-2024, במסגרתו הלוחמות יוכלו לשרת ביחידת הניוד 551 ולראשונה, במסלול שריון התקפי, המתמרן לעומק שטח האויב.

כידוע, סיירת מטכ"ל היא יחידה מיוחדת באגף המודיעין, שעיקר פעולתה הוא איסוף מודיעין מעבר לקווי האוייב וביצוע מבצעים מיוחדים. על פי פרסומים שונים לאורך השנים בצה"ל קיימו לא פעם ניסיונות בלחימת נשים במבצעי מודיעין מיוחדים מעבר לקווי האוייב, וכעת -  צה"ל החליט, כאמור, על פתיחת שלושה תפקידי לחימה לנשים ב2024.

לוחמות בצה"ל (צילום: דובר צה"ל)

תפקידי הלחימה שיפתחו ללוחמות הם: שירות מבצעי בסיירת מטכ"ל בנובמבר 2024, שירות ביחידת הניוד המטכ"לית באוגדה המובחרת 98 בסוף 2024 - מחלקת נשים ושירות בשריון מתמרן, כלומר שירות שאינו רק בגבולות, אלא גם מעבר גבולות ישראל. בנוסף, יתאפשר גם שירות ב-669 ויחידת יהלום החל מנובמבר 2023.

מקצינים בכירים בצה"ל נמסר: "אנחנו מאמינים בשירות נשים ושירות משותף, ומאמינים בלשמור על צה"ל כצבא עם שבו משרתים כולם. מה שעומד לנגד עינינו זה כשירות צה"ל, לא נעשה הקלות והנחות".  כאמור, צה"ל יודיע על החלטותיו לבג"ץ, במסגרת מענה המדינה לבג"ץ הלוחמות שדרשו לפתוח את כל התפקידים בצה"ל לנשים. 

נזכיר כי בתוצאות הפיילוט הראשון שהיה בצה"ל התגלו פערים בנושאים שונים, אך לאחר מכן נמצא שיפור משמעותי ועדיין ההתאמה לדרישות שנדרשו ללוחמות היו בהתאם למשימת השגת גבולות או בלחימה בשטח אויב. התשובה הנוכחית של צה"ל אינה שוללת אפשרות של שילוב נשים במערך המתמרן בחיל השריון, ותידרש בחינה נוספת של ההיתכנות המבצעית בסטנדרט זהה לגברים הלוחמים. כך, למעשה צה"ל הותיר לעצמו פתח לשוב בעתיד לבג"ץ ולהגיד כי לאחר בחינה - לא יהיה נכון לשלב בנות לוחמות לשריון בעתיד.

עו"ד ינור ברטנטל ועמיחי ויינברגר המייצגים את העותרות: "אנחנו שמחים על פתיחת סיירת מטכ"ל לנשים וכן על פתיחה נוספת של תפקידים משמעותיים בצבא שנובעים מהעתירה לבג"ץ, יחד עם זאת, הצבא שוב אינו נותן מענה אמיתי לחובה שהוטלה עליו הן בחוק והן בצו בית המשפט העליון ולהשיב מדוע אינו פותח את כלל ימי הסיירות והגיבושים וכלל תפקידי לוחמת החוד עבור נשים. אנו משוכנעים שבג"ץ יורה לצבא על פתיחת רוב התפקידים לנשים".