לאחר התקיפה האווירית של צה"ל בג'נין והמהומות בגבול רצועת עזה, בדרום וביהודה ושומרון קמו לבוקר (רביעי) מתוח. כאמור, הפרות הסדר האלימות על הגדר ברצועת עזה נמשכות. ישראל בתגובה לא מאפשרת את הכנסת אלפי הפועלים מעזה מאז ערב ראש השנה.

ערב מתוח: צה"ל תקף עם רחפן בג'נין, הפלסטינים דיווחו על שני הרוגים
לקראת התדרדרות נוספת? ההסלמה הביטחונית פועלת לכיוון אחד | פרשנות

במקביל, בצה״ל נערכים גם לאפשרות של ירי רקטות מהרצועה. זאת למרות הערכות מערכת הביטחון כי חמאס מעוניין בשלב הזה רק למתוח את הגבולות מול ישראל – אך מבלי להיקלע לעימות צבאי, שיפגע בתהליך השיקום של הרצועה ושיקום יכולותיו הצבאיות. נוכח המצב המתוח ברצועה, היא שבה להיות במוקד העיסוק והקשב של מערכת הביטחון, וזאת במקביל להמשך ההסלמה הביטחונית ביהודה ושומרון.

לאחר חודשים שקטים מאוד יחסית מאז מבצע מגן וחץ לפני יותר מארבעה חודשים, המתיחות בגבול עם עזה מורגשת מאוד. הביטוי המרכזי שלה הוא בחידושן של הפרות הסדר האלימות על הגדר, גם אם באופן מוגבל לעת עתה. בימים האחרונים מגיעים מדי יום מאות פלסטינים להתעמת מול כוחות צה״ל. בין המתפרעים גם פועלים מחבלים שזורקים מטעני חבלה לעבר הגדר ומנסים לפגוע במכשול ובלוחמי צה״ל.

ברוב המוחלט של המקרים לא נשקפת סכנה ללוחמי צה״ל שפועלים להרחיק את המתפרעים לאחור, אך נגרם נזק לגדר הישנה. ההחלטה לסגור את מעבר ארז למעבר פועלים התקבלה לאחר המלצת הדרג הצבאי, שאושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט. זאת לאחר שלראשונה זה זמן רב תקף צה״ל עמדת חמאס בתגובה להפרות הסדר האלימות. אתמול דיווח משרד הבריאות על הרוג ותשעה פצועים בעימותים בגבול הרצועה. לפי הדיווחים, במהלך העימותים פלסטינים פרצו את גדר הגבול. כמו כן, דיווחים פלסטיניים הוסיפו כי בוצע ירי על ידי כוחות צה"ל.

בתוך כך, כוחות הביטחון פעלו אתמול במחנה הפליטים בג'נין. במקום התפתחו חילופי אש בין לוחמי דובדבן, סיירת גולני ומג"ב, לבין מחבלים בשטח. על פי דיווחים של הפלסטינים יש במקום שני הרוגים ולמעלה מעשרים פצועים.  בצה"ל אישרו כי רחפן מסוג מעוז תקף במחנה הפליטים.

בראיון ל-103FM, הוסיף הפרשן הצבאי של מעריב כי "האפשרות של רקטות קיימת כשמסתכלים על כל התמונה, זה בינתיים קורה ללא רקטות. חמאס די שולט על השטח, לאן שהוא רוצה להוביל את זה. רוב האירועים הם סביב הגדר הישנה. הכול משפיע על הכול. לגבי עזה, אני לא בטוח שהכול קשור לעניינים הישראלים פלסטיניים או לישראל וחמאס. יש מתח במנהיגות החמאס. וכמובן סינוואר שמואשם בזה שהוא לא פועל כנגד ישראל. ישראל למעשה לא סוגרת את המעברים ממש אלא לוקחת את מה שהיא נתנה במערכה הראשונה, כמעט 17 אלף פועלים שנכנסים מדי יום, זה דבר מאוד משמעותי. כל הדבר הזה הוא בכיוון מאוד ברור". 

לדבריו, "בג'נין, נכנס אתמול מודיעין של השב"כ לגבי שני מבוקשים של אל אקצא, הפלסטינים דיווחו על שלושה הרוגים. זה בדרך כלל מה שקורה במחנה הפליטים כשכוחות צה"ל נכנסים. אם זה היה מסתבך זה היה יכול להפוך לעניין משמעותי. אנחנו לא יודעים למה נכנסו למה אתמול ולמה הייתה את הבשלות המבצעית. זה לא שמישהו אומר לצה"ל ולשב"כ דווקא היום להיכנס לג'נין, אני מניח שההתרעה הייתה משמעותית".